سازوکار جدید پایش استارتاپ‌ها چیست؟

پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن وتجارت برگزار شد

در ابتدای این جلسه علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزرات صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: «روش‌های نظارت مورداستفاده در حال حاضر سنتی و انسان‌محوراست. این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی نظیر کمبود منابع انسانی، کنترل‌های زمان‌بندی شده نادر، خطاهای سهوی و عمدی ومحدودیت پردازش هنگام بررسی وب‌سایت است. کمیته نظارت پس از بررسی‌های لازم به این جمع‌بندی رسید که روش‌های نظارت سنتی باید تقویت شود و از همین روش‌ها حداکثر بهره‎‌برداری به‌عمل آید. اما در کنار این سیستم سنتی باید یک نظارت سیستمی دیگر نیز اعمال شود.»

رهبری همچنین گفت: «از آغاز اجرای پایش سیستمی، تا امروز سه سناریو به اجرا گذاشته شده است. حدود ۳۵۰۰ وب‌سایت مورد پایش قرار گرفته است. حدود ۷۰ وب‌سایت شناسایی شد که کالای ممنوعه اعم از رمزارز ، سکه، طلا، سیگار الکترونیکی، مشروبات و اسلحه عرضه می‌کردند. نزدیک به ۱۸۰ وب‌سایت شناسایی شد که لوگوی نماد را جعل کرده بودند و حدود ۳۳۰وب‌سایت شناسایی شده، علیرغم ابطال یا تعلیق و یا انقضای تاریخ اعتبار نمادشان، کماکان درگاه پرداخت فعال داشتند.»

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک اضافه کرد: «گام بعدی برای تکمیل چرخه نظارت نیز تصمیم‌گیری خواهدشد به این ترتیب که وب‌سایت‌های شناسایی شده براساس سطح اهمیت نوع تخلفشان به اتحادیه مربوطه، پلیس فتا و یا مراجع قضایی گزارش و یا توسط این مرکز تذکر واخطار لازم برای واحدهای متخلف ارسال خواهدشد. ما در مرکز به دنبال تغییر پارادایم‌ها نیز هستیم به‌این صورت که فرآیند صدور مجوز برای کسب‌وکارها آسان‌تر اما فرآیند نظارت بر فعالیت آن‌ها سختتر خواهد شد. علاوه بر فرآیند بررسی مجوزها الکترونیک خواهدشد.»

از آغاز اجرای پایش سیستمی، تا امروز سه سناریو به اجرا گذاشته شده است. حدود 3500 وب‌سایت مورد پایش قرار گرفته است. حدود 70 وب‌سایت شناسایی شد که کالای ممنوعه اعم از رمزارز ، سکه، طلا، سیگار الکترونیکی، مشروبات و اسلحه عرضه می‌کردند. نزدیک به 180 وب‌سایت شناسایی شد که لوگوی نماد را جعل کرده بودند و حدود 330وب‌سایت شناسایی شده، علیرغم ابطال یا تعلیق و یا انقضای تاریخ اعتبار نمادشان، کماکان درگاه پرداخت فعال داشتند.
علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزرات صنعت، معدن و تجارت

سارا جامی، مدیر پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیک ، فرآیند نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی با پایشگر هوشمند را اینگونه برشمرد:

  • ارسال لیست کسب‌وکارهای متخلف به پنل سازمان‌های نظارتی
  • نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی
  • اعلام تخلف به دبیرخانه
  • اعلام تخلف از طریق پنل نظارتی توسط کارشناس ناظر تخلف
  • رفع تخلف توسط کسب‌وکار
  • جامی اهداف مورد انتظار از این پایشگر هوشمند را  نیز بیان کرد:
  • استفاده از فناوری‌های نوین به منظور افزایش سرعت، دقت رصد و نظارت بر کسب‌وکارها
  • پایش به‌موقع و مناسب براساس سناریوهای تعریف‌شده تخلف با الگوی صحیح
  • ارزیابی سیستمی شاخص‌های نماد الکترونیکی برای کسب‌وکارها

مدیر پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیک قابلیت‌های زیر را برای پایشگر هوشمند طراحی شده معرفی کرد:

  • پایش کالا و خدمات ممنوعه کسب‌وکارها
  • متن‌کاوی
  • پایش تصویر نماد اعتماد جعلی
  • پایش درگاه‌های پرداخت کسب‌وکارهای تعلیق شده
  • پایش عدم تطابق کالا و خدمات ارائه شده با طبقه‌بندی منتخب کسب‌وکار
  • ارائه گزارشات پایشگر در قالب داشبورد
  • امکان دریافت خروجی با فرمت اکسل از سایت‌های پایش‌شده
  • امکان افزودن کالا / خدمت ممنوعه هنگام پایش
  • پایش اعتبار لینک نماد اعتماد

جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور نیز در این جلسه گفت: «از هرگونه اقدامی در زمینه رصد و نظارت توسط بخش‌های تخصصی مربوطه، حمایت می‌کنیم. امروز کسب‌وکارهای فاقد مجوز پس از شناسایی از طریق اتحادیه به پلیس و اماکن معرفی می‌شوند و پلیس درخواست فیلترینگ را انجام می‌دهد.»

جاویدنیا اضافه کرد: «باید یک سطح‌بندی میان نماد جواز کسب‌وکارهای الکترونیک صورت بگیرد. همچنین نمادهای ارائه شده به وب‌سایت‌ها باید مبتنی بر تاریخ انقضا نام دامنه باشد. در این راستا دادستانی آمادگی کامل غنی کردن پایگاه داده برای انجام فرآیند رصد هوشمند را دارد.»

باید یک سطح‌بندی میان نماد جواز کسب‌وکارهای الکترونیک صورت بگیرد. همچنین نمادهای ارائه شده به وب‌سایت‌ها باید مبتنی بر تاریخ انقضا نام دامنه باشد . در این راستا دادستانی آمادگی کامل غنی کردن پایگاه داده برای انجام فرآیند رصد هوشمند را دارد.
جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور

بهنام امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها، بیان کرد: «دستگاه‌های نظارتی باید به اطلاعات  کسب‌وکارها و از جمله استارتاپ‌ها دسترسی داشته باشند و تخلف باید اطلاع‌رسانی شود. علاوه‌براین نظارت سیستمی توسط استان‌ها نیز بایدانجام شود و دستگاهها باید واحدهای استانی خود را فعال کنند. همدان به عنوان اولین استان کمیته نظارت برکسب‌وکارها را فعال کرده است. در حال حاضر ۳۸ دستگاه نظارتی و تخصصی بالقوه وجود دارد که ۲۰ دستگاه موفق به دریافت دسترسی شده‌اند، ۲ دستگاه در حال گرفتن مجوز برای دسترسی هستند و ۱۶ دستگاه اقدامی انجام نداده‌اند.»

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.