اینوتکس ۲۰۲۰ مرداد ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود

نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2020) به صورت آنلاین برگزار خواهد شد

در نشست خبری اینوتکس ۲۰۲۰ که روز دوشنبه ۲تیر ۹۹، به صورت آنلاین برگزارشد، اعلام کردند که علاوه بر رویداد اصلی، بخش‌های جانبی این نمایشگاه نیز به صورت مجازی و از طریق وب سایت و اپلیکیشن آن برگزار خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، زمان برگزاری این نمایشگاه از ۲۲ الی ۲۵ مرداد ماه و به دو شکل فیزیکی و مجازی خواهد بود. پیش از این قرار بود ۱۸ تا ۲۱ خرداد ۹۹، و با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، اما با شیوع بیماری کرونا، زمان و شکل برگزاری نمایشگاه تغییر کرد. در این نشست خبری مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس؛ اکبر قنبرپور، معاون توسعه نوآوری و سجاد عباسی فشمی دبیر اجرایی اینوتکس۲۰۲۰، حضور داشتند.

امضای ۱۴۰ تفاهم‌نامه میان ۱۴۰۰ شرکت در اینوتکس

آنطور که مسئولان برگزاری نمایشگاه در نشست خبری گفتند ساعات کاری تمامی ویدادهای جنبی نمایشگاه از ساعت ۱۵ الی ۲۱ خواهد بود و ثبت‌نام برای حضور در آن نیز از همین امروز (۲ تیرماه) آغاز می‌شود. در این نشست مسئولان نمایشگاه اینوتکس، درباره دستاوردهای این نمایشگاه در سال‌های گذشته و برنامه‌های آینده صحبت کردند. به گفته رئیس پارک فناوری پردیس، در دوره‌های گذشته ۱۴۰۰ شرکت و استارتاپ از ۲۵ کشور در نمایشگاه اینوتکس شرکت کرده‌اند.

مهدی صفاری‌نیا، با تاکید بر این موضوع که شیوع بیماری کرونا باعث تعطیل شدن نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا شده است؛ اعلام کرد: «نمایشگاه‌هاى بین‌المللى با گرایش‌های علمی و فناوری پل ارتباطى بین بازرگانان، فناوران، صنعت‌گران و محققین کشورهاى گوناگون هستند. این رویدادها تنها براى نمایش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پیرامون آنها برگزار نمى‌شوند؛ بلکه اطلاعات گوناگون در زمینه قیمت‌هاى رقابتى در سطح جهانی، آخرین استانداردهاى کیفی، آخرین پیشرفت‌هاى صنعتی، دستاوردهاى پژوهش علمى و ایده‌هاى اقتصادى- تکنولوژیکی نیز در خلال برگزارى نمایشگاه‌ها تبادل شود.»

وی در ادامه هدف از برگزاری نمایشگاه اینوتکس را کمک به فعالان در حوزه فناوری و نوآوری خواند و اظهار کرد: «تاکنون در ۶ سال متوالی، اینوتکس با حضور شرکت‌های خارجی و داخلی برگزار شده و این هدف دنبال شده که با تبادل فناوری، روابط در حوزه فناوری‌های پیشرفته و همکاری‌های بین‌المللی توسعه یابد. دوره‌های گذشته اینوتکس بیش از ۴۰هزار بازدید کننده داشت و ۱۴۰ تفاهم نامه در این نمایشگاه‌ها تاکنون امضا شده که نشان دهنده اهمیت اینوتکس از نگاه سایر کشورهاست.»

ارائه ۱۰۰۰ محصول در اینوتکس ۲۰۲۰

رئیس نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ نیز با اشاره به اینکه این نمایشگاه تاکنون سه دوره یا نسل را پشت سر گذاشته، درباره دستاوردهای این نمایشگاه توضیح داد: «دوره اول که مربوط به برگزاری اینوتکس اول و دوم است، تنها شرکت‌های خارجی پذیرش شدند. در دوره دوم که اینوتکس سومین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذاشت دو اتفاق افتاد. هم تعداد شرکت‌کننده‌های خارجی افزایش یافت و هم امکان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فراهم شد. از سال ۹۷ اینوتکس دوره سوم خود را با شعار همه اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف آغاز کرد. سال جاری سومین سالی است که اینوتکس با این شعار برگزار می‌شود. در سال ۹۷، ۳۰۰ شرکت‌کننده ۶۰۰ محصول و در سال ۹۸، ۴۰۰ شرکت‌کننده ۸۰۰ محصول ارائه دادند. پیش‌بینی ما این است که امسال این عدد از هزار عبور کند و تعدادی از محصولات جدید هم رونمایی شود.»

قنبرپور با اشاره به شد استارتاپ‌ها و شرکت‌های سلامت در دروان کرونا، افزود: «در دو سال گذشته تولید محصولات فیزیکی بیشتر از محصولات مبتنی بر اینترنت شده است. انتظار می‌رود که امسال هم احتمالا بیشتر شاهد حضور این نوع محصولات باشیم. ضمن اینکه شرکت‌های حوزه سلامت در ایران رشد خوبی داشته‌اند و شیوع ویروس کرونا هم باعث شد آنها بتوانند محصولات خود را توسعه دهند. تنها در پارک علم و فناوری ۳۰ محصول در جهت، مقابله، تشخیص و درمان کرونا تهیه شده است. بنابراین فکر می‌کنم امسال تمرکز شرکت‌ها بر حوزه سلامت بیشتر باشد.»

 

استفاده از زیرساخت‌های آنلاین اینوتکس در نمایشگاه‌های دیگر

قنبرپور با یادآوری اینکه کرونا باعث تغییر سبک زندگی مردم شده، خبر از استفاده نمایشگاه‌های دیگر از زیرساخت آنلاین برگزاری نمایشگاه اینوتکس داد: «این بحران باعث شد تا ما درک کنیم که بدون صرف وقت و الزام به جابجایی فیزیکی، می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم. برگزاری برخط نمایشگاه اینوتکس هم می‌تواند در این مسیر کمک کند. زیرساختی که برای برگزاری اینوتکس ۲۰۲۰ به صورت آنلاین تهیه شده است، بعد از برگزاری نمایشگاه امکان واگذاری به علاقه‌مندان برای برگزاری دیگر نمایشگاه‌ها به صورت آنلاین را دارد.»

دبیر اجرایی اینوتکس ۲۰۲۰، نیز در این نشست خبری جزئیات بیشتری از برگزاری نمایشگاه را اعلام کرد. به گفته عباسی  نهمین دوره نمایشگاه که با توجه به شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، قرار بود در فضایی بالغ بر ۲۱،۰۰۰ متر مربع، یعنی دو برابر فضای سال گذشته، با حضور کلیه اجزای زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور اعم از استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور، سرمایه‌گذاران، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد و… در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شود.»

او در این باره توضیح داد: «پس از اعلام تعویق نمایشگاه در رسانه‌ها، دبیرخانه این نمایشگاه اقدام به بررسی و تحقیق کرد که در نهایت دو طرح پیشنهاد شد. طرح اول این بود که نمایشگاه را با ۵ تا ۶ ماه تاخیر در نیمه دوم سال ۹۹ برگزار شود. البته این طرح به دلیل برهم زدن نظم اجرایی نمایشگاه اینوتکس، فاصله کم با اینوتکس ۲۰۲۱ و احتمال افزایش همه‌گیری مجدد ویروس کرونا رد شد.» وی درباره برگزاری آنلاین نمایشگاه نیز چنین توضیح داد: « برگزاری آنلاین اینوتکس ۲۰۲۰ چند مزیت دارد. در صورت افزایش شیوع ویروس کرونا در هر زمان و مکانی می‌توان نمایشگاه را برگزار کرد. شرکت‌‌کنندگان خارجی بدون نیاز به سفر به ایران می‌توانند در اینوتکس ۲۰۲۰ شرکت کنند. امکان استفاده حداکثری از سخنران‌ها و پنلیست‌های خارجی وجود خواهد داشت و همچنین برگزاری اینوتکس ۲۰۲۰ به صورت مجازی کمکی است به شکست زنجیره رشد کرونا و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده.»

مطالب مرتبط:

رقابت آنلاین استارتاپ‌ها در اینوتکس پیچ تهران
ثبت‌نام نهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ آغاز شد
آن­واش و چَمدان، دو تیم برگزیده در اینوتکس‌پیچ ساری
اینوتکس پیچ اصفهان به صورت آنلاین برگزار می‌شود 

امکان حضور فیزیکی در اینوتکس ۲۰۲۰ وجود دارد

به گفته عباسی با تدابیری که اندیشیده شده، امکان حضور فیزیکی محدود نیز در نمایشگاه ۲۰۲۰ وجود دارد. او در این باره گفت: «نمایشگاه امسال در دو بخش حضوری و مجازی برگزار خواهد شد و بخش‌های جدیدی نیز به این نمایشگاه اضافه شده است. برای آن دسته از بازدیدکنندگان که تمایل به حضور فیزیکی در استیج نمایشگاه را دارند، امکان تهیه بلیط حضوری به تعداد محدود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی فراهم است. برای برگزاری بخش حضوری از پتانسیل‌های پارک فناوری پردیس استفاده خواهد شد. افرادی که از شهرستان برای حضور در نمایشگاه به تهران می‌آیند امکان استقرار در هتل پارک فناوری پردیس را خواهند داشت.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «بازدیدکنندگانی که امکان حضور در استیج نمایشگاه را ندارند، می‌توانند با تهیه بلیطِ بازدید مجازی از نمایشگاه، علاوه بر امکان بررسی غرفه شرکت‌های مختلف و ارتباط گرفتن با آنان، امکان استفاده از سایر بخش‌های جانبی نمایشگاه همچون استیج، اینوجوان، کافه سرمایه و … را نیز داشته باشند. با توجه به آمار مشارکت‌کنندگان در دوره‌های قبلی و آنلاین برگزار شدن این دوره پیش‌بینی ما این است که در اینوتکس ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ شرکت و استارتاپ مشارکت خواهند داشت.»

به گفته دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، بخش اصلی نمایشگاه که بازدید از غرفه‌هاست، بر بستر مجازی برنامه‌ریزی شده و زیرساخت‌های سایت اینوتکس برای این موضوع طراحی و به روزرسانی شده است. این بخش محدود به زمان برگزاری رویداد اینوتکس نبوده و حتی پس از پایان رویداد اینوتکس امکان مشاهده غرفه­های آن برای تمامی مخاطبان فراهم است. وی توضیح داد: «در این بخش غرفه‌های نمایشگاه به صورت مجازی و سه بعدی طراحی خواهد شد. هر غرفه‌دار علاوه بر اشتراک گذاری تصاویر محصولات، کاتالوگ و ویدیو معرفی مجموعه خود، امکان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان و استفاده از سایر بخش‌های نمایشگاه مانند استیج، کافه سرمایه، پاویون منتورشیپ، کوآپ و … را خواهد داشت. ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه تا یک روز قبل از آغاز آن میسر است. اما با توجه به اینکه این نمایشگاه مجازی دائمی خواهد بود، علاقه‌مندان بعد از پایان اینوتکس ۲۰۲۰ هم می‌توانند برای حضور در آن اقدام کنند و دوباره امکان ثبت‌نام میسر می‌شود.»

عباسی درباره بخش‌های مختلف اینوتکس ۲۰۲۰ نیز گفت: «بخش‌های مختلف نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ شامل غرفه‌های مجازی، استیج، اینوتکس کوآپ (جلسات B2B برای شرکت‌ها)، کافه سرمایه، پاویون مشاوران، فینال اینوتکس پیچ و اینوتکس بتل، اینوجوان، هاب رسانه، تجربه فناوری (امکان مشاهده ویدیو بررسی آخرین فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان و نوآور) و اینوتکس گیم (رقابت بین بازدید کنندگان در بازی های متنوع) است.

علاقه‌مندان جهت حضور و معرفی محصولات و خدمات خود هم اکنون می‌توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه به آدرس www.inotex.com اقدام به ثبت نام کرده و یا جهت ارتباط و اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس ۸۸۵۰۳۰۳۰ اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.