راه‌اندازی طرح اینترنت اشیا برای سال آینده و گذر از خاموشی

تابستان امسال پرونده خوبی را برای صنعت برق رقم نزد، زیرا شاهد خاموشی‌های برنامه ریزی شده ای بودیم؛ موضوعی که حساسیت مسئولان برقی را بالا برده و موجب شده برای سال آینده، تدابیر اساسی در نظر بگیرند که یکی از آنها، استفاده از اینترنت اشیا برای کنترل بار سرمایشی ادارات دولتی است.

به گزارش آی چیزها و به نقل از ایسنا، براساس پیش بینی های صورت گرفته، برای تابستان سال آینده، ۸۰۰۰ مگاوات، کمبود عملی برق خواهیم داشت که ۵۲۲۳ مگاوات آن توسط نیروگاه‌های حرارتی و مابقی توسط نیروگاه‌های برق آبی تجدیدپذیر و هم چنین مدیریت مصرف و برنامه های مدون شده تأمین می‌شود.

همین موضوع نیز موجب شد تا مسئولان برقی ایران نیز به فکر استفاده از این سیستم برای مهار خاموشی بیفتند و تدابیری را در این مسیر اتخاذ کنند تاجایی که بر اساس گفته های محمودرضا حقی فام – سخنگوی صنعت برق کشور – به ایسنا، برای سال آینده و گذر از خاموشی طرحی را تحت عنوان (اینترنت اشیا) IOT در نظر گرفته ایم که طبق آن در زمان اوج مصرف، بارهای سرمایشی مشترکان دولتی را از راه دور مدیریت و آن را برای مدت زمان محدود قطع خواهیم کرد .

وی با تاکید بر این مسأله که از هم اکنون برنامه های گذر از خاموشی را در نظر گرفته ایم، گفت: به منظور کاهش و مدیریت مصرف، سیستمی را برای کنترل از راه دور بارهای سرمایشی مشترکان دولتی در نظر داریم که با آن بتوانیم تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم.

سخنگوی صنعت برق کشور در مورد طرح استفاده از اینترنت اشیا در صنعت برق، اضافه کرد: هدف این است که بارهای سرمایشی مشترکان غیرخصوصی را در ساعاتی از روز که مصرف برق افزایش می‌یابد، برای مدتی قطع کنیم. سال جاری نیز به صورت پایلوت در سه شرکت تهران، خراسان شمالی و غرب مازندران این طرح را اجرایی کردیم .

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان این که این کار را با کمک مجموعه‌های مختلف انجام خواهیم داد، ادامه داد: هدف این است که با اجرای این طرح، کمترین خاموشی برای مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی پیش نیاید، بنابراین از شرکت‌های فعال در این حوزه درخواست کرده‌‎ایم که برای رسیدن به این مهم ما را یاری کنند .

البته صنعت برق ایران، با طراحی برنامه ۰۹۸، اقدامات متعددی را برای گذر از خاموشی‌ها در نظر گرفته است که استفاده از IoT یکی از همین طرح ها است. همچنین قرار است در کنار این طرح، به مواردی مانند افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف نیز توجه شود؛ در راستای استفاده از اینترنت اشیا در برق، نیز ۱۱ برنامه از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق تدوین شده است . حدود ۳۰۰۰ مگاوات برق از این محل صرفه جویی خواهد شد که اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف، از مهم‌ترین آن هاست؛ به این صورت که میزان برق مصرفی مشترکان پرمصرف، به صورت تساعدی محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این نیز چندی پیش، شرکت توانیر، با هدف مدیریت مصرف برق، طرحی با عنوان خرید تابستانه برق درنظر گرفت تا بر اساس آن، از ظرفیت نیروگاه های موجود صنایع و مولدین خود تامین ادارات، سازمان ها، ارگان ها، بیمارستان ها و… استفاده و برق تولیدی این نیروگاه ها با را قیمت های جذاب خریداری کند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.