با دست خود تیشه به ریشه قانون نزنیم

یادداشتی از یاور مشیرفر، مدیر ارشدمحتوا نیک استارتر درباره اخذ مالیات از تبلیغ‌کنندگان بر بستر گوگل

تن کسب و کارهای دیجیتال هم‌چنان نحیف است. آن‌قدر نحیف که با کوچک‌ترین فشاری ممکن است از هم بپاشد.
در این شرایط از قطعی اینترنت گرفته تا افزایش تحریم‌های فنی بر کسب وکارها به صورت دائمی تهدید حساب می‌شوند.

قوانینی نظیر «اخذ عوارض» نه تنها کارشناسی نیست بلکه از منظر کسب و کارهای دیجیتال «مغرضانه» هم است.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین مسئله دیده نشده در این میان این است که چند درصد از ترافیک ورودی از گوگل ادز به مشتری و خریداری تبدیل می‌شود که برای کسب و کار «حاشیه سود» داشته‌باشد؟

چند درصد از هزینه‌های پنهانی که برای راه‌اندازی کسب و کارهای دیجیتال اعمال شده‌اند، طی فرایندهای کسب و کاری، پس از چند سال، تبدیل به «سود» و «درآمد» می‌‎شوند؟

به نظر می‌رسد «فهم دقیقی از فلسفه اینترنت» هنوز در میان متخصصان و قانون‌گذاران ایجاد نشده‌است. اینترنت اساسا فضای دسترسی آسان و رایگان به داده‌هاست. اینترنت تنها فضایی است که در آن، تفاوتی بین ترافیک ورودی برای کسی قائل نمی‌شود. هرقدر بیشتر تلاش کنید، بیشتر ترافیک و ورودی می‌گیرید. به همین سادگی می‌توان از این فرصت برای افزایش ارتباطات جهانی استفاده کرد.

قطار توسعه امروز در ایستگاه «فرصت برابر جهانی» ایستاده است. به نظر می‌رسد تمرکز روی راهکارهای افزایش تعامل با جهان و کاهش ریسک‌های ورود به بازارهای بین‌المللی، روش بهتری برای پیشگیری از خروج ارز از کشور است تا پا گذاشتن روی گلوی کسب و کارهایی که به سختی، با مشکلات فراوان داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در نهایت انتظار می‌رود طرح‌ها و پیشنهاداتی که نیازمند کارشناسی دقیق هستند، حتما از سمت فعالان صنفی و انجمن‌های کسب و کاری به سمت قانون گذاران پیش بروند و همانند هزاران قانون ریز و درشتی که بی‌توجه به پایین‌دست، در بالادست تصویب و عملا به فراموشی سپرده شده‌‎است، سمت و سوی قانون‌گذاری تغییر محسوسی کند.

دموکراسی و عمل به قانون، تنها پدیده‌هایی هستند که برای ما باقی‌ مانده‌اند. بدون آن‌ها چیزی جز اجتماعی از افراد فرصت‌طلب و کسب و کارهای دور زننده قانون نخواهیم داشت.در نهایت نظر من این است که با دست خود تیشه به ریشه قانون نزنیم.

بیشتر بدانید:

این ۵۰درصد پول زور است! 

با دست خود تیشه به ریشه قانون نزنیم 

اعتراض استارتاپ‌ها به یک مالیات عجیب!

با حضور کسب‌وکارهای فعال می‌توان کودکان کار را ساماندهی کرد

یک تصمیم عجیب: اخذ مالیات از استارتاپ‌ها به خاطر تبلیغ در گوگل!

نامه اعتراضی اتحادیه استارتاپ‌ها به رییس مجلس درباره یک مصوبه جنجالی
1 نظر
  1. مبینا ساداتی می گوید

    به جای اینکه از گوگل که درامد اصلی رو داره بگیرن زورشون به استارتاپ ها رسیده واقعا تازگی نداره این دست قوانین توی ایران که تیشه به ریشه ‌ی کسب و کار ها میزنه!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.