تورو هم یونیکورن شد

یک جذب سرمایه ۲۵۰ میلیون دلاری در بازار خودروهای اشتراکی

تورو،(turo) یک بازار اشتراک‌گذاری خودروی همتا به همتا است که در حال حاضر یک میلیارد دلار ارزش دارد. این بازار سرمایه‌های خود را ۲۵۰ میلیون دلار افزایش داد. سرمایه‌گذاری روی تورو توسط آی.اِی.سی (IAC) انجام شد.

تورو، یکی از معروف‌ترین استارتاپ‌های فعال در زمینه اشتراک‌گذاری خودرو است که توانست در دور E از مرحله تأمین مالی خود، ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. شرکت آی‌اِی‌سی این تأمین مالی را انجام داد تا به رشد و پیشرفت این کسب و کار کمک کند.

آی‌اِی‌سی، یک شرکت فعال در زمینه رسانه‌های اینترنتی است که زمانی کنترل دو کسب و کار مچ‌ دات کام (Match.com) و اوکی‌کیوپید را در اختیار داشت.  این دور از تأمین مالی باعث شد که استارتاپ تورو وارد حوزه استارتاپ‌های تک‌شاخ شود و اکنون در فضای استارتاپ، به عنوان یک کسب و کار نوپای موفق شناخته شود.

آندره حداد، مدیرعامل تورو، اظهار داشت: «پیش از برگزاری این دور از سرمایه‌گذاری، تورو حدود یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود ولی پس از این دور، این استارتاپ وارد فضای جدیدی شد و اکنون با تبدیل شدن به یک کسب و کار تک‌شاخ، وظایف مهم‌تری بر دوش دارد.»

جدیدترین دور از دورهای تأمین مالی در تورو، حدود ۴۵۰ میلیون دلار برای این کسب و کار به ارمغان آورد. این استارتاپ از زمان پایه‌گذاری با نام ریلی رایدز در سال ۲۰۰۹ تا به حال، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است.

منابع مالی جدید در چه زمینه‌ای هزینه خواهد شد؟

تورو قصد دارد از منابع مالی که اخیراً جذب کرده است، در موارد زیر استفاده نماید:

  • توسعه و گسترش فناوری و فعالیت‌ها
  • رشد و بهبود فرآیندهای سازمانی و تسهیل خدمت‌رسانی به کاربران
  • گسترش بازار و تعریف بهتر تجربه کاربر و برخورداری او از خدمات جدید و جذاب
  • پشتیبانی از افزایش نرخ استفاده و بهره‌برداری از این بازار اشتراک‌گذاری خودروی همتا به همتا و افزایش ظرفیت این پلتفرم به بیش از یک میلیارد خودرو که بتوانند در خیابان‌های جهان به راحتی تردد کنند.

تورو

آی‌اِی‌سی؛ همراه همیشگی تورو

حداد در یک پست وبلاگی گفت: «شرکت آی‌اِی‌سی، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شرکای استراتژیک تورو است که در تمامی مراحل رشد و پیشرفت تورو در کنار آن بوده و برای آن تلاش کرده است. آی‌اِی‌سی به شرکت‌های مختلفی کمک می‌کند که بتوانند شهرت خود را افزایش دهند و نام خود را در سطح جهانی پرآوازه سازند.»

تورو؛ استارتاپ ۴۰۰ هزار کاربری

در حال حاضر شرکت مورد بحث حدود ۴۰۰ هزار خودروی فعال در سراسر دنیا دارد و بیش از ۱۰ میلیون کاربر از خدمات آن استفاده می‌کنند. این تعداد از کاربران، مجموع دو گروه، افرادی که خودروی خود را برای اجاره به اشتراک می‌گذارند و کسانی که در پی یافتن خودروی مناسب برای اجاره کردن هستند، می‌شود.

تورو اعلام کرد که نسبت به دو سال پیش، بیش از دو برابر رشد کرده است و به همین خاطر آوازه رشد و افزایش ظرفیت آن در بین تمامی استارتاپ‌های مشابه پیچیده است. اگر بخواهیم سرعت رشد این استارتاپ را با میانگین بازارهای بین‌المللی فعال در این زمینه مقایسه کنیم، مشاهده رشد ۸ برابر این استارتاپ نسبت به میانگین خواهیم شد.

بازارهای بین المللی اشتراک‌گذاری خودرو در آلمان و انگلستان در حال کار و فعالیت هستند و استارتاپ‌های خوبی در این زمینه راه اندازی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دایملر اشاره کرد.

تورو چه می‌کند؟

روش کار استارتاپ تورو به این صورت است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که خودروهای خود را به یکدیگر کرایه دهند. مزیت این استارتاپ برای افرادی که قصد دارند خودروی خود را کرایه دهند این است که می‌توانند مخاطبان هدف خود را در این استارتاپ پیدا کنند. مزیت این استارتاپ برای افرادی که قصد دارند خودرو کرایه کنند این است که دیگر لازم نیست برای پیدا کردن یک خودروی زیبا و باب طبع خود در هر کوی و برزنی پرسه بزنند. تورو همه چیز را برای آن‌ها فراهم کرده است. کافی است این زحمت را به خود بدهند و چند دکمه را بزنند. همه چیز به صورت خودکار انجام خواهد شد و ماشین دلخواه خود را با قیمتی رقابتی کرایه خواهند کرد.

این استارتاپ تمام تلاش خود را برای گسترش و توسعه خدمات خود انجام داده است و در حال حاضر در سه کشور و بیش از ۴۵۰۰ شهر دنیا فعالیت دارد. در حال حاضر حدود ۱۱۰ نفر در این شرکت مشغو.ل به پشتیبانی خدمات هستند. این استارتاپ توسط چندین مجله و وب‌سایت مانند Forbes به عنوان بهترین استارتاپ مبتنی بر تقاضا معرفی شده است و همین موضوع به شهرت و معروفیت این استارتاپ و افزایش تمرکز سرمایه‌گذاران روی آن کمک کرده است.

امروزه استارتاپ‌های رابط مانند تورو از سوی مردم به خوبی حمایت می‌شوند و همین موضوع به افزایش تمرکز کارآفرینان و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر روی آن‌ها کمک می‌کند. این استارتاپ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و درآمد خوبی برای فرد یا شرکتی که روزی به امید رسیدن به سودی‌ هنگفت روی این کسب و کار سرمایه‌گذاری کرده است، به همراه دارد.

تو.رو چندی پیش در قالب یک گزارش اعلام کرد که وقتی یک فرد بخواهد یک خودرو را به مدت چند ساعت در طول یک هفته کرایه کند، باید ۲۵۰ دلار بپردازد. این در حالی است که افراد با وجود پرداخت ۲۵۰ دلار، فقط چند ساعت (کمتر از سه ساعت) با این خودرو کار می‌کنند و به همین خاطر میزان اصطلاک و خرابی خودروها و شکایت کرایه‌دهندگان خودرو چندان زیاد نیست.

یکی از بزرگ‌ترین موانعی که شرکت تورو توانست بر آن فایق آید، جلب اعتماد افرادی بود که قرار بود خودروی خود را به فردی دیگر کرایه دهند. تورو پس از پشت سر گذاشتن چالش‌های فراوان و ارتباط مداوم با افراد توانست اعتماد مخاطبان را جلب و آن‌ها را به استفاده هر چه بیشتر از پلتفرم خود تشویق کند.

البته ارائه بیمه‌های خرد، جلب رضایت‌نامه‌های دولتی و حمایت تبلیغاتی از سوی دولت‌ها و تشویق افراد معروف (استفاده از بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار) توانست بستر خود را همگانی نماید. برخی از کاربران به سرعت و برخی به سختی اعتماد کردند ولی تورو به این موضوع اهمیت می‌دهد که در نهایت توانست اعتماد کاربران خود را جلب کند.

1 نظر
  1. مرتضا هستم می گوید

    تورو هم یونیکورن شد و تو نیامدی!! 🙂 آقا پس کی استارتاپ های ایرانی یونیکورن می شن؟ یه زمانی دیجی کالا و اسنپ دنبال یونیکورن شدن بودن چی شد پس؟ بی خیالش شدن یا متوجه شدن هنوز خیلی فاصله دارن تا اونجا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.