هزینه رانندههای اسنپ و تپسی بعد از گرانی بنزین
تعلق سهمیه به تاکسیهای اینترنتی چقدر میتواند قیمتها را کنترل کند
فردای روز اعلام خبر سهمیهبندی سوخت و افزایش قیمت بنزین آزاد به سههزار تومان، تاکسیهای اینترنتی بیشتر از همیشه در قبول درخواست مسافران خود وسواس بهخرج میدادند. بعضی از مسافران گزارش دادهاند که پذیرش درخواستهایشان خیلی بیشتر از گذشته زمان برده و بعضی درخواستها بیجواب باقی ماندهاند.
بیایید تصور کنیم این راننده روزی یک باک بنزین میزند و پیش از اتفاق ناگهانی بامداد جمعه، این کار ۳۰هزار تومان خرج روی دستش میگذاشته است. حالا اگر همین خودرو بخواهد روزی ۳۰لیتر بنزین آزاد بزند، قیمت تمام شده هر باک میشود ۹۰هزار تومان. نزدیکیهای ظهر بود که مدیرعامل شرکت تپسی اعلام کرد، طبق توافق انجامشده قرار است سهمیهای خاص برای خودروهای فعال در سامانه تاکسیهای اینترنتی در برابر افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته شود تا رانندهها خیالشان راحت باشد.
بهگفته میلاد منشیپور این سهمیه در ماه ۳۰۰ لیتر خواهد بود که البته به شرط و شروطی به تاکسیهای اینترنتی تعلق میگیرد. برای اینکه مشخص شود کدام خودروها واقعا در سامانه تاکسیهای اینترنتی فعالیت دارند، شرط پیمایش حداقل ۲۰۰کیلومتر در ماه را لحاظ کردهاند. محاسبات نشان میدهد یک راننده تماموقت فعال در تپسی و اسنپ با خودروی خود روزانه در همین حدود پیمایش خواهد داشت. پس احتمال اینکه تعداد خودروهای مشمول سهمیه تاکسیهای اینترنتی زیاد باشد وجود دارد.
سهمیه ۳۰۰ لیتری کفاف چندروز رانندگی در خیابانها را میدهد. شکی نیست که پراید ماشین محبوب رانندههای فعال در تاکسیهای اینترنتی است اما اگر با همین ماشین کوچولوی کممصرف بخواهید تماموقت مسافر جابهجا کنید، ناچارید روزی یکبار به پمپ بنزین بروید. پس سهمیه ۳۰۰ لیتری بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی برای پراید کممصرف ظرف ۱۰روز تمام میشود. بقیه ۲۰روز را باید چطور سپری کنیم؟ بنزین سههزار تومانی از همین حالا دارد به تاکسیهای اینترنتی لبخند میزند.
اوضاع کسی که با خودرو ۴۰۵ رانندگی میکند، قطعا متفاوت خواهد بود. این خودرو از همان گذشته به اشتهای زیاد در مصرف سوخت شهرت داشته و ظرفیت هر باک بنزینش ۶۰ لیتر است. یعنی سهمیه ۳۰۰لیتری در کمتر از یک هفته بهپایان خواهد رسید. ۶۰ لیتر بنزین آزاد با نرخ سههزار تومانی هم میشود ۱۸۰هزار تومان!
|
قرار است در مرحله اول تعداد زیادی از خودروها که بهشکل پارهوقت فعالیت میکردند، بهخاطر نبود صرفهاقتصادی کنار بکشند و دسته دیگری که همچنان خواهان ماندن در میدان رقابت هستند بهزودی متوجه میشوند کرایهها باید افزایش پیدا کند. اگر مسافر تاکسیهای اینترنتی هستید، قرار است در روزهای آینده مدت زمان بیشتری برای قبول شدن درخواستتان منتظر بمانید.
روزانه ۳۰لیتر مصرف بنزین رانندههای تاکسی اینترنتی
یکی از رانندههای تاکسی اینترنتی که روزانه ۳۰۰هزار تومان درآمد دارد و حدود ۱۵ساعت در خیابانها مسافر جابهجا میکند، میگوید در روز حتما باید ماشینش را به پمپ بنزین ببرد. او هر روز ۳۰ لیتر بنزین میزند که خرج آن تا پیش از این حدود ۳۰هزار تومان میشد. حالا میتوان پیشبینی کرد سهمیه ۶۰لیتری برای این خودرو در عرض دو روز به اتمام میرسد و میتوان نتیجه گرفت اگر بخواهد بنزین آزاد بخرد، باید رقمی معادل سههزار تومان به ازای هر لیتر پول خرج کند.
با این حساب هزینه بنزین از ۹۰۰ هزار تومان در ماه به دومیلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید. با در نظر گرفتن سهمیه ۳۰۰لیتری برای تاکسیهای اینترنتی، این هزینه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. طوری که رانندههای تاکسی دست کم ۱۰روز میتوانند از بنزین سهمیهای هزار و ۵۰۰تومانی استفاده کنند. با این حساب خرج ماهانه آنها به دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا میکند.
شاید برایتان جالب باشد
اکوسیستم از قرارداد تپسی و شهرداری نگران نباشد
اگر تاکسیهای اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، هفت لیتر بنزین سهمیهای به رانندهها اختصاص دهند، میتوان نتیجه گرفت که به کلی سوخت مورد نیاز برای جابهجایی مسافرها مطابق بنزین سهمیهای محاسبه شده و خرج ماهانه یک راننده تاکسی برای بنزین به یکمیلیون و ۴۰۰هزار تومان کاهش پیدا میکند. رانندهای که روزی ۳۰۰هزار تومان کار میکند، اگر بخواهد بنزین سههزار تومانی بزند، باید روزانه ۹۰هزار تومان، معادل حدود یکسوم درآمدش را به جایگاهداران بپردازد.
جایگاه بنزین در خرجهای یک راننده تاکسی
یک راننده تاکسی اینترنتی باید خرجهای دورهای متنوعی را برای ماشینش کنار بگذارد. به خصوص که بعد از یکیدوسال باید خودرو را کنار گذشته و سراغ خرید یک ماشین جدید برود. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد، یک راننده تاکسی اینترنتی باید روزانه ۴۰هزار تومان برای خرید طرح ترافیک، هر یکسالونیم باید بین یک تا سهمیلیون برای خرید لاستیک، سالانه ۳۰۰هزار تومان برای تعویض لنت ترمز و هر دوماه باید ۳۰۰ هزار تومان برای تعویض روغن و فیلتر هزینه کند.
هزینه خرید باتری هر دوسال ۵۰۰ هزار تومان و هزینه خرید بسته اینترنتی ماهانه ۳۰ هزار تومان را هم باید به این ارقام اضافه کنید. این موضوع نشان میدهد، خرج یک راننده تاکسی اینترنتی در ماه رقمی حدود دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که بنزین تا پیش از این حدود ۹۰۰ هزار تومان از این هزینه ماهانه را تشکیل میداد. حالا با افزایش قیمت بنزین و هزینه روزانه دومیلیون و ۲۰۰هزار تومانی سوخت برای رانندههای تاکسی اینترنتی میتوان نتیجه گرفت که هزینه ماهانه آنها از ۲٫۵میلیون تومان به ۳٫۸میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد. اگر برای تاکسیهای اینترنتی سهمیهای در نظر گرفته نمیشد، این هزینه ماهانه به ۴٫۲میلیون تومان میرسید و خرج رانندهها دو برابر میشد.
رانت اسنپ و تپسی برای گرفتن سهمیه بنزین در حالی که مردم عادی وسط خیابون هستن خیلی عجیبه!!!!
فقط اسنپ و تپسی کسبوکارن بقیه هیچی نیستن.. الوپیک و اسپید و دیجیکالا که کارشون لجستیک هست باید چیکار کنن؟؟؟!!!
اولا که بنزین دادنشون ظاهرا حساب کتابی نداره و یه سر به پیج تپسی توی اینستاگرام بزنید میبینید برای خیلیا نمیریزن همه شاکین، درست مثل یارانه معیشت که واسه یکی ریختن و واسه ده نفر نریختن. بعدشم محاسباتتون ناقصه. پوزه درصد پورسانت شرکت چی؟ پول تعمیرات چی که سر به فلک میزنه ؟ هزینه های دیگه مثل بیمه و کسر قیمت ماشین بعد از چند سال چی؟ همه ی اینا رو بزارید کنار همدیگه میبینید یه چیزی هم از جیب میذارن این بدبختا و انگار هر روز یه تیکه از ماشینشون رو میخورن بدون اینکه خودشون متوجه بشن. مردم هم که براشون مهم نیست و فکر میکنن راننده کارمند دولته و وظیفشه که مفت بیاره و ببرشون و همون کرایه چندرغاز هم زورشون میاد بدن.