اینترنت اشیا همراه یا سلولار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از ما با وای‌فای و بلوتوث آشنایی داریم اما با LTE-A و اینترنت اشیا NB نه چندان. این فناوری‌ها زیر چتر یکی از سریع‌الرشدترین بازارهای اینترنت اشیا قرار می‌گیرند؛ اینترنت اشیا همراه یا سلولار (cellular IoT). پیش از آنکه به پاسخ این سؤال بپردازیم که اینترنت اشیا همراه یا سلولار چیست، اجازه دهید مروری بر اینترنت اشیا در معنای کلی آن داشته باشیم:

اینترنت اشیا به تنهایی‌، مجوعه‌ای از شی‌ها است. اما این تجهیزات در کار با یکدیگر در گستره شبکه‌های تلفن همراه قادرند خانه‌ها را برایمان امن سازند، بر تندرسی ما نظارت داشته باشند و مراقب هستند که تخم‌مرغ‌های درون یخچال فاسد نشوند!

اینترنت اشیا اصطلاحی است که با آب و تاب فراوان به آن پرداخته شده اما آرام آرام موارد کاربردی ارزشمند اینترنت اشیا از راه می‌رسند. بر اساس اطلاعات IDC، شرکت فعال در تحقیقات بازار، در سال ۲۰۱۷ در حدود ۴۳۳ میلیون دستگاه هوشمند خانگی در دنیا بارگیری شدند. اسپیکرهای هوشمند در صدر قرار می‌گیرند و قفل‌های هوشمند، یخچال‌ها، ترموستات‌ها، ظروف غذای حیوانات خانگی و موارد دیگر جزیی از زندگی روزمره متصل ما هستند.

بدون سینی تخم‌مرغ هوشمند چه کار کنم؟

در حالی که بسیاری از دستگاه‌های هوشمند فضا پرکن وجود دارند، اینترنت اشیا هنوز باید به رشد خود ادامه دهد. عمر باتری و استانداردها همچنان چالش‌های مهمی به حساب می‌آیند و همه دستگاه‌های هوشمند در این زمینه‌ها کارکرد درستی ندارند. خبر خوب این است که فیلترهای RF با کارایی بالا، سرعت سریع‌تر انتقال داده‌ها را فراهم می‌کنند که سبب کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش عمر باتری می‌گردد. جهانی را تصور کنید که حسگرها در آن فقط به یک بار شارژ شدن در هر ۱۰ سال نیاز دارند.

از آنجا که اینترنت اشیا بسیار گسترده است، متخصصان شبکه باید برای هر وسیله بهترین فناوری رادیویی را در نظر بگیرند. زیگبی ۰/۳ یک فناوری در حال ظهور است که برای بازار وای‌فای، بلوتوث، بلوتوث کم‌ مصرف، ترد، ال‌تی‌ای-‌ام ۱، اینترنت اشیا کم پهنا و بسیاری دیگر که کاربردهای اینترنت اشیا را فراهم می‌آورند امکان کارکرد دارد. به بیان دیگر اینترنت اشیا در طعم‌ها و مزه‌های بسیار متنوع به بازار عرضه می‌گردد، حتی بیشتر از انواع چیپس!

اینترنت اشیا همراه یا سلولار چیست؟

اینترنت اشیا همراه دستگاه‌های اینترنت اشیا را با استفاده از شبکه‌های موجود مخابراتی به یکدیگر متصل می‌سازد. این به سه دلیل هوشمند به نظر می‌آید:

  • در دسترس بودن

بر اساس یافته‌های شرکت نیمه‌هادی‌های نوردیک، شبکه‌های مخابراتی و تلفن‌های موبایل به دلیل سال‌ها استفاده و کارکرد بالا تقریبا همه جا (حدود ۹۰ درصد جمعیت جهان) را پوشش می‌دهند. در کشورهای پیشرفته مثل اتحادیه اروپا یا آمریکای شمالی این آمار به حدود ۹۹ درصد بالغ می‌گردد. سایر فناوری‌ها مشابه مثل وای‌فای چنین دامنه‌ای ندارند و نیاز است تا کاربر خود برای یافتن شبکه مناسب جستجو کند و به آن متصل شود. به این مشکل دسترسی غیرمجاز را هم اضافه کنید.

  • هزینه‌ها

ارائه دهندگان خدمات ‌RF، شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌های واسطه سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای توسعه شبکه‌های تلفن همراه جهت ارائه خدمات ایمن و قابل اعتماد به تعداد مشتریان بسیار زیاد انجام داده‌اند. با استفاده از زیرساخت‌های موجود و تکنولوژی به بلوغ رسیده، اینترنت اشیا همراه یا سلولار می‌تواند امکان اتصال میلیون‌ها دستگاه اینترنت اشیا را با سرمایه‌گذاری کمی فراهم آورد. به عنوان مثال‌Nordic، فناوری انتهایی ۴G RF موجود را با چیپست اینترنت اشیا خود تلفیق نمود تا یک راهکار جهانی اینترنت اشیا همراه خلق کند، چیزی که با هشتگ mashup در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به راه انداخته است.

  • برد

اینترنت اشیا همراه یا سلولار نیازهای دستگاه‌های کم مصرف را با برد افزوده شبکه‌های موبایل تأمین می‌کند. وای‌فای و بلوتوث برای پهنای باند بالا مفید هستند، اما برای برقراری ارتباطات در فواصل طولانی به اندازه کافی کارایی ندارند. با اینترنت اشیا همراه گوشی هوشمند شما می‌تواند به دکل مخابراتی در چندین مایل دورتر متصل شود و دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز دقیقا به صورت مشابهی توانایی این کار را دارند.

کاربردهای اینترنت اشیا همراه

  • شبکه

شبکه‌های تلفن همراه یک نقطه اتصال منطقی برای اینترنت اشیا هستند، اما درباره توسترهای هوشمند صحبت نمی‌کنیم. اینترنت اشیا همراه یا سلولار کاربردهای مرتبط با شبکه‌های گسترده کم مصرف (LPWAN) را که اینترنت اشیا عظیم هم نامیده می‌شود، امکان‌پذیر می‌سازد. اینها عمدتاً کاربری تجاری دارند به بیان دیگر نیاز به برقراری ارتباط ایمن از راه دور، از جمله در مورد شهرهای هوشمند، سنسورهای زیر‌زمینی و نظارت بر ناوگان را برطرف می‌سازد. در وب‌سایت شرکت نوردیک مثال‌های خوبی از کاربردهای اینترنت اشیا ان‌بی و شبکه ال‌تی‌ای-‌ام ارائه شده است.

  • ۵ جی و اینترنت اشیا همراه

فایو‌جی آینده ارتباطات موبایل و اینترنت اشیا به حساب می‌آید که سرعت فوق‌العاده و تأخیر بسیار اندک را برای طیف وسیعی از دستگاه‌ها و خدمات عرضه می‌دارد. البته، مسیر حرکت به ۵جی از زیرساخت‌های ۴جی می‌گذرد و سیستم ۴جی را با کمک وایرلس ثابت به عنوان پوشش استفاده می‌کند که به افزایش پهنای باند تلفن همراه، تأخیر کم و ارتباط خودکار داده می‌انجامد.

این برای اینترنت اشیا همراه مزایای زیادی به همراه دارد. فایو‌جی برای بسیاری از دستگاه‌ها بسیار نوید‌بخش ظاهر شده، اینترنت اشیا همراه یا سلولار را می‌توان همین امروز با کمک شبکه‌های فورجی پیاده‌سازی نمود و احتمالا بخش قابل توجهی از فایو‌جی را هم به خود اختصاص می‌دهد. در پله بعدی ارائه‌دهندگان خدمات باید راهی برای تامین مالی سرویس‌های خود بیابند، به عنوان مثال یک یخچال هوشمند مصرف اینترنت بسیار کمتری از اعضای خانواده دارد.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.