با همین میزان نقدینگی، کسب‌وکارها تا چند ماه قادر به ادامه فعالیت خود هستید؟

گزارش سازمان فناوری اطلاعات از تاثیر کرونا برکسب‌وکار‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

سازمان فناوری اطلاعات کشور گزارشی از تاثیر شیوع بیماری کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات تهیه کرده است؛ این گزارش شامل دو بخش می‌شود. بخش اول آن بر اساس نظرات فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و بخش دوم شامل آمار و ارقام به‌دست آمده از گفت‌وگوی تلفنی با مدیران ۱۰۰ شرکت نوپا است.

گفتنی است که شاید در نگاه اول، این شرایط به‌نفع بعضی از کسب‌وکارها شد، اما سوالی که پیش می‌آید این است کسب‌وکارها تا چه میزان می‌توانند از فرصت پیش‌آمده برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند؟ برای مثال، به دلیل شرایط قرنطینه و افزایش ساعات حضور شهروندان در خانه، ارائه‌دهندگان خدمات ویدیو آنلاین، با افزایش تعداد کاربران و افزایش تقاضا مواجه شده‌اند؛ اما آیا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات آن‌ها، پهنای باند و یا زیرساخت‌های ذخیره محتوا، پاسخگوی این میزان از افزایش تقاضا است؟

بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات  ۳۷ شرکت کاهش نیروی انسانی و اختلال در انجام عملیات کسب‌وکار را علت اصلی تاثیر کرونا معرفی کردند و به اعتقاد ۳۲ شرکت، اختلال در دسترسی به زنجیره تامین دلیل اصلی ضربه خوردن از کرونا بوده است. شرکت های فعال در حوزه نرم افزار اگرچه عموماً با عدم حضور نیروی کار در محل، دچار مشکل نمی‌شوند، اما بیشترین تأثیر منفی را از «اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت‌دهندگان، پیمان‌کاران و غیره» را گرفته‌اند.

در گزارش سازمان فناوری اطلاعات آمده است که بیشترین تاثیر ویروس کرونا بر استارتاپ‌های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است.

استارتاپ‌های فلایتیو و علی بابا که بیشترین سهم از فروش بلیط‌های هوایی را دارند، به ترتیب ۷۵ و ۸۰ درصدکاهش در میزان کل فروش را تجربه کرده‌اند که این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی بابا و الی گشت منجر شد. در حوزه اجاره اقامتگاه‌های گردشگری نیز استارتاپ شب از کاهش ۷۰ درصدی رزرو اقامتگاه‌های گردشگری خبر داده است. اسنپ‌تریپ نیز با کاهش ۱۰۰درصدی رزرو هتل‌ها و کاهش ۶۵درصدی خرید پروازها مواجه شده است.

تاثیر بر پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی

بعد از کسب وکارهای آنلاین خدمات مسافرتی و گردشگری، پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی هستند که بزرگترین خسارت را به دلیل شیوع ویروس کرونا دیده‌اند. با توجه به لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش استارتاپ ایوند ۷۵ درصد کاهش داشته و ۹۰ درصد فروش حال حاضر این استارتاپ از رویدادهای آنلاین است. همچنین استارتاپ تیکت نیز که در حوزه فروش بلیط تئاتر، کنسرت و سینما فعالیت دارد با افت ۱۰۰ درصدی خرید بلیط روبه‌رو شده و تمامی فروش خود را از دست داده است. مساله استرداد بلیت‌های خریداری‌شده، از چالش‌های پیش روی این کسب‌وکارهاست.

در حوزه تخفیف و خرید گروهی، دو مجموعه تخفیفان و نت‌برگ۸۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

افزایش میزان خرید آنلاین

بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان فناوری اطلاعات توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ‌های خرید آنلاین بتوانند رشد خوبی را داشته باشند. استارتاپ باسلام و اسنپ‌مارکت به ترتیب ۱۵ و ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته‌اند که می‌تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد. فروشگاه اینترنتی ایسام هم هیچ تغییری در فروش نداشته است.

تأثیر ویروس کرونا بر سامانه‌های حمل‌ونقل آنلاین

گزارش سازمان فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که سامانه حمل‌ونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و کاهش رفت‌وآمد و ثبت سفارش در این صنعت اتفاق افتاده است. اسنپ از کاهش ۷۰درصدی تعداد سفرها و اثرگذاری بر درآمد ۵۰۰هزار راننده فعال این شرکت خبر داده است.

استارتاپ تینکست که در حوزه پست درون شهری فعالیت دارد، ۷۳ ٪افت در ارسال تعداد بسته‌های پستی داشته است. اما برخالف تینکست، الوپیک افزایش ۵ درصدی در تعداد بسته‌های پستی را تجربه کرده که می‌تواند ناشی از افزایش تقاضای فصلی باشد.

رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال

طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات خانه‌نشینی مردم باعث شده تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال افزایش یابد. میزان بارگذاری و تماشای ویدیو در آپارات به ترتیب با ۴۰ و ۲۵ درصد رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در فیلیمو، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴ درصد و دیگر محتوای بصری ۳۵ درصد رشد کرده است.

تاثیر کرونا بر بازی‌های آنلاین

در گزارش سازمان فناوری اطلاعات آمده است که رکورد خرید هفتگی بازی در هفته دوم فروردین ماه ۹۹ شکست. در این دوره زمانی رکورد ۲۲میلیون نصب یا به‌روزرسانی برای بازی‌های بازار ثبت شد که نسبت به میانگین هفتگی سال قبل از آن ۷۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس آمار کافه بازار، کاربران از ابتدای اسفندماه ۹۸ تا ۱۵ فروردین امسال، ۱۰۷ میلیون بار، بازی دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند و رکورد خرید هفتگی بازی را شکسته‌اند.

رشد برگزاری رویداد و کلاس آنلاین در شیوع کرونا

بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات دو استارتاپ ایسمینار و لحظه‌نگار که بستر برگزاری رویداد و کلاس آنلاین هستند، رشد خوبی را کسب کرده‌اند. ایسمینار در مدت کوتاه شیوع کرونا، آمار خیره‌کننده افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته ۶ هزار کاربر جدید را جذب کرده است. استارتاپ لحظه‌نگار هم از افزایش ۵۰ درصدی برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است. تاثیر بر اپلیکیشن‌های مالی و فین‌تک اگرچه آمار یا برآوردی از تاثیر شیوع کرونا بر کسب‌وکارهای مبتنی بر خدمات مالی و فین‌تک در ایران منتشر نشده است، اما بر اساس تحقیقات جدید گروه deVere ،شیوع ویروس کرونا، موجب افزایش ۷۲درصدی تعداد کاربران اپلیکیشن‌های فین‌تک در اروپا شده است؛ در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های آسیایی نیز با همین میزان رشد طی دوره شیوع کرونا مواجه بوده‌اند.

کاهش تراکنش‌های شاپرکی

بر اساس گزارش‌های شاپرک، تعداد تراکنش‌های اسفند ماه ۹۸ ،نسبت به ماه قبل از آن، ۳.۱ درصد کاهش یافته است، این کاهش تعداد تراکنش طی سال‌های گذشته تقریبا بی‌سابقه بوده است. به گونه‌ای که در سال ۹۷ ،تعداد تراکنش‌های انجام شده در اسفندماه نسبت به ماه قبل آن ۵.۱۲ درصد رشد و در سال ۹۶ میزان افزایش تعداد تراکنش‌ها در اسفند ماه ۱۴ نسبت به بهمن ماه به ۳۹.۱۳ درصد می‌رسید.

طبق این گزارش، از شرکت‌های‌ حاضر در این نظرسنجی، پرسیده شد که «با همین میزان نقدینگی، تا چند ماه قادر به ادامه فعالیت خود هستید؟» از بین ۹۴ شرکت، ۵۸ شرکت اعلام کرده‌اند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسب‌وکارشان در کمتر از ۳ ماه به‌طور کامل تعطیل خواهد شد. نکته جالب آن که  ۴۳ درصد از این شرکت‌ها در حوزه نرم‌افزار فعالیت دارند. به طور نسبی ۴۰ درصد باقی‌مانده اعلام کرده‌اند که با این شرایط بیش از ۶ ماه و یا نهایتا تا آخر سال دوام خواهند آورد.

برای دانلود کامل این گزارش روی این لینک کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.