اولین همایش شهر هوشمند تبریز برگزار می شود

با فراگیر شدن جریان فراگیر هوشمندسازی شهرها، تبریز نیز به زودی میزبان اولین همایش شهر هوشمند می‌شود.

به گزارش آی چیزها و به نقل از خبرگزاری مهر، احمد فیضی با اشاره به برگزاری اولین همایش شهر هوشمند تبریز اظهار داشت: یکی از وظایف مهم ما این است که کیفیت لازم برای شهرنشینی را افزایش دهیم. این موضوع در نهایت باعث می شود تا سکونت شهروندان با کیفیت بالاتری در شهرها صورت بگیرد. بایستی راهبردهای هوشمند سازی از سوی حاکمیت با نگاه شهروندی تدوین و تبیین شود. در این میان باور مدیران نقش اساسی و پایه را ایفا می کند. مهمترین هدف ما از انجام پروژه هوشمند سازی این است که پایه و اساس شهر را بر اساس نیازها و سهولت آسان شهروندان در دسترسی به خدمات قرار دهیم.

وی ادامه داد: توسعه پایداری شهری می گوید شهرها باید به صورت زیست محیطی ساخته شوند تا هیچ گونه مخاطره ای برای آیندگان نداشته باشد. لایه سوم شهر هوشمند بر پایه اصول زیست محیطی استوار بوده و تمام اقداماتی که در آن صورت می پذیرد ساگار با محیط زیست است.

فیضی با تعریف شهر هوشمند، عنوان کرد: شهر هوشمند (Smart City) به شهری گفته می‌شود که بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط هوشمند، زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل و جابجایی هوشمند و انرژی هوشمند باشد. تکنولوژی های موجود در شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات آن شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند. به این ترتیب می توان گفت که نیاز اساسی شهرهای هوشمند، جمع آوری دادهای موجود است که از آن به عنوان مولفه ای برای شروع کار یاد می شود.

وی افزود: مدیریت عملکرد شهرها که در مقطع فعلی بسیار مهم است بر اساس این داده بسیار آسان تر خواهد بود. برای مثال با استفاده از این داده ها می توان پی به وضعیت شهر در ابعاد مهمی چون ترافیک، محیط زیست، نیروی انسانی، بحث آلایندها و … برده و با بررسی و تحلیل آن، اقداماتی در راستای بهبود خدمات ارائه شده به شهروندان انجام داد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با بیان اینکه شهر هوشمند، فقط استفاده از فناوری اطلاعات نیست، گفت: الزاما شهر هوشمند، شهر الکترونیکی نیست بلکه شهر هوشمند فرآیندی است برای اینکه ما بتوانیم برای چالش‌هایمان، پاسخ هوشمندانه داشته باشیم. بایستی از فناوری های مختلف در این مورد بهره بگیریم. برخی از اوقات این پاسخ هوشمندانه مبتنی بر IT است و برخی از اوقات نیز غیر از این است. در هدایت ماموریت شهرها یکسری مرزهای تعریف شده مورد نیاز است. در خیال هر یک از شهروندان، تصویری از یک شهر هوشمند شامل فهرستی درخواستی از زیر ساخت ها و خدمات است که سطح اشتیاق او را توصیف می کند.

وی در این خصوص اضافه کرد: برای فراهم کردن خواسته ها و نیازهای شهروندان، برنامه ریزان شهری به طور کامل، توسعه اکوسیستم شهری را که توسط چهار رکن از زیرساخت های جامع توسعه نهادی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی نشان داده شده است را مورد ارزیابی قرار می دهند این امر می تواند یک هدف بلند مدت باشد و شهرها می توانند در راستای توسعه زیر ساخت های جامع به طور مداوم فعالیت و لایه های هوشمندانه را اضافه کنند.

فیضی با اشاره به اینکه هر شهر هوشمند اولویت های خاص خود را دارد، عنوان کرد: تصوری از شهر هوشمند از شهر به شهر و کشور به کشور، بسته به سطح توسعه، تمایل به تغییر و اصلاح، منابع و آرزوهای شهروندان متفاوت است. به این ترتیب می توان گفت که این تعریف برای کشور ما نیز کاملا متفاوت از آن چه که درکشورهای دیگر وجود دارد است. شهرهای هوشمند با توجه به مشکلات اساسی شان اولویت های خاص خود را دارند. مثلا این اولویت می تواند حمل و نقل باشد. در شهری مثل تهران محیط زیست، آلودگی و اشتغال جزو امورات مهم است. در شهر تبریز ترافیک در اولویت کامل نیست ولی آلودگی هوا و بحث آلاینده ها بسیار مورد توجه و نیاز به  رسیدگی دارد. شاخص های شهر هوشمند در شهرهای مختلف، متعدد است. ولی شهری چون نیویورک در مشارکت مردم و پویایی شهر در اداره شهر اول است چرا که در آن شهر پس از بررسی ها لازم احساس نیاز به این موضوع بیش از موارد دیگر تشخیص داده شده و روی آن کار کرده اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شهر تبریز پتانسیل بالایی برای هوشمند شدن دارد، گفت: فرصت هایی که شهر تبریز دارد باعث می شود تا برای هوشمندسازی آن انگیزه‌ها و بسترهای بسیاری داشته باشیم. تبریز شهری تاریخی با قدمت ۵ هزار سال است و ی کی از شهرهای خلاق ایران در سطح جهانی به شمار می‌رود. زیبایی های بصری، آب و هوای منحصر به فرد، منابع انسانی نخبه و بسیاری از موارد دیگر از شهر تبریز شهری ساخته که پتانسیل بالایی برای هوشمند شدن دارد.

فیضی در خاتمه یادآور شد: ما در حال حاضر بزرگترین قطب اقتصادی شمالغرب کشور هستیم و در حوزه حمل و نقل از نمونه های کشوری به شمار می رویم. با انجام یکسری اقدامات در مسیر هوشمندسازی می توانیم به عنوان مرکز گردشگری کشور مطرح شویم چرا که این پتانسیل را داریم. توسعه کسب و کارهای الکترونیک و پیوستن به اقتصاد هوشمند جهانی از دیگر موضوعات مهمی است که شهری چون تبریز باید به آن ورود کند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.