بازدید از «طهران قدیم» و بررسی ظرفیت‌های منطقه ۱۲ شهرداری برای رشد اکوسیستم استارتاپی

تور گردشگری استارتاپی خانه نوآوری ۱۹ دی ماه با حمایت منطقه ۱۲ شهرداری تهران و با عنوان بازدید از قلب تهران برگزار شد. هدف از این برنامه، آشنایی بازدیدکنندگان و تیم‌های استارتاپی از پتانسیل‌های منطقه ۱۲ برای رشد گردشگری و مدیریت شهری بود.

تور گردشگری استارتاپی
بازدید تور گردشگری استارتاپی از قلب تهران یعنی از میدان مشق آغاز شد.

به گزارش آی چیزها در این رویداد نیم روزه مربیان و منتورهای استارتاپی مانند کاوه یزدی‌فرد، مجید زورمند، مرتضی تسخیری، مریم نجفی، حسین زادبر و محمد دهدشتی حضور داشتند. در این تور گردشگری حدود ۷۰ نفر که بیشتر از تیم‌های استارتاپی بودند شرکت و از مکان‌های مهم سیاسی، تاریخی و اجتماعی تهران قدیم مانند میدان مشق، شامل موزه پست و تلگراف، حمام نواب، سرای کاظمی، خانه موزه مدرس، خانه مهربان، و کتابخانه امام زاده یحیی و خانه دبیرالملک بازدید کردند.

موزه پست
بازدید تور گردشگری استارتاپی خانه نوآوری از موزه پست و تلگراف

میدان مشق که اولین توقف این تور بود با بازدید از موزه پست و تلگراف آغاز شد. دکتر نصرآبادی، رئیس موزه و پیشکسوت حوزه مدیریت شهری تهران نیز در حضور بازدیدکنندگان در مورد تاریخچه راه‌اندازی و تأسیس موزه قدیمی پست و تلگراف تهران توضیحاتی داد.

موزه پست و تلگراف
دکتر نصرآبادی، رئیس موزه پست و تلگراف تهران در مورد تاریخچه شکل‌گیری پست در ایران و سپس تأسیس این موزه به بازدیدکنندگان توضیح داد.

خانه مهربان یکی از دیگر ایستگاه‌های توقف تور گردشگری استارتاپی بود. این خانه از بناهای با ارزش واقع در محله عودلاجان و یادگاری از شیوه معماری دوره تحول میانه (معماری معاصر) عصر پهلوی اول محسوب می شود.

سعید شرف‌دوست، مدیر گردشگری منطقه ۱۲ تهران نیز در این تور حضور داشت. به گفته او اهمیت منطقه ۱۲ تهران به عنوان قطب حافظه تاریخی تهران نباید مورد غفلت قرار گیرد. او گفت منطقه عودلاجان تنها منطقه‌ای در تهران است که به ثبت جهانی رسیده است. شرفدوست همچنین از راه‌اندازی هاستل «پهلوون رزاز» در منطقه ۱۲ خبر داد و گفت: این هاستل با هدف قرار دادن گردشگران خارجی، از همان ابتدای راه‌اندازی با استقبال خوب توریست‌های خارجی روبرو شد که نشان از پتانسیل بالای این منطقه دارد.

خانه مهربان
خانه مهربان یکی از بناهای بسیار با ارزش در منطقه عودلاجان واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران است.

کاوه یزدی‌فرد، استراتژیست نوآوری و مربی علوم شناختی، به عنوان یکی از مربیان همراه در این برنامه با اشاره به استارتاپ پیاده به عنوان مثال بارز و موفق عملی‌سازی مدیریت شهری با استفاده از مشارکت مردمی گفت: لنا وفایی (مؤسس استارتاپ پیاده) از نیویورک به ایران آمد تا از پتانسیل‌های شهری تهران برای رونق اقتصاد و تبادل فرهنگی بیشتر بهره‌گیری کند.

وی با اشاره به موفقیت استارتاپ پیاده در جذب سه میلیارد سرمایه از ایده هاب گفت توجه به سه فاکتور اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در امر پایداری باید سرلوحه کار تیم‌های استارتاپی قرار گیرد که می‌خواهند در زمینه مدیریت شهری وارد شوند. یزدی‌فر با تأکید بر توجه تیم‌ها به پایداری آن را در درجه اول اهمیت قرار داد و سپس داشتن بیزینس مدل و سپس محصول نهایی را گوشزد کرد.

همچنین مهدی صداقت، مؤسس خانه نوآوری با تأکید بر اینکه استارتا‌پ‌ها نباید به امید حمایت دولتی کار و ایده‌شان را متوقف کنند گفت: خوشبختانه درحال حاضر تصدی‌گری دولت کمتر شده است و بنابراین نقش تیم‌های ایده‌پرداز برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری می‌تواند بیش از پیش پر رنگ شود.

گفتنی است اهمیت شورایاری‌ها به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه شهرداری که در افزایش مشارکت شهروندان و آگاهی بخشی به آنها مؤثر است نیز یکی از نکاتی بود که توسط یکی از بازدیدکنندگان (کارمند سابق شهرداری منطقه ۱۲) مورد تأکید قرار گرفت.

خانه دبیرالملک
خانه دبیرالملک یکی از خانه‌های بازمانده از دوره قاجار است که هم اکنون با عنوان خانه فراغت از سوی شهرداری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

در ادامه برنامه بازدید از طهران قدیم از خانه دبیرالملک که هم‌اکنون با عنوان خانه اوقات فراغت، تسهیلات بازی و سینما در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد بازدید شد.

خانه موزه مدرس
خانه موزه مدرس واقع در چهارراه سرچشمه یکی از بناهای دیگر به جا مانده از تاریخ سیاسی ایران در منطقه ۱۲ شهرداری تهران است.

همچنین خانه موزه مدرس، حمام نواب که بخشی از لوکیشن فیلم سینمایی قیصر در آن فیلمبرداری شده است و نیز سرای کاظمی یا موزه تهران قدیم از دیگر ایستگاه‌های توقف تور گردشگری استارتاپی خانه نوآوری بود.

حمام نواب
حمام نواب یکی از لوکیشن‌های فیلم قیصر، ساخته مسعود کیمیایی در سال ۴۸ شمسی نیز از دیگر مکان‌های مورد بازدید تور گردشگری استارتاپی بود.

سعادتی، شهردار وقت منطقه ۱۲ در پایان تور بازدید از طهران قدیم با حضور در سرای کاظمی با بازدیدکنندگان دیدار و گفتگو کرد. به گفته او از سه سال گذشته اقدامات هرچند کوچک در مورد آگاهی بخشی به شهروندان و هم‌محله‌ای‌ها در مورد اهمیت بافت تاریخی تهران قدیم صورت گرفته است و امروزه شاهد افزایش تقاضاها و حساسیت‌های شهروندان هستیم که نشانه مثبتی است.

سعادتی، شهردار منطقه 12 تهران
در پایان این تور، تیم‌های استارتاپی ایده‌های خود را با سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران مطرح کردند.

سعادتی همچنین گام مؤثر دیگر شهرداری را افزایش امیدبخشی به شهروندان عنوان کرد و گفت نقش رسانه‌ها در این مسیر بسیار پررنگ است.

وی در پایان با اشاره به رویکرد مطلوب شهرداری مبنی بر توجه به گذشته و رجوع به خویشتن بر پتانسیل بالای منطقه ۱۲ برای بهره‌گیری از راهکارهای نوآورانه تیم‌های جوان و استارتاپی در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت پایه‌ی حضور اقتصاد، به دلایل فرهنگی گره خورده است. سعادتی در پایان، وعده همکاری و حمایت تنگاتنگ شهرداری از استارتاپ‌ها داد.

عکاس-خبرنگار: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.