اسلاید اصلیاکوسیستم ایرانحمل‌و‌نقل

آئین‌نامه نظارتی تاکسی‌های اینترنتی در راه است

آئین‌نامه نظارتی تاکسی‌های اینترنتی در راه است

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ونقل شهرداری تهران:

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران از تدوین آئین‌نامه نظارت بر فعالیت مجموعه‌های تاکسی اینترنتی خبر داد و گفت: «قرار است به زودی آئین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بین وزارت کشور و وزارت صنایع به طور مشترک تنظیم شود.»

محسن پورسیدآقایی روز یکشنبه ۲۶ خرداد با اشاره به مانع‌تراشی نهادهای مختلف در مسیر نظارت گفت: «متأسفانه وزارت صنایع به دلیل حمایت از اتحادیه‌های ذی‌ربط با وزارت کشور همراهی نمی‌کند و در مقابل تنظیم آئین‌نامه‌های نظارتی بر عملکرد شرکت‌های تاکسی اینترنتی مقاومت می‌کند.»

معاون شهردار تهران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از دیگر نهادهای موافق برای نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عنوان کرده و ادامه داد: «وزرات ارتباطات موافق است که تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت سازمان یافته در شهر تردد کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظارت بر تاکسی‌های آنلاین مخالف است.»

مخالفت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نظارت بر تاکسی‌های آنلاین

او دلیل مخالفت این معاونت را تاکید بر وجه استارتاپی این نهادها دانست و گفت: «متأسفانه آقای ستاری در بدنه دولت با نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها مخالف است و توضیح ایشان این است که نظارت مانع رشد و شکوفایی این شرکت‌ها می‌شود. اما به این نکته توجه نمی‌کند که بی‌قانونی و نبود یک نهاد ناظر و میدان دادن بی‌قید و شرط به استارتاپ‌ها هم مشکلات جدیدی در کشور ایجاد می‌کند و در برخی مواقع با آثار اجتماعی جبران‌ناپذیری همراه است.»

پورسیدآقایی اضافه کرد: «در یک سال گذشته مذاکرات فشرده‌ای برای مساله نظارت بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی انجام شد و با مخالفت‌هایی مواجه شدیم. مخالفان نظارت معتقد بودند که نظارت مانع فعالیت و توسعه شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌شود. اما اتفاقات و رخدادهای اخیر نشان داد که مساله نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی ضروری است به خصوص اکنون که هم جامعه حساس شده و هم دامنه فعالیت این شرکت‌ها مدام گسترش می‌یابد. ما امیدواریم با توجه به اتفاقات اخیر روند تدوین این آئین‌نامه تسریع شود.»

تاکسیرانی، به جای صدور مجوز تاکسی آنلاین ظرفیت‌های تاکسی‌های شهری را احیا کند

پورسیدآقایی با نقد عملکرد تاکسیرانی در این زمینه توضیح داد: «وظیفه ذاتی تاکسیرانی، ساماندهی به وضعیت حمل‌ونقل شهری است. از گذشته تا کنون شهرداری و تاکسیرانی، نظارت بر حمل‌ونقل شهری و تاکسی‌ها را بر عهده داشته است. اما جالب است که اکنون تاکسیرانی به جای پرداختن به وظایف اصلی خود، وارد حوزه مجوزدهی به تاکسی‌های آنلاین شده است. اما شاید بهتر باشد تاکسیرانی، به جای صدور مجوز تاکسی آنلاین، ظرفیت‌های خاموش تاکسی‌های شهری را احیا کند نه آنکه حمل‌ونقل را به افراد غیرمتخصص بسپارد و به اسم اشتغال‌زایی، بر مشکلات اجتماعی موجود اضافه کند.»

او تاکید کرد: «مشکل این است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی نه نظارت را می‌پذیرند و نه حاضرند از مراجع رسمی برای استخدام رانندگان خود مجوز بگیرند. نتیجه چنین مسأله‌ای بروز مشکلات و ناهنجاری‌های جدید است و استخدام راننده از کنار خیابان. مساله ما دخالت در کار کسب‌وکارهای نوین نیست. بلکه تاکید ما این است که روند اشتباه کنونی باید تغییر کند و نهادهای قانون‌گذار نسبت به ثبت تعداد این تاکسی‌ها و مشخصات آنها در شهر اقدام کنند. باید آئین نامه‌های مشخصی در این زمینه نوشته شود و کار را تنها به اتحادیه‌ها واگذار نکنند.»

منبع: ایرنا

1 دیدگاه

  • تاکی باید شاهد دعوا بر سر صدور مجوز و مسیولیت نظارت بر کسب و کارهای مجازی باشیم؟
    نمیدانم پیچیدگی این ماجرا چه اندازه است که هر از گاهی به نقطه اول میرسیم و هرگز هم مشکل حل نمیشود

پاسخی بگذارید