امنیت خانگی و بازارهای جدید اینترنت اشیا

در گذشته رایانه‌ها تنها دستگاه‌هایی بودند که قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند. اما این روزها چنین ایده‌ای نه تنها دیگر شگفت انگیز نیست بلکه بسیار بدیهی می‌رسد. زیرا درحال حاضر تعداد قابل توجهی از محصولات دیجیتالی امکان اتصال به اینترنت را دارند؛ از یخچال و فریزر گرفته تا ساعت، لباس، اتومبیل، ترموستات، لامپ‌های روشنایی و سیستم‌های هشدار‌دهنده. با ظهور اینترنت اشیا تعریف امنیت خانگی رنگ‌ و بوی دیگری گرفته است.

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد آیتم، متعلق به دنیایی خواهند شد که «اینترنت اشیا» نامیده می‌شود. این یک عدد بزرگ است که نظر کارآفرینان را به خود جلب کرده است. در اینجا می‌بینیم که چگونه اینترنت اشیا برای استارتاپ‌ها الهام‌بخش بوده وصنعت ایمنی ساختمان و امنیت خانه را دچار تحول کرده است.

اینترنت اشیا و مسأله امنیت خانه

اینترنت اشیا تعداد محصولات امنیتی خانگی را به میزان زیادی در بازار گسترش داده است. این موارد شامل گستره‌ای از قفل‌های هوشمند، چراغ‌ها، رادیو‌ها، درب‌های گاراژ و دوربین‌هایی می‌شود که می‌توانند از راه دور و به کمک یک گوشی هوشمند مانند چشم و گوش عمل کنند. موارد زیر چند مورد از اینها است:

پیله (Cocoon): که از فناوری منحصر به فرد صدا برای نظارت بر فعالیت‌های خانه استفاده می‌کند، همچنین رفت و آمدهای معمولی برای شناسایی فعالیت‌های غیرعادی پیگیری می‌کند.
iSensor HD: که دارای دوربین‌های متصل به وای‌فای ۱۸۰ درجه‌ای است و می تواند با یک تلفن همراه کار کند.
لانه (Nest): که ترموستات و هشدار دود را برای نظارت بر محیط داخلی خانه و برای تهدیدات ایمنی به کار می‌گیرد.
نقطه (Point): که برای شنیدن صداهای بالقوه مشکوک در یک خانه (به عنوان مثال شکستن پنجره) گوشش را تیز می‌کند و در پاسخ به آنها به صورت لحظه ای اخطار هشدار می‌فرستد.
این نوآوری‌ها تنها آغازی برای تحولات الهام گرفته از اینترنت اشیا در بازار امنیت خانه به حساب می‌آیند.

ظهور بازار جدید امنیت خانگی

اینترنت اشیا نوآوری‌های بی‌سابقه‌ای را در امنیت خانه ایجاد کرده است. اما این تنها دلیلی نیست که امنیت خانگی الهام گرفته شده از اینترنت اشیا توجه کارآفرینان را جلب کرده است. در اینجا برخی از عوامل مؤثر در ظهور این اکوسیستم جدید برای استارتاپ‌ها را بررسی می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری مؤسسات فناوری

در گذشته، فقط شرکت‌های ارائه کننده خدمات امنیتی خانگی تنها مراجعی بودند که بر عرضه نوآوری در این زمینه تمرکز داشتند. این روند با رشد اینترنت اشیا دستخوش تغییر شده است؛ سیلیکون‌ولی و بسیاری از استارتاپ‌های فناوری، فرصت‌هایی برای گسترش تکنولوژی و برنامه‌های کاربردی خود را در بازار امنیت خانه شناسایی کرده‌اند. این منجر به ظهور مسیرهای نوین نقطه‌ای شده، صاحب خانه‌ها برای دریافت نوآوری در امنیتی خانگی ورای آنچه به صورت متداول دریافت می‌دارند حاضر به سرمایه‌گذاری هستند؛ یک سیستم زنگ خطر از این شرکت، یک دوربین از شرکت دیگری، یک اپ درب گاراژ از یک شرکت سوم و غیره. استارتاپ‌ها می‌‌توانند متنوع و یا تخصصی باشند، تقاضا برای همه اینها وجود دارد.

ورود اپ‌های تلفیقی

مسیرهای نوین نقطه‌ای نتیجه و محرکی برای ظهور استارتاپ‌های امنیت خانگی شدند. مشکل این راه‌حل‌های نقطه‌ای که متعلق به شرکت‌های مختلف هستند، عدم اتصال آنها به یکدیگر است. این فرصتی را برای استارتاپ‌ها فراهم می کند تا اپ‌هایی خلق کنند که این مسیرهای نقطه‌ای را با هم تلفیق می‌سازد تا به این طریقریال کاربر بتواند با سهولت با آنها کار کند.
برای مثال، استارتاپ نویریو حسگری ابداع کرده است که می‌تواند بر دستگاه‌های قدیمی و محصولات هوشمند نظارت کند.همچنین پایپر، کنترل تلفیقی وسایل خانگی را از جمله پایش نوری و ویدیویی ارائه می‌دهد.

جذب استارتاپ‌ها

شرکت های بزرگ مانند آمازون و گوگل (نست را ۳/۳ میلیارد دلار خریداری کرد) به توسعه استارتاپ‌ها از طریق خرید آنها کمک کرده‌اند. سرمایه گذاری‌ها نیز قوی هستند به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ سکییا ۵۷ میلیون دلار در سیمپل‌سیف سرمایه گذاری کرد. این فعالیت باعث اعتماد به استارتاپ‌ها و کمک به گسترش سریع بازار گشته است.

برنامه‌های پایش هزینه‌بردار هستند

پیشرفت‌های تکنولوژی و ظهور امکان پایش طرف سومی سبب کاهش هزینه‌های امنیت خانه می‌شود. به این معنا که استارتاپ‌ها می‌توانند به راه حل‌هایی برای تأمین امنیت با خرج کمتری دست بیابند. این پایگاه مشتریان را برای استات‌آپ‌های فعال در این زمینه گسترش داده است.

نیاز به افزایش امنیت خانگی

اما روی دیگر سکه این است که در حالی که اینترنت اشیا و محصولات مرتبط با آن سبب افزایش امنیت خانه می‌شوند همزمان می‌توانند امنیت خانه را تضعیف کنند. مسائل مربوط به امنیت سایبری و نفوذ هکرها تهدیدی برای محصولات امنیتی هوشمند به حساب می‌آید. درست در همین جا است که استارتاپ‌ها می‌توانند برای کاهش چنین خطراتی وارد میدان شوند.‌ به عنوان مثال، برخی از استارتاپ‌ها در حال کار بر روی تجهیزاتی هستند که بدافزارها و آدرس‌های آی‌پی ناشناخته را شناسایی کرده و به صاحب خانه‌ها هشدار می‌دهند.

همانطور که اینترنت اشیا بازار امنیت خانه را تغییر می‌دهد، مدیران صنعتی و صاحب خانه‌ها به گونه‌ای مشابه نظر خود را در مورد امنیت تغییر می‌دهند. بازار به سمت «سیستم‌های خانه» حرکت می‌کند که بر راهکارهای امنیتی یکپارچه تاکید دارد که به صاحب خانه‌ها اجازه می‌دهد تا تقریباً هر جنبه‌ای از خانه خود را مدیریت کرده و ایمن نگه دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.