مدیر پروژه گروه تحقیقاتی IoT دانشگاه علم و صنعت: شناخت خوبی از بازار نداریم

در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، حضور برخی از گروه‌های دانشجویی نیز به چشم می‌خورد. یکی از آنها گروه تحقیقاتی IoT  است که زیرنظر دکتر سعید عبادالهی در دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت می‌کند. در حاشیه رویداد تهران هوشمند با مجتبی فاضلی‌نیا، عضو اصلی این گروه، گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

گروه IoT دانشگاه علم و صنعت چه می‌کند و چه دغدغه‌ای دارد؟

تیم ما درحال حاضر به صورت خاص در مورد مکان‌یابی فعالیت می‌کند و به صورت تخصصی‌تر در زمینه indoor positioning. در واقع مکان یابی داخل ساختمان که دیگر جی پی اس جواب نمی‌دهد محور اصلی کار ما است. از طرف دیگر با بزرگتر شدن ساختمان‌های امروزی چالش مکان یابی داخل ساختمان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. هدف ما این است که برای کاربران تلفن همراه این کار را انجام دهیم هرچند که محدود به این مقوله نیست. البته که کار را سخت‌تر می‌کند اما ما تصمیم گرفتیم که این کار را ا استفاده از بلوتوث و وای فای و سنسوری که داخل گوشی‌ها است برای تلفن همراه انجام دهیم. کافی است که دستگاه کوچکی را در جاهای مختلف ساختمان نصب کنید یا اگر وای فای هم باشد که دیگر به آن هم نیازی نیست و با استفاده از این سیستم‌ها مکان یابی انجام می‌دهیم.

فرایند مکان‌یابی چطور انجام می‌شود؟

سیستم ما یک خدمت مبتنی بر لوکیشن ارائه می‌دهد که پایه آن به دست آوردن اطلاعات مکان کاربر است؛ یعنی کاربر بداند که درحال حاضر کجاست یا سیستم بداند که کاربرش کجا قرار دارد که متناسب با آن خدمات بهینه‌ای را با هوشمندی و هدفمندی بهتر به او ارائه کند.

منظور شما چه خدماتی است؟

ما در گروه IoT دانگشاه علم و صنعت درحال حاضر روی مکان یابی متمرکز هستیم اما در بحث خدمات تصمیم‌هایی گرفته شده است و بیزینس پلن‌هایی نوشته شده است اما به این دلیل که از گروه کنترل ما خارج شده هنوز به طور رسمی وارد این حوزه نشده‌ایم. این فرایند دو قسمت دارد یکی بحث فنی و تکنولوژیک است یکی هم بخش نرم افزار. ما در بخش نرم افزار خودمان کار نمی‌کنیم. یعنی روی پلتفرم اندروید آن کار نمی‌کنیم و بیشتر قسمت سخت افزاری را اجرا کرده ایم.

درحال حاضر تیم شما چند نفره است؟

در حال حاضر تیم ما ۶ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت را شامل می‌شود که البته تمرکز هرکدام روی موضوع جدایی هست و هدف موقت و فعلی ما بسط و بررسی کردن دانش‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با IoT است. درضمن تیم نرم افزاری ما هنوز تکمیل نشده است.

برنامه گروه شما برای آینده چیست؟

برنامه آینده گروه IoT دانشگاه علم و صنعت این است که تیم را تکمیل کنیم. تمام قسمت‌های پلتفرم را خودمان انجام خواهیم داد ولی هنوز درحال انجام پردازش‌های آن روی رایانه هستیم. علاقه مند به جذب سرمایه هستیم و قطعاً با سرمایه رشد ما چندبرابر خواهد شد اما چه زمانی و به چه نحو این اتفاق رخ دهد هنوز مشخص نیست.

به عنوان یک گروه نوپا با چه چالش هایی روبرو هستید؟

چالش اصلی ما این هست که همه ما یک پژوهشگر هستیم و دانش و تجربه‌ای در زمینه بازار و کسب و کار ندارم. چالش بعدی دانشجو بودن ما است که زمان کمی برای پرداختن به استارتاپ برای ما می‌گذارد. بنابراین نیاز به نیروی کمکی درخصوص شناخت بازار داریم.

مصاحبه و تنظیم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.