مجتمع خدمات فناوری و نوآوری استان اردبیل افتتاح شد

نخستین مرکز خدمات فناوری و نوآوری استان اردبیل با مساحتی بالغ بر ۶هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید

سورنا ستاری در سفر یک روزه خود به اردبیل، روبان چند پروژه دیگر اعم از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز طراحی‌های صنعتی نوآورانه، مرکز رشد مشترک پارک و دانشگاه، مرکز نوآوری انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، آزمایشگاه صنایع غذایی و بیوتکنولوژی، مرکز نوآوری اردبیل، سه مرکز نوآوری عسل و فرآورده‌های مرتبط با آن، گیاهان دارویی و شرکت تولیدی اشجع باطری را برید و از چند پروژه نیز بازدید کرد.

آغاز عملیات فاز اجرایی یک پروژه اشتغال زا

مرکز رشد مشترک پارک و دانشگاه در فضای حدود ۲۸۰۰ متر تاسیس شده است و در حال حاضر ۴۵ واحد فناور در این مجموعه فعالیت می‌کند. در پروژه‌ای دیگر عملیات فاز اجرایی شرکت تولیدی اشجع باطری، با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی آغاز به کار کرد. به گفته مدیران این مجموعه این طرح ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۱۵۰ نفر را دارد. در ادامه سفر به استان اردبیل مجتمع نوآوری اردبیل  با  اعتبار  ۱۵۰ میلیارد ریال توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد.

بازدید ستاری از شرکت‌های دانشبنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفر به استان اردبیل و افتتاح مرکز خدمات فناوری و نوآوری استان اردبیل از شرکت شیمی پژوهان ناصر خسرو بازدید کرد. این شرکت دانش بنیان تولیدکننده کربن اکتیو است و در حال حاضر با برخی تولیدکنندگان خارجی از جلمه شرکت‌هایی از آلمان رقابت می‌کند. شیمی پژوهان ناصرخسرو هم‌اکنون سالانه ۳۰۰۰ تن تولید دارد.

خام فروشی، ارزش افزوده ندارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح طرح‌های نوآورانه استان اردبیل گفت: «در هر سفر به استان اردبیل رشد گام به گام شرکت‌های دانش بنیان، فناور و کلیه مراکز نوآور استان محسوس و قابل رصد است، هر چند این میزان رشد با پتانسیل‌ها و توانایی های این استان فاصله دارد.» ستاری افزود: «تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان با انتظارت ما فاصله دارد، این استان ظرفیت بالایی در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری دارد و روندی رو به رشد را در این زمینه شاهد هستیم.»

وی با تاکید بر اهمیت مراکز رشد و نوآوری خاطرنشان کرد: «تلفیق داشته‌های طبیعی با منابع انسانی کار آمد رمز موفقیت این استان و هر نقطه دیگر از ایران است. خام فروشی نمی‌تواند ارزش افزوده پایدار به همراه داشته باشد. افتتاح مراکز رشد و نوآوری در این سفر گامی علمی برای رهایی از اقتصاد نفتی و خام فروشی است. با این اتفاق اقتصاد دانش بنیان رونق می‌یابد و مردم استان نیز از دستاوردهای این اقتصاد بهره مند می‌شوند.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: «تا زمانی که طراحی، ایده و اجرا بومی نباشد، صنعت دانش بنیان نداریم و به دیگر کشورها وابسته‌ایم. در ۷ سال  اخیر اتفاقات بسیار مثبتی در حوزه زیست بوم رخ داده است، با این همه انتظارات ما و پتانسیل‌های کشور بسیار فراتر از  دستاوردهای فعلی است و می‌توان با کمک جوان‌های نخبه و فناور ایرانی کارهای بیشتر و در مقیاس عظیم‌تری انجام داد.»

وی در توضیح جزئیات همکاری صنعت و دانشگاه، گفت: «وارد کردن خط تولید از خارج از کشور و ایجاد اشتغال نیز در نوع خود ارزشمند است اما  از این نوع ایجاد صنعت نمی‌توان انتظار داشت که ارتباطات عمقی و پایدار با دانشگاه ایجاد کند.»

بخش خصوصی باید ورود کند

ستاری با تاکید بر جذب سرمایه  بخش خصوصی در حوزه فناوری و پژوهش گفت: «پول دولتی در حوزه پژوهش و فناوری جواب نمی‌دهد و نمی‌توان از این پول انتظار معجزه داشت و این سرمایه چابک بخش خصوصی است که با سنجش بهینه، به عنوان پشتیبان درست پژوهش  نقش آفرینی می‌کند و باعث پیشرفت فعالیت‌های علم و پژوهشی می‌شود. حوزه پژوهش بدون حمایت سرمایه بخش خصوصی به نتیجه نمی‌رسد و  اگر محصولی نیز به واسطه آن تولید شود، محصولی همگام با فناوری‌ رقبای خارجی نیست. پژوهش منهای سرمایه بخش خصوصی به منزله کارخانه‌های دولتی است که معمولاً محصول قابل قبول و به روز شده‌ای به بازار عرضه نمی‌کند.»

وی در ادامه با توجه به نقش دولت در دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: «نقش دولت می‌تواند ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باشد تا جذب سرمایه از سوی زیست بوم نوآوری تسهیل شود. معافیت‌های مالیاتی‌، گمرکی و ارائه وام‌های کم‌بهره نیز می‌تواند مشوقی باشد تا فعالیت شرکت‌های دانش بنیان فناور و به طور کلی بخش خصوصی توسعه یابد. مقایسه یک محصول فناور تولید شده توسط یک استارتاپ متعلق به یک جوان نخبه با خروجی فعالیت یک شرکت بزرگ خودرو سازی که نمی‌تواند خود را با تحولات حوزه کاری خود همگام سازد، نشان می‌دهد که تفکر مبتنی بر اقتصاد و بودجه دولتی و راه حل‌های منفعل و سنتی تا چه حد می‌تواند ناکار آمد باشد.»

درآمد ۱۲۰ هزار میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به ویژگی‌های مالی حوزه نوآوری در کشور، افزود: «از بخش خصوصی انتظار نداریم که سرمایه خود را بدون در نظر گرفتن شاخص سود آوری به این زیست بوم  منتقل کند، در حال حاضر قیمت یک بشکه نفت را با یک کیلو بذر خاص، یک شیشه عطر یا یک ویال دارویی مقایسه کنید تا معیارهای ارزش افزوده در شرکت‌های دانش بنیان بهتر درک شود، یک کیلو بذرگاهاً تا یک میلیارد تومان قیمت دارد و ارزش افزوده آن با یک بشکه نفت یا مواد خام معدنی دیگر قابل قیاس نیست.»

وی در ادامه افزود: «توسعه هر استان از دل همان منطقه می‌جوشد و باید با تکیه بر جوانان، فعالان فناور و کارآفرینان آن منطقه شکل بگیرد، همانگونه که هیچ کشوری نمی‌تواند از خارجی و بیگانگان انتظار داشته باشد تا برای آن کشور توسعه به ارمغان بیاورند هر شهر و ناحیه نیز باید ضمن استفاده از پتانسیل‌های ملی و سراسری محور اصلی توسعه را بر ظرفیت‌ها و داشته های محلی خود بنا کند. باید توجه داشت که شرکت‌های دانش بنیان نیز با فعالیت در حوزه‌های مهم، سودآور و تاثیرگذاری مانند زیست فناوری، ماشین سازی ،پزشکی، ای تی و نظایر آن تاکنون حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رقم قابل توجهی است.»

مطالب مرتبط:

مرکز نوآوری و فناوری پردیس در فارس افتتاح شد

برج نوآوری مروارید خلیج‌فارس در بوشهر افتتاح شد

تراکم شتابدهنده‌ها در تهران، مشکل بزرگ اکوسیستم استارتاپی

سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دکتر قریب افتتاح شد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.