هر مایل تاکسی هوایی بین ۵ تا ۹ دلار خرج دارد

اوبر جدی‌تر از همیشه در پی تحقق سفرهای هوایی درون‌شهری است

چشم‌انداز تاکسی هوایی به قدری جذاب و فریبا است که هر انسانی را به وجد می‌آورد. تصور کنید که افراد زیادی در برابر دیدگان شما در یک خیابان و در یک ترافیک سنگین، جانکاه و طاقت‌فرسا ایستاده‌اند. حال یک پرنده که بقیه به آن تاکسی هوایی( حمل و نقل مسافر) می‌گویند در برابر شما توقف می‌کند و شما در عین این‌که بسیار شگفت‌زده شده‌اید، سوار آن می‌شوید. تاکسی هوایی پس از سوار شدن شما از زمین برمی‌خیزد و با سرعت از فراز خودروهایی با رانندگان عصبانی و خسته عبور می‌کند و با سرعتی باورنکردنی شما را به مقصد مورد نظرتان می‌رساند.

از رویا تا واقعیت؟!

صبر کنید. هنوز چنین چیزی به واقعیت تبدیل نشده است ولی چشم اندازی که تاکسی هوایی در برابر متخصصان ترسیم می‌کند، دقیقاً همان داستانی است که در بالا نقل شد. آیا روزی می‌رسد که بتوانیم این پدیده را در واقعیت ببینیم؟ اخیراً یک شرکت بریتانیایی که در زمینه هواپیماهای برقی با پرواز و فرود عمودی فعالیت می‌کند، اثبات کرد که به زودی این پدیده در دسترس بشر قرار خواهد گرفت.

شرکت اوبر تصمیم دارد که برنامه‌های سفر اشتراکی (حمل و نقل مسافر) را وارد آسمان‌ها کند و با معرفی تاکسی‌های هوایی یک شگفتی را در زمینه بیافریند. اوبر اعلام کرد که این اتفاق ظرف سه تا چهار سال آینده خواهد افتاد. گفتنی است که احتمالاً این تاکسی‌ها در اوایل عرضه به بازار مقرون به صرفه و اقتصادی نباشند ولی در صورت فراگیری بسیاری از کاربران این تاکسی‌ها را ترجیح خواهند داد.

شرکت ورتیکال ایرواسپیس (Vertical Aerospace) در ماه ژوئن ۲۰۱۸، توانست اولین پرواز آزمایشی خود را با یک نمونه بی‌نام صورت دهد. این پرواز پس از اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری انگلستان انجام شد. این هواپیمای مجهز به سیستم پرواز و فرود عمودی که ۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد، در عرض یک سال (۱۲ ماه) طراحی و ساخته شد و پس از آن در آسمان به پرواز درآمد.

استفن فیتزپاتریک، مدیرعامل شرکت اُوُ انرژی (OVO Energy) در سال ۲۰۱۶ وارد فرآیند ثبت و بنیان‌گذاری شرکت ورتیکال ایرواسپیس شد. هدف او از ایجاد این شرکت آن بود که به مردم تجربه یک پرواز سالم، متفاوت و شخصی را بدهد. این تاکسی‌ها مسئله پرواز را برای بسیاری از مردم عادی خواهند کرد و حرکت شرکت مذکور در این زمینه، یک انقلاب به تمام معنا خواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین اهدافی که در پس پرده تاکسی هوایی دنبال می‌شود، پروازهایی است کربن کمتری به کره زمین منتقل می‌کنند. یکی از نگرانی‌های جدی بشر در چند سال گذشته، تغییر اقلیم و آب و هوای کره زمین بوده است. این تاکسی‌ها احتمالاً توان بهینه‌سازی مصرف سوخت و بهبود وضعیت کره زمین را دارند؛ زیرا با برق کار می‌کنند.

حمل و نقل مسافر

حمل و نقل، تهی از کربن

استفن فیتزپاتریک می‌گوید: «هدف شرکت ما این است که حمل و نقل را از کربن تهی سازیم و به این ترتیب کمکی بزرگ به سلامت کره زمین کنیم. این تاکسی‌ها می‌تواند با مصرف برق، مسافر را از محل مورد نظر سوار و در سریع‌ترین زمان ممکن در مقصد پیاده کند. به این ترتیب سفری ایمن، پاک و سریع در خاطر مسافر ثبت خواهد شد.»

این شرکت تصمیم دارد که تا چهار سال آینده با کمک گرفتن از فناوری موجود در مسابقات فرمول ۱، جاده‌های بین شهری خاصی در بریتانیا طراحی کند. فیتزپاتریک در این زمینه اظهار داشته است: «موادی که در فرمول ۱ مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبک‌وزن، ایرودینامیک و مقاوم هستند. از طریق در آن‌ها از سیستم‌های برقی استفاده شده است. این مواد، برای طراحی یک هواپیما واقعاً عالی هستند و شاید به جرئت بتوان گفت که بهترین انتخاب ممکن محسوب می‎‌شوند. وقتی این مواد را در اختیار مهندسان خبره و باتجربه هوافضا، به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با این مواد، هواپیمایی مخصوص قرن ۲۱ تولید کنند.»

طرح مربوط به تاکسی هوایی چندین و چند سال است که روی میز شرکت‌های مختلف قرار دارد ولی شرکت اوبر در این زمینه از ابتدا پیشگام بوده و هم‌اکنون نیز یکی از پیشگامان این عرصه به حساب می‌آید.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

این غول سفر اشتراکی (حمل و نقل مسافر) در ماه مه سال ۲۰۱۸ و در اجلاس سالیانه اوبر الویت اعلام کرد که یک شبکه برق در حال طراحی است که کار برق‌رسانی به تاکسی‌های هوایی را انجام می‌دهد. شیوه کار سیستم تاکسی هوایی به این صورت خواهد بود که متقاضی یا مسافر، اپلیکیشن مربوط را در گوشی خود باز می‌کند. سپس یک موقعیت مکانی مخصوص پروازهای عمودی که در نزدیکی او قرار دارد را انتخاب می‌کند و در نهایت برای تاکسی هوایی درخواست می‌دهد.

اریک آلیسون، مدیر هواپیمایی اوبر اذعان داشت: «اهدافی که پیش رو داریم، حقیقتاً بزرگ هستند ولی مهم‌ترین مسئله این است که باید به سوی رشد، پیشرفت و تعالی حرکت کنیم و از موانع هراس نداشته باشیم. سال ۲۰۲۰ از ما خواسته است یک وسیله نقلیه بسازیم که بتواند در محیط آزمایشی از آن استفاده کنیم و به همین خاطر شب و روز ما به تفکر و کار روی پروژه تاکسی هوایی می‌گذرد.»

اوبر تاکنون از ناسا و چند شرکت بزرگ دیگر کمک گرفته است تا بتواند سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی را به بهترین شکل ساماندهی کند و از این طریق توانایی مدیریت حجم زیادی از وسایل نقلیه هوایی را داشته باشد. هدف از این طرح و برنامه‌ها، افزایش سطح ایمنی تاکسی هوایی است.

یکی از مسائل اصلی، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن استفاده از تاکسی هوایی است. آلیسون معتقد است که استفاده از انرژی برق در تاکسی هوایی به کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد. وی بر این باور است که هزینه هر مایل استفاده از تاکسی هوایی، حدود ۹ دلار خواهد بود ولی در صورت استفاده از انرژی الکتریکی، امکان کاهش این هزینه به ۵ دلار به ازای هر مایل نیز وجود دارد. این امکان وجود دارد که چند مسافر را با هم هم‌مسیر کرد و از این طریق هزینه‌ها را بین ۴ مسافر تقسیم کرد. این کار می‌تواند هزینه‌های تا یک سطح مناسب، معقول و منطقی کاهش دهد. شایان ذکر است که در صورت استقبال از این فناوری و ورود آن به فاز تولید انبوده، هزینه‌ها قطعاً به کمتر از این هم خواهد رسید. با این اوصاف هیچ شکی در عمومی شدن استفاده از تاکسی هوایی در آینده‌ای نه‌چندان دور وجود ندارد.

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.