آرزوهای نوین‌ هاب

علی بهرامی، بنیان‌گذار استارتاپ نوین هاب در گپ و گفت نوروزی با آی‌چیزها از عجیب‌ترین اتفاق سال ۹۸ می‌گوید تا تاثیرگذارترین فرد در اکوسیستم استارتاپی

نوین‌ هاب پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این استارتاپ از تیر ۹۷ با همت دو برادر آزاد و علی بهرامی فعالیت خود را شروع کرده است. با علی بهرامی درباره سال ۹۸ گپی کوتاه زدیم.

آقای بهرامی سال ۹۸ چه خبری از اکوسیستم شنیدید که خیلی خوشحال و یا ناراحتتان کرد؟

خوش‌حال‌کننده‌ترین اتفاق اکوسیستم استارتاپی، شکل‌گیری همکاری‌ها و تعامل‌هایی که توسط استارتاپ‌ها اتفاق افتاد که نشانه خوبی از باقی ماندن حس امید و همدلی در بین فعالین استارتاپی است. ناراحت کننده‌ترین اتفاق نیز تعدیل نیرو استارتاپ‌هایی است که به واسطه شرایط اقتصادی غالب بر کشور رخ داده است.

به نظر شما عجیب‌ترین اتفاق اکوسیستم در سال ۹۸ چه چیزی بود؟

عجیب‌ترین اتفاق اکوسیستم رفتن بی سر و صدا و حاشیه‌های سعید رحمانی (مدیرعامل سرآوا) بود که با واکنش‌هایی از طرف برخی فعالین استارتاپی همراه بود.

اگر بخواهید در سال ۹۸یک فرد تأثیرگذار اکوسیستم را معرفی کنید، چه کسی را نام می‌برید؟

تمایل دارم از فردی تاثیرگذار و کمترشناخته شده اکوسیستم استارتاپی اسم ببرم. ادریس مرادی، مدیر شتابدهنده ژرفای سنندج که با تمام توان و انرژی در حال ساختن فضای استارتاپی بهتر برای استان محروم کردستان است.

گپ‌وگفت‌های نوروزی را از اینجا دنبال کنید:

آرزوهای تریپ‌ساز

آرزوهای نیوُ

آرزوهای اینستاچاپ

آرزوهای شیراز تخفیف

آرزوهای صحراداران

کارنامه سال ۹۸ اکوسیستم استارتاپی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می‌توانم بگویم چالش‌ها و مشکلات استارتاپ‌ها همیشه بوده و خواهد بود. در این مدت تمام تلاش استارتاپ‌ها جنگیدن با چالش‌ها بوده، اما در سال ۹۸ برخی از این مشکلات از سمت نهاد‌ها و کسانی ایجاد شد که در واقع مسئول ترویج امید در بین اکوسیستم استارتاپی بودند.

دولت چه کارهایی می‌توانست در سال ۹۸  انجام دهد اما انجام نداد؟

اگر بخواهیم لیست کارهایی که دولت می‌توانست انجام دهد را بنویسیم قطعا از حوصله خوانندگان این مصاحبه خارج است. اما بد نیست به لیست برنامه‌‌ها و کارهایی که دولت وعده داد یا نصفه‌کاره رها شد نگاه کنیم تا شاید بفهمیم که فعالین اکوسیستم دیگر هیچ امیدی به همکاری و همدلی دولت ندارند.

فردی خاصی در نهادهای دولتی است که از او انتظار داشته باشید؟

هر مسئولی در موقعیت خود موظف به برآورده کردن انتظارات فعالین استارتاپی و همکاری با آن‌هاست، باز هم تاکید می‌کنم باتوجه به موقعیت خود موظف است! از وزیر ارتباطات تا کارمند پارک علم و فناری فلان شهر مسئول همکاری با جوانان پر امیدی هستند که در ابتدای راه قرار دارند. این انتظار عجیبی نیست.

بهترین استارتاپ سال ۹۸ از نظر شما کدام بوده است؟

بهترین استارتاپ‌ها در سال ۹۸ استارتاپ‌هایی بودند که شکست خوردند، اما همچنان در کنار هم هستند و با انرژی و تجربه بیشتر برمی‌گردند.

چه آرزویی برای اکوسیستم در سال ۹۹دارید؟

ما به امید، امیدوار بودیم و چیزی که بیشتر از هرچیزی ناامیدمان کرد همان وعده امید بود. اما به امید زنده‌ایم و امیدوارم حداقل در سال ۹۹ فضای امید در اکوسیستم استارتاپی رنگ بهتری بگیرد.

و یک آرزو برای استارتاپ خودتان؟

برای نوین هاب امیدوارم برنامه ریزی‌هایی که کرده‌ایم پیش برود و نوین‌ هاب را در زبان‌های دیگر و خارج از مرز ایران فعالیت داشته باشد و رشد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.