شهروند هوشمند کاربر اصلی خدمات شهر هوشمند است

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذر ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. آذری جهرمی در رویداد تهران هوشمند به عنوان سومین سخنران به اهمیت هوشمندسازی پایتخت پرداخت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین افتتاح این رویداد گفت: امروز تلاش‌های شهرداری برای هوشمندسازی شهر خود را نشان می‌دهد. ما برای اقدام مؤثر در این زمینه باید شرایط را به درستی ارزیابی کنیم. هوشمندی این است که اطلاعات را بگیریم، مانیتور و تحلیل کنیم و سپس تصمیم بگیریم. مثلاً در بررسی آلاینده‌های شهر تهران هر روز آمار دقیقی از اینکه چه وسایلی چه میزان آلاینده تولید می‌کنند، در دسترس داریم. این اطلاعات می‌تواند منجر به تصمیم درست برای کاهش آلاینده‌ها شود. اما در هوشمندسازی شهر، هنوز این اطلاعات دقیق در دسترس نیست.

جهرمی، فناوری اطلاعات و ارتباطات را راهکار کسب اطلاعات دقیق و مانیتور آن دانست و بیان کرد: اکنون در فناوری اطلاعات برای شهرداری، حمل‌ونقل اشتراکی را پیش‌رو داریم که می‌تواند ترددهای غیرضروری را حذف کند. دوربین‌های خدمات شهری از تعداد افسران راهنمایی و رانندگی کاسته‌اند و به بهبود تردد شهری کمک می‌کنند. باید بتوانیم در حوزه محیط زیست تغییرات روزانه و پوشش فضای سبز را رصد کنیم.

آذری جهرمی در رویداد تهران هوشمند درباره پویایی شهرداری در هوشمندسازی تهران نیز گفت: شهرداری تهران به سوی گردآوری و تحلیل اطلاعات گام برداشته است ولی هنوز در برخی از مدیران نگاه سنتی حاکم است و می‌خواهند یک یادگار فیزیکی از دوران مدیریت خود به جا بگذارند. مثلا افتتاح خطوط مترو به عنوان اقدامات یک مدیر دیده می‌شود ولی خدمات فناوری کمتر دیده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد شهر هوشمند پرداخت و بیان کرد: امروز شرکت‌‎های دانش‌بنیان بسیاری در این حوزه شکل گرفته و کسب‌وکارهای موثری دارند. ما باید برای هوشمندسازی ساختمان‌ها بدانیم که چه تعداد ساختمان هوشمند داریم و قرار است یک سال بعد چه تعداد داشته باشیم. باید برنامه تشویقی و رگولیشنی داشته باشیم تا کسانی که ساختمان خود را بر اساس فاکتورهای شهر هوشمند می‌سازند، از تخفیف و مزایا برخوردار شوند.

آذری جهرمی در رویداد تهران هوشمند سه عنصر مهم در توسعه شهر هوشمند را زیرساخت‌های هوشمندسازی، سامانه‌های هوشمند و شهروند هوشمند دانست و گفت: شهرداری و وزارت ارتباطات روی زیرساخت‌های هوشمندسازی کار کرده‌اند و اتصال شهرداری با خدمات دولت الکترونیک تحولی در سامانه‌های هوشمند ایجاد می‌کند. همه این اقدامات نیز برای شهروند هوشمند است که باید از این خدمات استفاده کند. از این رو باید برنامه‌هایی برای آشنایی و آموزش شهروندان داشته باشیم تا این خدمات در چرخه استفاده قرار گیرد.

خبرنگار: پریسا امام وردی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.