تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با تکنولوژی بلاک‌چین

کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین، مدیریت دانش و اقتصاد برگزار شد

کنفرانس بین‌المللی بلاک‌چین، مدیریت دانش و اقتصاد ۲۲ آبان‌ماه با حضور محققان و استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین و اقتصاد در سالن شهید قندی وزرات ارتباطات برگزار شد.

پیمان اخوان رئیس کنفرانس بلاک‌چین، مدیریت دانش و اقتصاد و رئیس انجمن مدیریت دانش ایران در این رویداد گفت: «آشنایی من با بیت‌کوین در حادثه برخورد با بدافزاری ایجاد شد. این بدافزار از ما درخواست ارسال بیت‌کوین می‌کرد و من به‌واسطه خرید بیت‌کوین با این کارکرد تکنولوژی آشنا شدم.»

رئیس کنفرانس بلاک‌چین همچنین گفت: «فناوری بلاک‌چین امروز در حد معجزه است. ماهیت غیرمتمرکز، شفافیت، جعل‌ناپذیری و مقابله با تقلب، عدم امکان دستکاری داده‌ها، قابلیت رهگیری و ردیابی، امنیت داده‌ها و رمز‌گذاری، ماندگاری، فراهم‌سازی بستر مناسب اشتراک اطلاعات و مالکیت معنوی از ویژگی‌های خاص بلاک‌چین است.»

اخوان اضافه کرد: «بلاک‌چین در زمینه‌های مالی، زنجیره تامین، سلامت پزشکی و بهداشت، اصالت محصول، آموزش، بیمه و تخلفات مالکیت معنوی و در نهایت حاکمیت و رهگیری بسیارکارگشاست. با هر تغییر در هر بلوک این تکنولوژی باید تا نقطه تغییر، مسیر را دوباره به سمت عقب برگشت.»

اخوان همچنین بیان کرد: «این تکنولوژی علاوه‌براین که ماهیتی غیر متمرکز دارد، به زبان ساده یک دیتابیس هوشمند است که  نه فراموش می‌کند و نه از بین می‌رود. عمق نفوذ این فناوری بسیار بالا خواهد بود.»

رئیس انجمن مدیریت دانش ایران در پایان صحبت‌هایش گفت: «این کنفرانس راهکارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با تمرکز بر مدیریت دانش‌محور، با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های درونی کشور و با استفاده از ابزارهای فناورانه نوین و تحول‌آفرین همانند بلاک‌چین محقق خواهد شد. فناوری بلاک‌چین جذاب، چندوجهه، نوین و انقلابی مرزشکن و نسخه‌ای برای مبارزه با نظام سلطه است.»

مسعود نارنجی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مشاور بانک ملت در بانکداری مبتنی بر بلاک‌چین  با محور کاربردپذیری بلاک‌چین سازمانی و چرایی آن گفت: «بلاک‌چین به عنوان یک از روندهای اصلی تکنولوژی است با وجود قدمت کمتر ، در سه سال اخیر به شهرت زیادی رسیده است و سرمایه‌گذاری زیادی را  به خودجذب کرده است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: «بلاک‌چین می‌تواند در زمینه اقتصاد، حاکمیت و اعتماد تغییر ایجاد کند. این تکنولوژی در سه سال اخیر بیشترین  میزان سرمایه‌گذاری را در بین ایده‌های استارتاپی جذب کرده‌است. هر جا انحصار باشد فساد هم هست، قابلیت بلاک چین، غیر متمرکز کردن اطلاعات و در نتیجه از بین بردن فساد است.»

مشاور بانک ملت همچنین اضافه کرد: «دو اهرم اصلی که بلاک‌چین در اختیار ما قرار می‌دهد، پول قابل برنامه‌ ریزی شده و قراردادهای هوشمند است. بلاک‌چین شامل سه دسته  عمومی، خصوصی و کنسرسیوم می‌شود. باید بین امنیت بلاک‌چین عمومی و انعطاف بلاک‌چین خصوصی تعادل برقرار کرد و شخصی‌سازی باید صورت بگیرد.»

نارنجی در انتها گفت: «انقلاب بلاک‌چین باید با انقلاب رگولاتوری همراه باشد و راه‌حل‌ها در بلاک‌چین باید متناسب با مدل‌های کسب‌وکار باشد. این فناوری باید از سطوح استراتژیک پیاده‌سازی شود و نیاز به حمایت حاکمیت دارد.»

مارتین ریزیوس، استاد دانشگاه کوییزلند استرالیا، در سخنرانی ویدئویی خود در ای کنفرانس گفت: «غالب مردم امروز  اطلاعات عمیقی راجع به بلاک‌چین ندارند اما این فناوری صنعت رو به رشدی محسوب می‌شود. صنایع این روزها تمایل دارد بیشتر در زمینه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند، بلاک‌چین هدف اصلی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری نیست.»

کیومرث اشتریان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کمیسیون اقتصاد دولت گفت: «بلاک‌چین قدرت‌های سیاسی و بین‌المللی را به چالش می‌کشد، هنجارهای عمومی هم توسط بلاک‌چین تغییر خواهد کرد، این تکنولوژی حتی نهادهای سنتی را به چالش خواهد کشید.»

دبیر کمیسیون اقتصاد دولت همچنین گفت: «امکان ارتباطات رمزنگاری شده، رفع مشکلات بدون نیاز به ارتباطات اجتماعی، دموکراسی دیجیتال از طریق تکثرگرایی و تمرکز زدایی، تکنوکراسی دیجیتال بخش خصوصی و تحقق دموکراسی توده‌ای را  می‌توان به کمک این تکنولوژی محقق کرد.  دی‌جی کالا، اسنپ و تپ‌سی در بازار در حال تنظیم‌گری هستند و نقش دولت کاهش یافته است و بلاک‌چین این فرآیند را تثبیت خواهد کرد.»

بلاک‌چین می‌تواند در زمینه اقتصاد، حاکمیت و اعتماد تغییر ایجاد کند. این تکنولوژی در سه سال اخیر بیشترین  میزان سرمایه‌گذاری را در بین ایده‌های استارتاپی جذب کرده‌است. هر جا انحصار باشد فساد هم هست، قابلیت بلاک چین، غیر متمرکز کردن اطلاعات و در نتیجه از بین بردن فساد است.

علی نصیری اقدم، دبیر کمیسیون اقتصاد دولت و هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه با موضوع ماهیت پولی رمز ارزها گفت: «رمزارزها در بهترین حالت دارایی‌هایی هستند که ممکن است متقلبانه باشند و ارزش خود را از دست بدهند، نوسانات قیمت رمز ارزها مؤیدی است بر اینکه کارکرد پولی ندارند و نمی‌توانند به مثابه یک ذخیره ارزش عمل کنند. رمزارزها به دلیل اینکه ارزش ذاتی ندارند از بین خواهند رفت و واجد ارزش معناداری از لحاظ نظری و اقتصادی نیستند.»

ولی الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس با محور استفاده از پول دیجیتال برای بهبود مکانیزم‌های پولی در این کنفراس گفت: «کمبود شدید نقدینگی در بخش مولد اقتصاد ایران وجود دارد. بانک‌ها در حوزه مصرف نقدینگی مشکل بزرگی  دارند.»

مدیرعامل ققنوس اضافه کرد: «فناوری بلاک‌چین تضمین می‌کند به بانک مرکزی این قدرت  را بدهد تا نقطه مصرف را به زنجیره تولید یا مصرف نشان دهد. بانک مرکزی همچنین می‌تواند به کمک اطلاعات بدست آمده از  بلاک‌چین میزان افزایش پایه پولی یا قدرت مصرف خود را مشخص کند. پول پرقدرت باید به کمک بلاک‌چین نشان‌دار شود.»

با استفاده از بلاک‌چین توکن‌هایی باید تعریف شود که بحث خرید طرح ترافیک، اجاره و عوارض شهروندان را مدیریت کند. این تکنولوژی می‌تواند در حوزه مشکلات حمل و نقلی مانند ترافیک یکپارچگی را محقق کند. قراردادهای هوشمند به کمک بلاک‌چین  با حذف واسطه‌ها، متن قرارداد و شروط اجرا خیال ذی نفعان را راحت‌تر می‌کند.

در کنفرانس مدیریت دانش، بلاک‌چین و اقتصاد پنلی با موضوع بلاک‌چین در مدیریت شهری با حضور جلال الدین صدری محقق بلاک‌چین و مدیریت دانش، سلاجقه مدیر فناوری اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، جعفری مقدم، مدیرعامل شرکت پیام‌رسان شهرداری،‌ طاهایی محقق حوزه بلاک‌چین و مدیریت دانش و فتحیان مدیرگروه تجارت الکترونیک دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

در این پنل که با  سوال جعفری مقدم تحت عنوان ریشه‌های شهر هوشمند کجاست؟ شروع شد، طاهایی، محقق حوزه بلاک‌چین و مدیریت دانش گفت: «در بحث مدیریت شهری چالش‌ها  و مشکلاتی مطرح است که عدم وجود اطلاعات آنلاین در شرایط بحرانی از این مشکلات است. دنیا در سال‌های ۲۰۱۱به سمت شهرهای هوشمند حرکت کرده‌است.»

این محقق حوزه بلاک‌چین همچنین اضافه کرد: «شهر هوشمند باید  به طور هدفمند خدماتی را به صورت بهینه برای سرمایه‌های انسانی و فیزیکی تامین ‌کند که البته نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد، اینترنت اشیا به جمع‌آوری داده و اطلاعات  در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.»

او همچنین گفت:«اینترنت اشیا نقطه اتکا تحقق شهر هوشمند است. ما نیاز به بسترهای ارتباطی امنی داریم و اینجا جایی است که بلاک‌چین ورود می‌کند.. در مدیریت شهری تامین منابع انرژی و درمانی، ساخت معابر و مسیرها و جلوگیری از آلودگی ها  به کمک بلاک‌چین محقق می‌شود.»

شاید برایتان جالب باشد
بلاک‌چین در کنار ۴ فناوری دیگر برای تخصیص بودجه

صدری در این پنل گفت:« بلاک‌چین تکنولوژیی امن، رمزنگاری شده، ارزان و غیر قابل کلاهبرداری است. مدیریت شهری ما مانند سایر کشورها یکپارچه نیست و باید با این پیش‌فرض از  بلاک‌چین استفاده کنیم.  فارغ از هر بستر تکنولوژیکی، اعتماد شهروندان از هرچیزی مهم‌تر است.»

محقق حوزه بلاک‌چین همچنین گفت: «با استفاده از بلاک‌چین توکن‌هایی باید تعریف شود که بحث خرید طرح ترافیک، اجاره و عوارض شهروندان را مدیریت کند. این تکنولوژی می‌تواند در حوزه مشکلات حمل و نقلی مانند ترافیک یکپارچگی را محقق کند. قراردادهای هوشمند می‌تواند کمک به‌سزایی به شهرداری بکند. قراردادهای هوشمند به کمک بلاک‌چین  با حذف واسطه‌ها، متن قرارداد و شروط اجرا خیال ذی نفعان را راحت‌تر می‌کند.»

سلاجقه در این پنل گفت: :« من پیشنهاد می‌کنم در حوزه مالی و اقتصادی و در حوزه خدمات شهری، از زنجیره کامل بلاک‌چین استفاده شود. زیرساخت، توان داخلی، کریپتوکارانسی و سایر سرویس‌ها  برای پیاده‌سازی این تکنولوژی باید فراهم شود. در حال حاضر باشگاه مشتریان در بستر بلاک‌چین در شهر سئول در حال اجرا است.»

صدری در این پنل اضافه کرد: « سامانه صدور حساب در بحث سلامت، استفاده از شبکه جهانی سلامت، ثبت سوابق بیمار و بیگ‌دیتای کمک کننده به تشخیص پزشکان، مجهزشدن سطل‌های زباله به وای‌فای، توسعه مدیریت و سرمایه‌های انسانی مانند آنچه در شهر سئول اتفاق افتاده و بارگذاری سوابق پرسنل سازمان‌ها بر روی بستر بلاک‌چین  امکان‌پذیر است.»

در پایان این کنفرانس از نویسنده‌ مقاله‌های برتر در حوزه‌های اقتصاد، بلاک‌چین و مدیریت دانش تقدیر به‌عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.