معرفی رایج ترین کیف پول‌ های دیجیتال

این روزها کیف پول های دیجیتال به یکی از روش‌های محبوب مردم جهان برای پرداخت هزینه‌ی خرید کالا و خدمات تبدیل‌شده است. حالا دیگر فرقی نمی‌کند مردم از چه گوشی هوشمند یا دستگاه الکترونیکی استفاده کنند، چراکه تقریباً همه‌ی سیستم‌عامل‌های رایج، این خدمات را پوشش می‌دهند.

کیف پول دیجیتال، به دستگاه‌ها و برنامه‌هایی اشاره دارد که مشتریان بدون استفاده فیزیکی از کارت‌های اعتباری یا دبیت، برای پرداخت اینترنتی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. به عبارتی، کیف پول های دیجیتال یا مبتنی بر دستگاه هستند (مثل اسمارت‌فون‌ها که از فناوری NFC استفاده می‌کنند) و یا مبتنی بر اینترنت هستند که به مشتریان اجازه می‌دهند اطلاعات حساب‌های اعتباری خود را در یک پروفایل ذخیره کرده و برای پرداخت هزینه‌ها از آن‌ها استفاده کنند.

چرا ما همه‌ی هزینه‌هایمان را با موبایل پرداخت نمی‌کنیم؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

مطرح‌ترین کیف‌ پول‌های دیجیتال جهان

اپل پی (Apple Pay)

اپل پی کیف پول دیجیتالی اختصاصی اپل است که برای گوشی‌های آیفون ۶ به بعد و همچنین اپل واچ و برخی از آیپدها ارائه‌شده است. Apple Pay از فناوری NFC استفاده می‌کند و می‌تواند در بسیاری از مکان‌هایی که دارای پایانه‌های بدون تماس هستند مورداستفاده قرار گیرد.

پیش‌ازاین برخی از خرده‌فروشی‌های مهم جهان اپل پی را پشتیبانی نمی‌کردند و علت آن‌هم توافق انحصاری بین خرده‌فروشی‌هایی بود که عضو گروه MCX بودند. این خرده‌فروشی‌ها که نام‌های مطرحی مثل والمارت، گپ، سی‌وی‌اس و سون-الون در میان آن‌ها به چشم می‌خورد تصمیم داشتند مشتریان خود را ترغیب کنند که از کیف دیجیتالی خصوصی CurrentC استفاده کنند. این قرارداد انحصاری در سال ۲۰۱۵ منقضی شد و در حال حاضر بیشتر خرده‌فروشی‌های MCX، اپل پی را می‌پذیرند.

گوگل والت (Google Wallet)

گوگل والت در ابتدا یک کیف پول موبایلی بود، ولی در سال ۲۰۱۶ ویژگی‌های آن تغییر کرد. در حال حاضر نیز مردم از گوگل والت تنها برای اپلیکیشن‌ها یا انتقال وجه به افرادی که می‌شناسند، استفاده می‌کنند، مگر اینکه کارت مخصوص گوگل والت داشته باشند. کارت گوگل والت برای برداشت وجه از ATM ها یا خرید از فروشگاه‌ها هم قابل‌استفاده است. مثل بسیاری از کیف پول‌های دیجیتال دیگر، از گوگل والت هم نمی‌توان به‌عنوان برنامه‌ای روی گوشی همراه برای پرداخت در فروشگاه‌ها استفاده کرد. ولی اندروید پی که متعلق به شرکت گوگل است این قابلیت را دارا است.

اندروید پی (Android Pay)

اندروید پی گزینه‌ی پرداخت نرم‌افزاری گوگل برای استفاده در فروشگاه‌ها است. اندروید پی مثل اغلب برنامه‌های پرداختی گوشی‌های هوشمند، از فناوری NFC استفاده می‌کند و مردم می‌توانند گوشی خود را در مقابل ترمینال‌های مخصوص فروشگاه‌ها بگیرند و به همین سادگی هزینه‌ی خود را پرداخت کنند. همان‌طور که از نامش پیدا است، اندروید پی برای دستگاه‌هایی که با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند برنامه‌ریزی‌شده است.

در ماه جولای سال ۲۰۱۶، شرکت گراب هاب (شرکت خدماتی سفارش آنلاین غذا) اعلام کرد که مشتریانش می‌توانند برای پرداخت و دلیوری سفارش‌های خود از اندروید پی استفاده کنند. پس‌ازآن در اگوست ۲۰۱۶، شرکت والگرین، مشهورترین داروخانه‌ی زنجیره‌ای آنلاین آمریکا نیز اعلام کرد که برنامه‌ی وفاداری مشتریان این شرکت با اندروید پی سازگار شده است. تنها چند ماه بعد اندروید بیان داشت که مصرف‌کنندگانی که از چیس کارت‌ها استفاده می‌کنند می‌توانند پرداخت‌های خود را با اندروید پی انجام دهند. ولی آخرین موفقیت اندروید پی، ماه آوریل سال جاری بود، یعنی وقتی پی پال در یک بیانیه‌ی رسمی گفت مشتریانش پس‌ازاین می‌توانند از طریق اندروید پی، به پی پال دسترسی داشته باشند.

سامسونگ پی (Samsung Pay)

سامسونگ پی در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و با گوشی‌های مدل گلکسی اس ۶ به بعد سازگار‌است. سامسونگ پی با بهره‌گیری از هر دو تکنولوژی NFC و MST، به مخاطبان خود اجازه می‌دهد هم از ترمینالهای بدون تماس استفاده کنند و هم به‌وسیله‌ی دستگاه‌های مغناطیسی سنتی، هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

یکی از تفاوت‌های مهم سامسونگ پی و دیگر کیف پول‌های دیجیتال، امکان استفاده از پایانه‌های سنتی است. بااین‌حال اغلب کسب‌وکارهای دنیا، دستگاه‌های دریافت و پرداخت خود را ارتقا می‌دهند و به‌زودی فناوری NFC فراگیر خواهد شد.

پی پال (PayPal)

پی پال یک کیف پول دیجیتال مبتنی بر اینترنت است که سابقاً فقط برای پرداخت هزینه‌ی خریدهای اینترنتی مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما قراردادهای این شرکت در سال ۲۰۱۶ با مستر کارت و فرست دیتا، گام بزرگی در راستای پذیرش در فروشگاه‌های فیزیکی بود. در حال حاضر مشتریان برای خرید از فروشگاه‌ها می‌توانند یکی از گزینه‌های پی پال مسترکارت یا اپلیکیشن پی پال را انتخاب کنند. اپلیکیشن پی پال با فناوری NFC و عملکردی شبیه به اپل پی کار می‌کند.

به‌علاوه پی پال در سال ۲۰۱۷ با اندروید پی و سامسونگ پی نیز به توافق رسید و شرایطی را مهیا کرد که مشتریانش بتوانند از این دو کیف پول دیجیتال استفاده کنند.

چیس پی (Chase Pay)

در پاییز سال ۲۰۱۵، شرکت چندملیتی هولدینگ خدمات مالی و بانکداری JPMorgan Chase، کیف پول دیجیتال خود را با نام چیس پی راه‌اندازی کرد. چیس پی روی دستگاه‌های اپل و اندروید کار می‌کند، ولی مختص کارت‌های اعتباری چیس ویزا است. البته چیس پی در خرده‌فروشی‌های گروه MCX که از کیف پول دیجیتال CurrentC پشتیبانی می‌کنند نیز پذیرفته می‌شود. برخلاف دیگر کیف‌های دیجیتال، چیس پی به اسکن کدهای QR وابسته است.

والمارت پی (Walmart Pay)

نیمه‌های تابستان ۲۰۱۶، والمارت از کیف پول موبایل خود، که یک سال پیش وعده‌ی آن را داده بود، رونمایی کرد. والمارت پی هم از اسکن کدهای QR برای عملیات پرداخت استفاده می‌کند. والمارت پی با گوشی‌های اپل و اندروید سازگار است و شرکت اعلام کرده از تمام کارت‌های اعتباری پشتیبانی می‌کند. افرادی که می‌خواهند از والمارت پی استفاده کنند، باید ابتدا اپلیکیشن والمارت را روی گوشی خود دانلود و نصب کنند و در مرحله‌ی بعد، هنگام خرید از این شرکت، باید کدهای QR هر کالا را با گوشی خود اسکن کنند.

هزینه‌ها

استفاده از این کیف‌های پول دیجیتال هیچ هزینه‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد، تنها پی پال است که برخی نرخ‌ها و هزینه‌های خاص را که شرکت‌ها برای استفاده از این سرویس تعیین کرده‌اند، از مشتریان اخذ می‌کند.

اپل پی، سامسونگ پی و اندروید پی، هیچ‌گونه هزینه‌ی اضافی را به مخاطبانشان تحمیل نمی‌کنند. این شرکت‌ها هستند که نرخ پردازش‌ها و معاملاتی را که باواسطه‌ی کیف پول دیجیتال انجام می‌شود، می‌پردازند و مثل سایر متدهای پرداختی، مسئولیت جلب اعتماد مشتریان را به عهده‌دارند.

سایر کیف پول‌ های دیجیتال شرکتی

لمون والت (Lemon Wallet)

لمون والت یکی دیگر از کیف پول های دیجیتال است که خدمات خود را در سیستم‌های اندروید، اپل و ویندورفون‌ها، ارائه می‌دهد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد دبیت و کردیت کارت‌ها، ID و کارت بیمه‌ی خود را ذخیره کنند. در مرحله‌ی بعد لمون این اطلاعات را به‌صورت بارکدی درمی‌آورد که فروشندگان آن را اسکن می‌کنند. به‌علاوه کاربران می‌توانند کارت‌های پرداختی خود را از طریق این برنامه به بانک خود متصل کنند تا توازن حساب‌هایشان را تحت کنترل داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های لمون والت این است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد از رسیدها و قبض‌های خود عکس بگیرند و مخارج خود را در هر زمان که بخواهند، پیگیری کنند.

اسکوئر والت (Square Wallet)

اسکوئر والت برای گوشی‌های اندروید و دستگاه‌های اپل برنامه‌ریزی‌شده و نحوه‌ی کارکرد آن با کیف‌های دیجیتالی دیگر تا حدودی متفاوت است. کاربران در روندی مشابه با لمون والت، کارت اعتباری خود را به برنامه لینک می‌دهند، اما پروسه‌ی پرداخت مستقیماً با کارت‌های اعتباری کاربران شروع نمی‌شود. کاربران باید لیست فروشگاه‌های محبوب و مورد اعتماد خود را به این اطلاعات اضافه کنند. اسکوئر والت مبتنی بر محل کار می‌کند، درنتیجه مخاطبان، با فروشندگان و کمپانی‌های آشنایی که قبلاً نام آن‌ها را ثبت کرده‌اند وارد معامله می‌شوند.

Geode

یکی دیگر از کیف پول های دیجیتال Geode است که برای آیفون‌ها طراحی‌شده و در مواردی به کار می‌رود که دسترسی به فناوری NFC وجود ندارد. کاربران به‌وسیله‌ی این برنامه می‌توانند مشخصات کارت‌های اعتباری خود را ذخیره کنند و سپس گزینه‌ی GeoCard را به‌عنوان کارت موقت خود انتخاب نمایند. پس از هر بار پرداخت هزینه، اطلاعات کارت موقت حذف می‌شود و کاربران دوباره کارت موردنظر خود را به این برنامه لینک می‌کنند.

Chirpify

Chirpify به کاربران اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌های رسانه‌ای مانند توییتر و اینستاگرام برای خرید و فروش و ارسال و دریافت پول استفاده کنند. Chirpify به‌واسطه‌ی سیستم پی پال برای ارسال و دریافت پول اقدام می‌کند. کاربران در حساب خود فهرستی از گزینه‌های فروش، اهدا یا پیشنهاد خود را وارد می‌کنند و دیگر اعضای Chirpify در اینستاگرام یا توییتر، آیتمی را که پسندیده‌اند اعلام می‌کنند. هر زمان که پولی وارد حساب کاربری Chirpify فروشنده شود، ۵ درصد از آن به‌عنوان حق معامله کسر شده و به شرکت Chirpify تعلق می‌گیرد.

Venmo

Venmo آخرین مورد از کیف پول های دیجیتال این فهرست است. این کیف پول در قالب اپلیکیشنی برای بلک بری، آی او اس و اندروید طراحی شده است که باهدف انتقال پول بین دوستان طراحی‌شده است. هر فردی که یک حساب کاربری داشته باشد می‌تواند حساب بانکی، کارت اعتباری یا دبیت کارت خود را به آن لینک دهد. سیستم عملکرد Venmo تا حدودی به پی پال شبیه است، با این تفاوت که انتقال وجه فقط بین دو نفر با حساب‌های Venmo صورت می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.