بازار اینترنت اشیا؛ عرصه پر چالش استارتاپ‌ها

وینکه گیزمن از بنیان‌گذاران ارائه‌کننده شبکه لوراون (LoRaWAN)، شبکه اشیا، توضیح می‌دهد: اگر قصد دارید مارک زوکربرگ دوم باشید، سراغ اینترنت اشیا نروید! بازار اینترنت اشیا یکی از پرچالش‌ترین عرصه‌های ورود برای استارتاپ‌ها است.

در یک جلسه در نمایشگاه اروپایی فناوری‌های اینترنت اشیا در ماه جولای ۲۰۱۸، نمایندگان سهامداران مختلف در مورد سرمایه‌گذاری‌ها در اینترنت اشیا و مواردی که استارتاپ‌ها برای تضمین بقا و موفقیت باید اجرا کنند، به طور مفصل بحث و گفتگو کردند. بر اساس گفته مانولا کرول مانچینلی، مدیر عامل شهر هوشمند و اینترنت هوشمند در‌استارتاپ بوت‌کمپ‌، در حدود ۸۵ درصد استارت‌آپ‌ها در بوت‌کمپ پس از چهار سال هنوز فعال هستند. کرول مانچینلی می‌گوید:

در بازار اینترنت اشیا مهم این است که عاشق فناوری خودتان نشوید، به قیمت تمام چیزهای دیگر، مطمئن شوید که یک تیم خوب دارید و مسیر درستی را برای کسب‌وکارتان انتخاب نموده‌اید.

گیزمن توضیح می‌دهد که او پس از گذشت سه سال از ورود به بازار اینترنت اشیا کارآفرین دنیای اینترنت اشیا شده است و این فوق‌العاده سخت بود. او می‌گوید اگر بخواهید یک کسب‌وکار در اینترنت اشیا بسازید، به هزار و یک توانایی از جمله سیستم کلاود، سخت‌افزار، گواهینامه امنیتی و … آن هم در سطوح بالا نیازمندید و این برای یک استارتاپ بسیار دشوار خواهد بود.

با این حال، خبر خوب این که بدون کمک هم رها نخواهید ماند. اما دست یاری سرمایه‌گذاران مشترک که برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های مستعد جهش و رشد ارزش تأمین سرمایه می‌کنند در همان حال که کمک‌رسان است می‌تواند چیزی را هم از شما در بازار اینترنت اشیا بستاند. کرول مانچینلی می‌گوید این یک راه مصنوعی برای بقا به حساب می‌آید. گیزمن هم در این مورد توضیح می‌دهد: اگر به اینترنت اشیا علاقه‌مند هستید و قصد ورود به آن را دارید، به دنبال شراکت باشید و سپس وی‌سی را در نظر بگیرید. آنها نمی‌توانند پیچیدگی یک مدل اینترنت اشیا را درک کنند. آنها یک اپ SaaS را با سود ۵۰ هزار دلاری ترجیح می‌دهند، چون یک شرط‌‌‌بندی آسان است.

جینال دالال از محصولات و سیستم‌های اینترنت اشیا در گوگل، اهمیت درک تفاوت بین مصرف‌کننده و شرکت اینترنت اشیا را یادآور شد. سرمایه‌گذاری جمعی از دیدگاه مصرف‌کننده منطقی به نظر می‌آید، اما در تمام مسیر همراه شما نخواهد بود. دالال افزود که وی‌سی‌ها به ویژه در مسیر شراکت مفید ارزیابی می‌شوند و تقریباً می‌توانید آن‌ها را به چشم یک منبع رایگان ببینید.

راه‌های دیگری نیز در بازار اینترنت اشیا برای به دست آوردن منابع مالی نیز وجود دارند. یک راه از طریق ICO ها است (استفاده از ارزهای دیجیتالی)، همه می‌توانند از آن استفاده کنند. کرول مانچینلی شرح می‌دهد که پول دیجیتالی یک مفهوم بسیار خوب برای تأمین بودجه اینترنت اشیا است. در حقیقت، این دو تکنولوژی می‌توانند ترکیب شوند؛ داده‌هایی که در دستگاه‌های اینترنت اشیا جمع‌آوری شده‌اند را می‌توان در فناوری بلاکچین ذخیره کرد.

دالال توضیح می‌دهد که چگونه بودجه تقسیم‌شده می‌تواند به عنوان بخشی از اینترنت اشیا و بازی داده‌ها نقش بازی کند، به این ترتیب اعتبار مالی خود را از نظر سخت‌افزاری تأمین کنید، اما با در نظر گرفتن SaaS به عنوان یک جریان درآمدی اضافی. او می‌گوید: اگر استراتژی بلند مدت شما در داده‌ها در نظر گرفته شده، سخت افزار باید رایگان باشد. در حالی که سرمایه‌گذاری جمعی اغلب به عنوان یک تقویت اولیه به حساب می‌آید، اما به هر حال در مورد کسب سرمایه از دیدگاه سخت‌افزار می‌تواند در زمانی که یک شرکت موفق هم باشد، خوب عمل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.