جذب سرمایه ۴ میلیارد دلاری استارتاپ‌های هندی در ۶ ماه

رکورد استارتاپ‌های هندی در جذب سرمایه

استارتاپ‌های هندی با جذب بیش از ۳.۹ میلیارد دلار سرمایه در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ رکورد زدند. تعداد سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال جاری میلادی در این کشور انجام شد، ۲۹۲ عدد برآورد شده است.

اگر مدت مشابه سال ۲۰۱۸ را در نظر بگیریم، می‌بینیم که این عدد ۲.۷ میلیارد دلار  بوده است. به بیان دیگر مبلغ سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹، ۴۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافت.

اگر میزان سرمایه‌گذاری‌های سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را بررسی کنید، خواهید دید که در این سال‌ها به ترتیب ۴.۲ و ۴.۳ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری شده است. این اعداد نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۹ سالی پربار برای استارتاپ‌های هندی بوده است و در جذب سرمایه موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند.

این اطلاعات در مراحل و دوره‌های مختلف تأمین مالی گردآوری شده است. برخی از استارتاپ‌ها در مرحله کشت ایده و برخی در سری F قرار داشته‌اند. به هر حال تمامی کسب و کارهای نوپایی که در شش ماه نخست ۲۰۱۹ روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شد، کمتر از ۱۰ سال از بنا نهادن و تأسیس آن‌ها می‌گذشت.

سال ۲۰۱۸ نقطه عطف استارتاپ‌های هندی

سندیپ مورسی (Sandeep Murthy)، همکار مدیریتی در شرکت لایت باکس ونچرز (Lightbox Ventures) با بیان این‌که سال ۲۰۱۸، نقطه عطفی در بازار به حساب می‌آمد، اظهار داشت: «بسیاری از شرکت‌هایی که توانسته‌اند مسئله‌ای خاص و منحصر به فرد را حل کنند و راهکاری عالی و معقول برای آن پیشنهاد دهند، موفق به توسعه کسب و کار خود را شده‌اند و اکنون در جایگاه خوبی قرار دارند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهارداشت: «پاداش مقاومت و تلاش شبانه روزی این استارتاپ‌ها، سرمایه‌ای است که به آن‌ها تعلق می‌گیرد و به این کسب و کارها امکان رشد و توسعه می‌دهد. آن‌ها می‌توانند به پشتوانه این استارتاپ‌ها رشد کنند و به جایگاه خوبی برسند.»

مورسی خود هدایت صندوق حمایت از یک استارتاپ آنلاین اجاره مبلمان به نام Furlenco را بر عهده دارد. وی در کنار این استارتاپ از یک شرکت آشپزخانه ابری به نام Rebel Foods نیز حمایت می‌کند. شرکت‌های اینترنتی مصرف‌کننده در حال حاضر به افزایش سرمایه‌های خود ادامه می‌دهند. شرکت‌های دارای مدل بنگاه به بنگاه (B2B) در بخش‌هایی همچون لجستیک، نرم افزار و بازارها نیز همین روند را در پیش گرفته‌اند و  در حال افزایش سرمایه خود هستند.

مورسی گفت: «سال ۲۰۱۹ سال ظهور شهرهای رده ۲ و ۳ و مدل‌های کسب و کار B2B است. قبلاً این دو فرم از کسب و کار مورد بی‌مهری قرار می‌گرفتند و سرمایه‌گذاری چندانی روی آن‌ها صورت نمی‌گرفت. Tiger Global به صورت کاملاً رسمی سود خود در فضای B2B را اعلام کرد. سرمایه‌گذاران چینی بعد از شنیدن این خبر برای سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا در این شهرهای هندی اعلام آمادگی کردند.»

سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های پربازده

والمارت (Walmart)  یک غول خرده فروشی آمریکایی است که در سال گذشته، استارتاپ خرده فروشی آنلاین فلیپ کارت (Flipkart ) که متعلق به کشور هند بود را به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری بزرگ سبب شد که سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت هند سرازیر شوند.

ماکول آرورا (Mukul Arora)، یکی از شرکای SAIF Partners، یکی از حامیان Paytm، اظهار داشت: «بعد از سود بزرگی که از سرمایه‌گذاری در استارتاپ فلیپ کارت حاصل شد، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار هند بیشتر شد و تواسنتند به درآمد خوبی برسند و به نقدینگی دست یابند. تا قبل از این برای تمامی سرمایه‌گذاران این سوال وجود داشت که سرمایه‌گذاری آن‌ها قرار است چه زمانی جواب دهد؟»

آرورا افزود: «در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری‌ها روی استارتاپ‌های هندی به شدت افزایش یافته است و در سری‌های B و C شاهد یک سرمایه‌گذاری وسیع هستیم. گفتنی است که استارتاپ‌های موجود در مراحل ابتدایی هم دارند با قدرت سرمایه جذب می‌کنند.»

شایان ذکر است که بررسی و تجزیه و تحلیل استارتاپ‌های هندی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و به همین خاطر این استارتاپ‌ها با تمام توان مراقب حرکات و اعمال خود هستند تا سرمایه‌گذاران را از خود نرانند و با رویکرد اشتباه آن‌ها را دفع نکنند.»

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که بهتر است سرمایه‌گذاری خود را روی کارهایی انجام دهند که بدانند بازگشت سرمایه آن‌ها حتمی است. به همین خاطر آن‌ها به جای سرمایه‌گذاری در کارها و شرکت‌های ناکارآمد، سرمایه‌ خود را به دست شرکت‌های مطمئن و پربازده می‌سپارند. تا که سرمایه‌گذاران برای خرید گذاران بیشتری به سما هند سرازیر شوند.

مترجم: جلال شایان
مطالب مرتبط :

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.