استارتاپ های ایران و جهاناسلاید اصلیاکوسیستم ایرانگپ و گفتمعرفی استارتاپ

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها با فرمول جادویی بورس

مصاحبه با زهرا افسری هم‌بنیانگذار استارتاپ آکادمی چرخ

گفت‌وگو با زهرا افسری هم‌بنیانگذار استارتاپ آکادمی چرخ که خدمات مالی و مشاوره‌ای بازار سرمایه را در قالب بسته‌ای ویژه به استارتاپ‌ها می‌دهد

آکادمی چرخ، خدماتی از قبیل مشاوره، ارزشگذاری استارتاپی، طراحی شاخص‌های کلیدی عملکرد و … را به استارتاپ‌ها ارائه می‌کند. زهرا افسری، ‌هم‌بنیانگذار این استارتاپ کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد MBA خوانده است و به گفته خودش آکادمی چرخ اولین تجربه فعالیتش در اکوسیستم استارتاپی است. محمدرضا فرحی دیگر ‌بنیانگذار آکادمی چرخ مهندسی صنایع دانشگاه شریف خوانده و در مقاطع بعدی هم رشته اقتصاد در فرانسه و اسپانیا خوانده است. با افسری به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

ایده آکادمی چرخ  چگونه شکل گرفت؟

من به همراه آقای فرحی بهمن سال ۹۶ آکادمی چرخ را استارت زدیم و ایده چرخ زمانی شکل گرفت که متوجه شدیم مطالعات نشان می‌دهد که بین سواد مالی سهامدارهای یک استارتاپ و موفقیت آن استارتاپ یک همبستگی بالا وجود دارد. سواد مالی خصوصا در رابطه با استارتاپ‌هایی که در حوزه تکنولوژی هستند و همه آن‌ها سهامداران تکنیکال دارند مسئله حائز اهمیتی است.

آقای فرحی قبل از آکادمی چرخ تجربه برگزاری کارگاه‌هایی را در فرابورس داشتند و از قبل در جریان سرمایه‌گذاری خطرپذیر بودند. تقاضاهایی برای برگزاری کارگاه‌ها در مورد دانش مالی استارتاپی داشتیم و بنیانگذاران به دنبال  پاسخ به سوالاتی مثل استارتاپ چطور قیمت‌گذاری می‌شود؟ قراردادها چه بخش‌هایی باید داشته باشد؟ و سوالاتی در حوزه جذب سرمایه  بودند. از طرفی ما قصد داشتیم کمک کنیم تا دانش مالی استارتاپی تبلیغ شود که در راستای آن آکادمی چرخ را در سال ۹۷ راه‌اندازی کردیم. آکادمی چرخ دوره سرآمد را در همان سال برگزار کرد که خیلی از افراد از جمله مدیران استارتاپ‌های بزرگ، مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی، مدیران اسنپ، مدیران شتاب‌دهنده شریف و اعضای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در آن شرکت کردند.

آکادمی چرخ را معرفی کنید؟ چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

آکادمی چرخ ساختاری است که به استارتاپ‌ها خدمات مالی ارائه می‌کند. این خدمات شامل مشاوره، ارزشگذاری، تنظیم تفاهم ‌نامه سهامداری استارتاپ با سرمایه‌گذار ، طراحی شاخص کلیدی عملکرد و سهام تشویقی کارکنان است. همچنین ما برای سرمایه‌گذاران هم یکسری خدمات مثل سرویس ارزشگذاری استارتاپ‌ها به خصوص برای سرمایه‌گذارانی که از صنعت آی تی و آی سی تی دور بودند، ارائه می‌دهیم .در واقع  ما به استارتاپ‌ها کمک می‌کنیم تصمیم بگیرند روی استارتاپی که سراغشان آمده سرمایه‌گذاری بکنند یا خیر.

از زمانی که شروع به اجرای ایده کردید چه چالش‌هایی داشتید؟

ما برای سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم از افرادی کمک می‌گیریم که  هم دانش مالی خوبی داشته باشند و هم فضای استارتاپی  و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به خوبی بشناسند. پیداکردن افرادی که این موارد را بدانند و بتوانند تحلیل کنند بسیار سخت است.

اما باید گفت چالش‌های استارتاپی مانند جذب سرمایه به ما هم منتقل می‌شود. از اواخر سال ۹۷ وضعیت جذب سرمایه بسیار دردناک است و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه را در بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنند و ریسک بالا را در رابطه با استارتاپ‌ها قبول نمی‌کنند. به دنبال این اتفاقات آکادمی چرخ هم در رابطه با ارائه خدماتش دچار مشکل می‌شود. از آنجا که مخاطب اصلی ما سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها هستند وقتی وضعیت کلان اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها بحرانی است ما هم دچار مشکل می‌شویم.

از سوی دیگر آکادمی چرخ بیشتر سرویس‌هایش را به‌صورت B2Bارائه می‌دهد و با شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارتباط است. اتفاقات آبان و همه اتفاقاتی که اخیرا تجربه کردیم این سوال را در ذهن بنیانگذاران ایجاد می‌کند که آیا  با وجود عوامل زیادی که بر روی کار و درآمدم تاثیر می‌گذارد به عنوان بنیانگذار مسیر را ادامه بدهم و یا اینکه از کشور را مهاجرت کنم.

خیلی از بنیانگذاران در رابطه با مهاجرت از کشور به قطعیت رسیده‌اند و این‌ها اکثرا نیروهایی بودند که قرار بود در شرکت‌های بزرگ کار کنند و بعد خود یک شرکت تاسیس کنند. با اتفاقات اخیر در واقعا ما بنیانگذارهای آتی را از دست دادیم نه کارمندان فعلی را.

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

ما یکسری خدمات مشاوره ارائه می‌دهیم که فرد بابت آن یک مبلغ ثابت حق عضویت پرداخت می‌کند.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

بله به نقطه سربه سر رسیده‌ایم و درآمد شرکت هزینه‌ها را پوشش می‌دهد اما همچنان به منابع مالی بیشتر برای توسعه سرویس‌ها و جذب افراد بیشتر نیاز داریم.

گفت‌وگو: هدی فالنجی

استارتاپ‌های که هنوز آن را نمی‌شناسید:

در ایران بی‌رقیب و در دنیا بی‌مانندیم
رشد ۴۰درصدی کاکتی‌استور در دوران کرونا
آمار و ارقام سه خرده فروشی آنلاین بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید