اسلاید اصلیاکوسیستم ایرانبلاکچینیادداشت ها

چرا باید از ماینینگ حمایت کنیم

علی امیری از حمایت از ماینینگ می‌گوید

یادداشتی از علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال

برادر بزرگوار و عزيز، جناب آقای اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس جمهور، در خبری که از شما در رسانه‌های داخلی منتشر شده، شما اعلام نموديد که هر فردی راه حل فروش نفت (انرژی) را دارد به دولت ارائه دهد. ازآنجا که ارائه راه حل به صورت اختصاصی مي‌تواند زمينه ايجاد رانت باشد بنده به عنوان يک ايرانی راه حل پيشنهادی خود برای بازی برد-برد هم برای دولت و هم برای عموم سرمايه‌گذارهای علاقه‌مند را به اشتراک مي‌گذارم.

همانطور که مستحضر هستيد بنابر اعلام جناب آقای ابولقاسم فيروز آبادی، رئيس محترم مرکز ملی فضای مجازی، دولت از شهريور ماه سال ۱۳۹۷ مسئله استخراج ارزهای ديجيتال یا ماینینگ را به عنوان صنعت به رسيمت شناخته و مردم نیز در اين حوزه سرمايه‌گذاری کرده‌اند. بعدها و با شروع تابستان سال جاری (۱۳۹۸) وزارت نيرو به سبب جلوگيری در سوء استفاده از برق يارانه‌ای (صنعتی) با ساير فعالين اين حوزه برخوردهای ضربتی را آغاز نموده و باعث ايجاد سردرگمی در بين سرمايه‌گذاران اين حوزه شده است.

پيشنهاد اينجانب برای اینکه چرا باید از ماینینگ حمایت کنیم بنا بر دلايلی است که در ادامه اين متن به آن اشاره خواهم نمود:

  • استخراج ارز ديجيتال موضوع و فرصتی است که در کمتر از ۱۰ سال در دنيا رواج پيدا کرده است. سختی اين استخراج به سبب بالا رفتن سختی شبکه (موضوع فنی) روز به روز بالاتر رفته. بنابراين ورود و سرمايه‌گذاری در اين حوزه و انجام فعاليت استخراج ارز ديجيتال به صورت مداوم و بدون وقفه، به سبب بازگشت سرمايه و کسب سود بسيار حائز اهميت است. قطعی‌های فعلی اجرا شده توسط وزارت نيرو باعث عدم بازگشت سرمايه بخش زيادی از فعالين در اين حوزه در ماه‌های آينده خواهد شد.
  • با توجه به تحريم‌های نابحق ايالات متحده آمريکا در شرايط فعلی و سخت‌تر شدن مسيرهای انتقال نفت، شناسائی و رصد نفت‌کش‌های ايرانی پيشنهاد انتقال انرژی تنها با يک کليک و از طريق شبکه اينترنت مي‌تواند بسيار شگفت انگيز و البته شدنی تلقی شود.

امروز دولت مي‌تواند به جای فروش نفت، گاز و گازوئيل روی آب‌ها و انتقال آن به وسيله نفت‌کش‌ها، آن را در داخل کشور و به نيروگاه‌ها و فعاليت حوزه استخراج ارز در کشور انتقال دهد. محصول نفت خام ما مي‌تواند تبديل به کدهایی شود که در دنيا خريدار دارد و اين کدهای ارزشمند تنها با يک يا چند کليک هزاران کيلومتر را در کسری از ثانيه طی نمايند.

  • فروش انرژی (برق، گازوئيل و گاز) با قيمت صادراتی مناسب‌ترين پيشنهاد برای فعاليت در اين حوزه و ايجاد بازی برد-برد برای دولت و سرمايه‌گذاران (در حوزه برق و استخراج ارز) است. ارائه قيمت پيشنهادی صحيح و رقابتی با کشورهای همسايه مهمترين موضوع در اين خصوص است. شنيده‌ها حاکی ازين است که دولت گرجستان هر کيلووات برق را به قيمت ۲٫۵ سنت بفروش مي‌رساند.
  • عدم ورود مستقيم دولت و بخش‌های خصولتی به اين حوزه باعث تاخير در شناسائی و سنگ‌اندازی از سمت دولت آمريکا مي‌شود. پيشنهاد اينست که دولت تنها درآمد اصلی خود يعنی فروش انرژی (برق، گازوئيل و گاز) را به قيمت صادراتی و واقعی حفظ نموده و ساير سرمايه‌گذاری‌های اين حوزه (توليد برق و استخراج ارز ديجيتال) را به علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاری در اين حوزه اختصاص دهد. در صورتی که دولت انرژی را به قيمت مناسب ارائه دهد بخش خصوص، خود مي‌تواند ريسک‌های نه چندان کم اين مسئله را تقبل کند.
  • علاوه بر ارائه تعرفه مناسب برای برق مصرفی، ارائه تعرفه مناسب برای گاز نيز مي‌تواند باعث سرمايه‌گذاری در توليد برق و ايجاد نيروگاه‌های خود تامين کوچک در سراسر کشور و توزيع توليد انرژی در کشور شود. از آنجائی که موتورهای خود تامين به کشور وارد مي‌شوند، خود نيز به عنوان سرمايه‌ای ملی در آينده قابليت استفاده خواهد داشت.
  • با توجه به عدم عمل به تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی در شرايط فعلی، نگرانی از خارج شدن از توافق پاريس در خصوص گرم شدن کره زمين مهم اما حياتی به نظر نمي‌رسد. دولت‌های اروپایی مسيرهای درآمدزائی را بر ما تنگ‌تر و ما را در شرايط نزديک به مرگ قرار داده و حالا از ما مي‌خواهند اروپايشان را گرم نکنيم تا چينی نمناک دلشان ترک نخورد. در شرايط فعلی، بقا در شرايط تحريمی مهمترين ضرورت است.
  • بنابر آمارهای شگفت‌انگيز موجود قيمت انرژی تا ۱۰ سال آينده نزديک به صفر مي‌شود. استفاده از موهبت الهی و خدادادی موجود کشور (نفت و گاز) در اين فرصت کم، زمينه سود حداکثری برای ايران را در برخواهد داشت.
  • ارائه تعرفه مناسب برق از سمت وزارت نيرو باعث ايجاد جريان درآمدی قوی برای وزارت نيرو و تبديل شدن اين وزارتخانه به وزارتی سود ده شود. مثال موفق اين موضوع در دولت يازدهم و دوازدهم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داده است.
  • پيشنهادهای وزارت ارتباط در خصوص ايجاد بازار ثانويه انرژی برای اين موضوع و همچنين شکل‌گيری مزارع استخراج در کنار نيروگاه‌های کشور مي‌تواند باعث دسترسی عادلانه به برق، جلوگيری از اتلاف برق در شبکه و همچنين توجيه‌پذير شدن ايجاد نيروگاه‌های برق شود.
  • ارائه بسته‌های تشويقی به سرمايه‌گذاران خارجی (نظير اقامت ۵ ساله) باعث ورود سرمايه خارجی به اين حوزه و کاهش ريسک سرمايه‌گذاری داخلی خواهد بود. هر چند خواسته فعاليت داخلی در اين حوزه يکسان بودن قيمت انرژی برای طرفين و جلوگيری از تبعيض بالارفتن قيمت توليد خواهد بود. ايجاد خط توليد سخت‌افزارهای مرتبط و مولدهای برق توسط سرمايه‌گذاران خارجی مي‌تواند موضوعی قابل تامل در اين خصوص باشد.
  • به رسميت شناختن اين موضوع مي‌تواند جريان اشتغال‌زائی را در سراسر کشور تقويت نموده و توزيع شغل و ثروت در ساير بخش‌های کشور را تقويت نمايد. به عنوان نمونه در سال گذشته بسياری از مزارع استخراج ارز ديجيتال در شهرها و روستاهای دور افتاده داخل کشور راه‌اندازی شده و باعث ايجاد شغل مستقيم (تکنسين نگهداری، نگهبانی) و همچنين شغل‌های غيرمستقيم (نظير توليد فن، کولر، ملزومات برق، شبکه، دوربين) شده است. مشابه اين اتفاق ۵ و ۶ سال قبل در حمايت از استارتاپ‌های کشور و حمايت از جريان کارآفرينی رقم خورد و امروز در نقاط دور و نزديک کشور شاهد انجام فعاليت‌های بزرگ در سطح کشور، خدمت‌رسانی و درآمدزائی هستيم.
  • کسری ۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه ۹۸ بنابراعلام رئيس سازمان برنامه و بودجه با محاسبات زير قابل بازگشت و جبران است:
    بنابر آمارهای غير رسمی موجود تا پيش از تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات برق در اختيار و مصرف استخراج‌کنندگان ارز ديجيتال بود.
    با فرض اينکه دولت در تمام فرآيند استخراج گاز، توليد برق و استخراج ارز ديجيتال تنها ۱۰۰ تومان در هر کيلووات سود نمايد، ماهانه ۵۰ میليارد سود حاصل از اين صنعت خواهد داشت که اين مقدار در سال، ۶۰۰ مليارد تومان خواهد بود.
    به رسيمت شناختن اين حوزه و البته ارائه تعرفه‌های مناسب باعث بزرگتر شدن اين ظرفيت سوددهی خواهد شد.
  • با فراگير شدن اين موضوع در کشور قطعا تحريم‌هایی در اين بخش متوجه اين صنعت خواهد شد. حمايت از شرکت‌های دانش بنيان فعال در اين حوزه مي‌تواند زمينه را برای کم رنگ‌تر کردن تحريم‌های اعمالی در آينده کند.

موارد اعلام شده در اين متن، ديدگاه يکطرفه اينجانب نسبت به موضوع استخراج ارزهای ديجيتال بود. قطعا برسی کارشناسانه‌تر و دقيق‌تر روی اين موضوع، باعث ورود کم ريسک‌تر دولت به اين حوزه خواهد بود. تنها موضوع حائز اهميت در اين بخش، تصميم کارشناسی سريعتر به سبب بهره‌برداری حداکثر از اين بازار در دسترس و جلوگيری از تباه شدن سرمايه‌گذاری‌های انجام شده توسط بخش‌های کوچک خصوصی در اين بخش است.

ضابطه‌مند شدن اين موضوع خواسته‌ای منطقی از سوی بخش حاکميتی و امری مورد پذيرش از طرف فعالين اين حوزه است. ارائه آئين‌نامه‌های مقدماتی تا زمان تدوين قوانين و چارچوب‌های کلی باعث صيانت از سرمايه‌گذاری‌های کوچک انجام شده در اين حوزه مي‌شود.

مطالب مرتبط:

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید