تهران هوشمند را باور کنیم یا شکایت از استارتاپ‌ها را؟

معاونت حمل‌و‌نقل تهران از اتحادیه استارتاپ‌ها بابت مجوز دادن به اسنپ و تپسی شکایت کرد!

«شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران دائما می‌گویند که ما از استارتاپ‌ها حمایت می‌کنیم ولی موضوع پیش‌آمده نشان می‌دهد که شهرداری تهران اعتقادی به استارتاپ‌ها ندارد. شهرداری تهران به طور مستقیم از شرکت‌های تاکسی آنلاین شکایت نکرده چون در این صورت کاملا رو در روی این شرکت‌های قرار می‌گرفت و این برایشان خوشایند نبود.» این بخشی از صحبت‌های رضا الفت‌نسب سخنگوی اتحادیه کششوری کسب‌وکارهای مجازی یا همان اتحادیه استارتاپ‌هاست که حالا با شکایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پایش به دادگاه کشیده شده است. موضوع شکایت شهرداری از اتحادیه استارتاپ‌ها اما در نوع خود جالب‌توجه و تعجب‌برانگیز است. «چرا اتحادیه به اسنپ و تپسی مجوز داده است.»

به نظر می‌رسد تلاش‌های شهرداری و در راس آن سازمان تاکسیرانی و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران برای به انقیاد در آوردن تاکسی‌های اینترنتی این‌بار وارد فاز تازه‌ای شده است. محسن پورسیدآقایی و علیرضا قنادان دو مدیر شهری پیروز حناچی این‌بار شمشیر را از رو بسته‌اند و نه از راه مواجهه مستقیم با اسنپ و تپسی بلکه از طریق زیر فشار قرار دادن اتحادیه‌ای که مجوز فعالیت این دو استارتاپ را صادر کرده وارد میدان شده‌اند. شهرداری‌چی‌ها اعتقاد دارند اتحادیه در جایگاه قانونی که بخواهد برای حمل و نقل شهری مجوزی صادر کند قرار ندارد. اما رضا الفت‌نسب سخنگوی این اتحادیه می‌گوید: «بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی مرجعیت مجوزدهی در این زمینه کاملا مشخص شده و به نظر می ‌رسد شهردار و معاونینش برخلاف نص صریح قانون مالیات بر ارزش افزوده به دنبال تعریف یک عوارض جدید و درآمدزایی برای شهرداری هستند.»

الفت‌نسب حتی در توییتی گفته که  محمد فرجود، رییس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران که معمولا خود را دوست استارتاپ‌ها معرفی می‌کند اعلام کرده بود که شکایت شهرداری از اتحادیه کسب وکارهای مجازی پس گرفته خواهد شد اما چنین اتفاقی نیفتاده و از این‌رو نماینده اتحادیه با افتخار در این دادگاه حاضر خواهد شد.

اتحادیه حتی پیش از حضور در دادگاه بیانیه‌ای هم صادر و در آن تاکید کرد شکایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی لکه سیاهی بر عملکرد حناچی شهردار تهران است و این لکه سیاه بر پیکر شهرداری تهران خواهد ماند و تعاملات استارتاپ‌ها با شهرداری تهران تحت تاثیر این شکایت قرار خواهد گرفت. «این اتفاق برای استارتاپ‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند و قصد دارند کسب و کار خود را توسعه داده و تبدیل به شرکتی نظیر اسنپ و تپسی شوند، مایه دلسردی خواهد بود.»

موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت تاکسی‌های آنلاین طی ماه‌های گذشته، یکی از موضوعات مورد بحث در رسانه‌ها بوده و در تمام این مدت از یک سو معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، تلاش کرده‌اند تا فعالیت این شرکت‌ها را به دلیل عدم نظارت شهرداری بر آنها، غیرقانونی جلوه دهند.

در آخرین اقدام نیز شهرداری، از اتحایه کسب و کارهای مجازی برای مجوزدهی به این شرکت‌ها شکایت کرده است، اتحادیه کسب و کارهای مجازی در سال ۹۶ با تشکیل جلسه توسط دادستان کل کشور، با حضور نمایندگان وزارت کشور، شهرداری، پلیس و … به عنوان مرجع اصلی مجوزدهی و نظارت بر کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده و مجوز فعالیت تاکسی‌های آنلاین نیز توسط این اتحادیه صادر می‌شود.

مطالب مرتبط:

نکته جالب توجه این است که نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات، وزارت صمت، معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات مقررات زدایی، همگی طی این سال‌ها مجوز فعالیت این سامانه‌ها را به رسمیت شمرده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد تنها شهرداری است که بدون توجه به مسیر قانونی‎ تصویب دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های آنلاین، بر خلق مجوز جدید اصرار دارد و به دنبال این است که با تحمیل هزینه اضافی به این کسب و کارها، مانعی برای رشد و توسعه آنها بتراشد.
رضا الفت‌نسب حتی در اظهارنظری شهردار تهران و اقدامات این نهاد عمومی درخصوص هوشمندسازی پایتخت را زیر سوال برده و گفته: «آقای شهردار! تهران هوشمندی که به درستی می‌خواهید به سمت آن حرکت کنید، محقق نخواهد شد مگر اینکه شما به جای مقاومت در برابر رشد و توسعه کسب و کارهای تکنولوژی محور و نوآور، همراه آنها شوید و از کمک آنها برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.»

آخرین خبر اینکه دادگاه برگزار شد اما در نهایت قاضی به این نتیجه رسید که بخشی از شکایت تنها با حضور نمایندگان اسنپ و تپسی در دادگاه قابل رسیدگی خواهد بود و به دلیل عدم دعوت از نمایندگان این استارتاپ‌ها؛ ادامه دادگاه موکول به جلسه‌ای دیگر شد. باید منتظر ماند و دید نتیجه یقه‌گیری شهرداری تهران با استارتاپ‌ها به کجا خواهد انجامید.

دادگاه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، دوشنبه ۴شهریور ۹۸ درشعبه ۵۲دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد.

محمدرحمانی، وکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی درباره ی تقاضای استمهال «مهلت خواستن»شهرداری تهرانی گفت:به دلیل اینکه یکی از خواسته‌های دادخواست اصلی ابطال پروانه صادره از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای سامانه‌های هوشمند جا‌به‌جایی بود، میبایست افراد ذی‌نفع در این پروانه‌ها کسب در این دادگاه شرکت می‌کردند ولی دادخواست ارائه شده از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فاقد نام این شرکت‌ها بود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران بوسیله یک دادخواست دیگر خوانده‌های آن دعوا (جلب والث) را به دعوای اصلی دعوت کرده‌است. دادگاه به دلیل اینکه درخواست جلب ثالث به اسنپ و تپسی ابلاغ نشده بود، وقت رسیدگی دادگاه را تجدید کرد.

ممکن است قاضی در همین مرحله دعوای حلب ثالث را رد کند. اگر این دعوا پذیرفته شود در آینده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، اسنپ و تپسی باید باهم در دادگاه حاضر شوند.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.