دست حوادث بر گلوی گردشگری

امین کریمی، بنیان‌گذار استارتاپ تیست ایران، از تاثیر حوادث سال ۹۸ روی صنعت گردشگری می‌گوید

با توجه به اینکه هدف ما در تیست ایران، معرفی تصویر واقعی ایران به گردشگران خارجی است، اتفاقات سال ۹۸ تاثیر زیادی بر کسب‌وکار ما داشت. صنعت گردشگری ورودی، در این اتفاقات بیشترین آسیب را دید. سالی حدود ۸ میلیون گردشگر دارین که تقریبا نیم میلیون آن‌ها اروپایی هستند.

حوادث آبان، قطعی اینترنت، ترور سردار سلیمانی، حمله موشکی ایران و سقوط هواپیما و به تازگی بیماری کرونا ضربه‌های سخت و چه بسا جبران‌ناپذیری را به صنعت گردشگری و تیست ایران وارد کرده‌است. اعتماد گردشگران خارجی با همه تصویرساز‌هایی نا‌‌هنجاری که رسانه‌ها و سیاست‌های مختلف از ایران به تصویر کشیدند، کار بسیار دشواری است. این تصویر ناامن از ایران تا ماه‌ها ادامه دارد و به این زودی از ذهن کاربران پاک نخواهد شد و به سختی می‌توان اعتماد از دست رفته گردشگران خارجی را جلب کرد.

در این سه ماه اخیر ما ده هزار یورو ضرر قطعی، ۹۰درصد افت بازار هدف و کاهش شدید توریست خارجی به کشور را تجربه کردیم. اما در این شرایط ما ناامید نشدیم، طی اقداماتی تلاش به جلب اعتماد توریست‌های خارجی انجام دادیم. یکی از این کارها این بود که بعد از سقوط هواپیما، گزارش کاملی از وقایع را روی صفحه اول سایت منتشر کردیم، این مطلب به مدت دو هفته به عنوان مطلب اول به کاربران نمایش داده شد. از دیگر کارها، انتشار مطلبی راجع‌به امنیت ایران در سال ۲۰۲۰ بود که در برخی رسانه‌های خارجی نیز منتشر کردیم. همچنین راه‌اندازی پادکست برای معرفی ایران از طریق موسیقی، ادبیات و سفرنامه تحت عنوان پادنا، از دیگر اقداماتی بود که برای بازگردندان شرایط به حالت قبل انجام دادیم.

مطالب مرتبط:
دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپ‌ها در برابر کرونا
کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان

اما جبران این اتفاقات و ضررهای وارد شده، نیاز به تلاش بیشتری دارد که ورود بیماری کرونا به کشور شرایط را از قبل هم بغرنج‌تر کرد.

در حال حاضر توریست‌ها یک دلیل دیگه برای سفر نکردن به ایران دارند و آن کرونا است. البته این بیماری نه تنها ایران که صنعت گردشگری جهان را به شدت ضعیف کرده است. برای مثال تعداد زیادی از گردشگران چینی هر ساله در این زمان به ایران سفر می‌کردند که با وجود بیماری کرونا، آن‌ها را از دست دادیم. کنسل شدن پروازهای خارجی ایران و کرونا ضربه محکمتری به گردشگری ورودی وارد خواهد کرد. به نظر می‌رسد با ایزوله شدن ایران مانند چین چند ماه بسیار سختی را در پیش داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.