چرا مصرف‌­کنندگان هنوز به اینترنت اشیاء اعتماد ندارند؟

حریم خصوصی، امنیت و گران بودن، دلیل استقبال کم مردم به دستگاه‌های هوشمند است

طبق گزارش «انجمن بین‌المللی اینترنت و مصرف‌کنندگان» آمریکا، دغدغه‌های امنیتی و حریم خصوصی، دو عامل مهم در تصمیم‌گیری برای خرید دستگاه‌های هوشمند به‌شمار می‌رود.

آنطور که در این گزارش آمده، حدود ۶۵ درصد مصرف‌کنندگان‌ در سراسر ایالات‌ متحده، کانادا، ژاپن، استرالیا، فرانسه‌ و بریتانیا نگران چگونگی روش جمع‌آوری داده‌­ها توسط دستگاه‌های هوشمند هستند و بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان (۵۵درصد) نگران حفظ حریم خصوصی خود و همچنین ۵۳ درصد آنها بر این باور هستند که دستگاه‌های هوشمند نمی‌توانند اطلاعات‌شان را به درستی اداره کنند. به همین سبب به محصولاتIOT اعتماد نمی‌کنند.

علی‌رغم این نگرانی­‌ها ۶۹ درصد از این جامعه آماری اظهار داشته‌اند که در منازل خود از دستگاه­‌های‌ هوشمند مانند شمارش‌گرهای هوشمند تناسب اندام و مانیتورهای ورزشی استفاده می­‌کنند.

بسیاری از محصولات اینترنت اشیا موجود در بازار، توانایی اندکی در حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها دارند. بیش از سه چهارم (۷۷ درصد) مصرف‌کنندگان بین‌المللی گفته‌­اند که امکانات مربوط به حریم خصوصی و امنیت، از المان‌های مهم تصمیم‌گیری برای خرید دستگاه‌های هوشمند است. ۲۸ درصد از کسانی که وسایل ارتباطی ندارند گفته­‌اند به دلیل این نگرانی­‌هاست که دستگاه­‌ هوشمندی خریداری نمی‌کنند.

هزینه‌های کلان این محصولات یکی دیگر از موانع اصلی نخریدن آنها است، اما نگرانی‌های امنیتی و مسائل مربوط به حریم خصوصی از این موضوع پیشی گرفته‌‌ است.

اندرو سالیوان، رئیس یک انجمن اینترنتی در این خصوص می‌گوید: «طبق نتایج تحقیقات، تولیدکنندگان باید توانایی حفظ‌ حریم ‌خصوصی و امنیت دستگاه های هوشمند را افزایش دهند. از این رو تولیدکنندگان و خرده‌فروشان برای آنکه مصرف‌کنندگان به وسایل اینترنت اشیا اعتماد کنند باید تلاش بیشتری کنند.»

در ادامه تحقیقات آمده است، ۸۰ درصد مردم معتقدند که مسؤلیت امنیت و حفظ حریم‌ خصوصی دستگاه‌های هوشمند به تولیدکنندگان و خرده‌فروشان بستگی دارد. تنها ۶۰ درصد اظهار داشته‌اند که مصرف‌کنندگان نیز در قبال این مسئله مسئولیت دارند.

هلنا لئورنت مدیرکل سازمان مصرف‌کنندگان بین‌المللی دراین‌باره گفت: «مصرف‌کنندگان مسؤلیت حفظ حریم ‌خصوصی و امنیت دستگاه‌های هوشمند را می‌پذیرند، ولی این پایان داستان نیست. این موضوع باید یک تلاش جمعی باشد نه مسئولیت یک گروه.»

ترجمه: زهرا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.