مدیرعامل ابرآروان : با بیبیسی مصاحبه کردیم چون به ما افترا زده بود!
2500 شرکت در این ماجرا بخشی از دادههای خود را از دست دادهاند
نشست خبری ابرآروان با موضوع حمله به دیتاسنتر این شرکت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست پویا پیرحسینلو مدیرعامل این شرکت گفت در دنیا شرکتهای شبیه ابرآروان، مسئولیت بکاپگیری دادههای مشتریان را برعهده ندارند و این کار را خود مشتریها باید انجام دهند.
مدیرعامل ابرآوران خبر داده 2500 کسبوکار بخشی از دیتاهای خود را در ماجرای هک شدن ابرآروان از دست دادهاند.
اینها بخشی از صحبتهایی است که مدیرعامل ابرآروان که اخیرا هک شد و بخشی از دیتاهای کسبوکارهای ایرانی روی آن از دست رفت در یک نشست خبری زده است. نحوه پاسخگویی به کاربران و کسبوکارهای آسیبدیده، مصاحبه روابط عمومی این کسبوکار با بیبیسی و نوع واکنش فنی ابرآروان به این ماجرا انتقادهای زیادی را اکوسیستم آنلاین کشور برانگیخت. مدیران ابرآوران در این نشست به برخی از این نقدها پاسخ دادند. برای نمونه پویا پیرحسینلو در خصوص مصاحبه تلویزیون فارسی بیبیسی با روابط عمومی ابرآروان گفت: مصاحبه ما با بیبیسی فقط یک جوابیه بود. آنها افترا زده بودند که این شرکت در محدودسازی اینترنت با برخی نهادها همکاری میکند که ما آن را رد میکنیم.
پیرحسینلو با رد ادعاهای مطرح شده علیه این شرکت درخصوص مشارکت ابرآوران در پروژه اینترنت ملی که به محدود شدن کسبوکارها در ایران منجر خواهد شد گفت عدهای در ماجرای اینترنت ملی، سهم دولت و سازمانهای دولتی از این ماجرا را نادیده میگیرند، سهم اپراتورها و دیتاسنترهای بزرگ و چنددههزار میلیاردی را نادیده میگیرند، به بیزنسهای بزرگی چون خبرگزاریها و دیجیکالا و … که ممکن است روی این همین شبکه تولیدمحتوا کنند اشارهای نمیکنند اما چسبیدهاند به سهم 3 درصدی ما از زیرساخت ابری ذخیرهسازی دیتا و میخواهند کل این پروژه را به اسم ما تمام کنند. ما مخالف این پروژه (فاجعه) هستیم و هرجا حرکتی در اعتراض به آن شکل بگیرید ما حتما همراهی میکنیم.
مدیرعامل ابرآروان در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون جبران خسارت وارده به کسبوکارها هم گفت : «فقط میتوانیم هزینههای زیرساختی را جبران کنیم نه خسارتهای ناشی از حمله به کسب و کارها را.» او تلویحا به این نکته اشاره کرد که عملا شکایت از ابرآروان به جایی نخواهد رسید چراکه آنها مسئولیت بکاپگیری را به عهده مشتری گذاشتهاند. او برای توضیح بیشتر توافق خود با مشتریانشان را به مثال گارانتی هارد دیسکی که” شرکت سازنده در صورت بروز مشکل جایگزین میکند اما دیتای شما را نه!” بسنده کرد.
شهریزفر مدیر روابط عمومی ابرآروان هم شفافیت در ماجرای حمله هکری را سبب واکنشهای تند کاربران دانست و پیرحسینلو هم در خصوص رویکرد این شرکت در این ماجرا افزود که اتفاقات مشابه زیادی رخ میدهد اما شرکتها سرپوش میگذارند و اعلام نمیکنند. «ما بخاطر شفافیت در عملکردمان مورد هجمه قرار گرفتیم. »
مدیران ابرآروان در این نشست درخصوص ضعف در پشتیبانی و پاسخ به درخواست کسبوکارهای آسیبدیده هم تاکید کردند: «آمادگی این شرایط را نداشتیم، حجم درخواستها و تیکتهای پشتیبانی خارج از توان ما بود. اما سریعا افراد دورکار را به ابرآروان فراخواندیم تا سریعتر مشکل حل شود. سعی میکنیم از این ماجرا درس بگیریم و با تمام توان خواهیم کوشید اعتماد از دست رفته مشتریان را جلب کنیم.»