اینترنت اشیا چیست و چه کار می‌کند؟

اگر شما خودتان صاحب یک بلندگوی آمازون اکو یا زنگ در ویدیویی رینگ یا حتی ترموستات هوشمند نست هستید پس می‌توان نامتان را در فهرست کاربران فعال اینترنت چیزها اضافه کرد. اگر هم هنوز دقیقاً نمی‌دانید اینترنت اشیا چیست خوب است این مطلب را تا آخر بخوانید.

IoT مخفف اینترنت اشیا است. این مفهوم یا روند پس از گذشت سال‌ها حالا به جایی رسیده است که به موضوعی فراگیر و همه‌جاحاضر تبدیل شده است. ما خودمان را کاربران اینترنت چیزها یا مالک گجت‌های اینترنت اشیا نمی‌دانیم. ما صرفاً به این دستگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های هوشمند فکر می‌کنیم و از اینکه چطور به خودکار سازی زندگی ما و خانه‌هایمان کمک می‌کنند لذت می‌بریم.

IoT یا اینترنت اشیا چیست؟

هنگامی که اشیا و محصولات روزمره به اینترنت متصل باشند یعنی IoT حضور دارد. این محصولات متصل می‌توانند دستگاه‌ها، سیستم‌ها، حسگرها و گجت‌ها باشند. بنابراین هنگامی‌که با عبارت «متصل» یا «با توانایی IoT» روبرو شدید یعنی آن چیز به اینترنت وصل است، قابلیت ابلاغ داده دارد و می‌توان از راه دور یا به صورت خودکار کنترلش کرد.

مؤلفه‌های اصلی اینترنت چیزها چیست؟

۱- ارتباطات

یک دستگاه اینترنت اشیا باید اطلاعات را جمع‌آوری و ابلاغ کند. مثلاً یکسیستم HVAC با قدرت اینترنت اشیا می‌تواند در صورت پاک بودن فیلترش و عملکرد صحیح، گزارش بدهد. یا شرکت شیپینگ Maersk می‌تواند برای ردیابی موقعیت مکانی یک محفظه حمل و نقل و درجه حرارت کنونی آن از حسگرها استفاده کند. همینطور شما به عنوان یک مصرف‌کننده می‌توانید برای به دست‌آوردن داده در مورد دمای منزل خود به ترموستات نست خود نگاه کنید.

۲- کنترل

لازم است یک دستگاه اینترنت اشیا امکان کنترل خودکار یا از راه دور را داشته باشد. برای مثال، یک کسب‌وکار می‌تواند از راه دور قطعه خاصی از یک دستگاه را روشن و خاموش کند یا دمای آن را در محیطی که قابلیت کنترل دارد تنظیم کند. همچنین شما می‌توانید از IoT برای باز کردن قفل ماشین خود یا روشن کردن ماشین لباسشویی از طریق اپلیکیشن استفاده کنید. مثال دیگر، استفاده از پلتفرم الکسا در آمازون است که امکان کنترل دستگاه‌های هوشمند را به شما می‌دهد. تصور کنید که با گفتن «الکسا، شب بخیر» که باعث می‌شود درب هوشمند شما به طور خودکار قفل شود و لامپ‌های هوشمند شما خاموش شود.

۳- پس‌انداز هزینه

این مورد آخر تکلیف مشخص‌تری دارد. درحالی‌که بسیاری از شرکت‌ها از IoT برای ذخیره پول استفاده می‌کنند مصرف‌کننده‌ها از اینترنت اشیا برای خودکار سازی فرایندها، مانند آنچه در خانه‌هایشان رخ می‌دهد و نیز پس‌انداز استفاده می‌کنند. مثلاً شما می‌توانید از حسگرهای متصل به اینترنت اشیا برای اندازه‌گیری آیتم‌هایی نظیر رفتار و سرعت به هنگام رانندگی برای کاهش هزینه سوخت یا همچنین مترهای گرمایشی خانه‌ها برای درک بهتر مصرف انرژی بهره‌بگیرید.

چند مثال از دستگاه‌های IoT

قبلاً هم گفتیم که اگر چیزی اتصال اینترنت را داشته باشد و بتواند داده جمع‌آوری کند و انتقال دهد می‌تواند یک دستگاه اینترنت چیزها باشد. موارد زیر را نگاه کنید:

  • پوشیدنی‌ها
  • کنسول‌ها و سیستم‌ها
  • تلویزیون‌ها و دستگاه‌های گیرنده دیجیتال
  • اسپیکرها
  • اسباب و وسایل
  • دستگاه‌های خانه هوشمند
  • وسایل نقلیه

دستگاه‌های IoT چگونه متصل می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند؟

  • آنها داده‌ها را در سیستم ابری پردازش می‌کنند
  • آنها از طریق وای‌فای، بلوتوث و غیره متصل می‌شوند
  • آنها از طریق HomeKit، الکسا و غیره ارتباط برقرار می‌کنند

بنابراین دستگاه‌های IoT می‌توانند مقادیر زیادی داده تولید کنند-چه این داده‌ها مربوط به درجه حرارت خانه شما باشد یا مربوط به کسانی که شما را ملاقات می‌کنند یا از کنار خانه رد می‌شوند. لازم است بدانید که سازندگان این دستگاه‌های اینترنت چیزها تمامی این داده‌ها را در سیستم ابری پردازش می‌کند که معمولاً در Azure IoT suite، Amazon Web Services یا Google Cloud اتفاق می‌افتد.

اکنون دستگاه‌های IoT می‌توانند داده‌ها را بین خودشان نیز به اشتراک بگذارند و متصل کنند. آنها می‌توانند این کار را از طریق وای‌فای یا بلوتوث کم انرژی یا LET یا ZigBee یا Z-Wave یا حتی ارتباطات ماهواره‌ای انجام دهد. این تعداد بالای استانداردهای متفاوت به پیچیدگی‌هایی در قابلیت متقابل عملیاتی منجر شده است. اینجا همان جایی است که پلتفرم‌هایی مانند Apple’s HomeKit، Samsung SmartThings، Wink Hub، Amazon Alexa و Google Assistant وارد می‌شوند.

چه تعداد دستگاه اینترنت چیزها در جهان وجود دارد؟

شمردنش سخت است! اما برخی از محققان پیشبینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌های متصل جهان به ۵۰ میلیارد خواهد رسید. البته نباید فراموش کنیم که ۷۸ میلیون وسیله پوشیدنی در سال ۲۰۱۵ به فروش رسید و این بازار قرار است تا سال ۲۰۲۰ رشد ۴۱۱ میلیونی داشته باشد. تمام فناوری‌های پوشیدنی که شامل ساعت‌های هوشمند، ردگیرهای تناسب اندام، دستگاه‌های واقعیت مجازی می‌شوند داده تولید می‌کنند و بنابراین از نظر فناوری توانایی اینترنت چیزها را دارند.

آیا دستگاه‌های IoT امنیت دارند؟

  • آنها داده گردآوری می‌کنند و نقطه هدف هکرها هستند
  • آنها اغلب ناامن هستند و می‌توانند به جریان شبکه بات‌نت‌ها راه پیدا کنند
  • آنها همچنین می‌توانند سرزده و ناخوانده وارد شوند پس حد و حدود حریم خصوصی خود را تعیین کنید

خب این سؤال پر تکراری است که آیا IoT از امنیت خوبی برخوردار است یا خیر. از آنجایی که این دستگاه‌ها داده‌های مربوط به شما، منزل یا کسب‌وکارتان را جمع‌آوری می‌کند اهداف اصلی هکرها محسوب‌ می‌شوند. متأسفانه بسیاری از سازندگان دستگاه‌های اینترنت اشیا توجه و تفکر چندانی را صرف مبانی و اصول ایمنی نمی‌کنند و هر روز شاهد نقصان‌هایی در نرم‌افزارها هستیم.

برای دانستن اینکه اینترنت اشیا چیست کافی است از یک هکر، جواب این سؤال را بخواهید. او زودتر از هرکسی به هرچیزی حمله خواهد کرد، از روتر یا وب کم گرفته تا یخچال و فر! این فقدان امنیت ذاتی در دستگاه‌های IoT اغلب کار را برای هدایت آنها به سمت شبکه ویروس‌های مهلک آسان می‌کند. هکرها کارهایی می‌کنند که بتوانند موقعیت جغرافیایی شما را ردگیری کنند یا به مکالمات شما دسترسی داشته باشند. بنابراین وقتی صحبت از خرید یک دستگاه اینترنت اشیا به میان می‌آید خیلی مهم است که آن را از یک سازنده قابل اعتماد و خوش سابقه تهیه کنید.

منبع: Pocket-lint

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.