باید به سمت شهروند هوشمند حرکت کنیم

نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند، ۲۴ و ۲۵ مرداد سال جاری در محل سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. دکتر محمدعلی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ریاست جمهوری یکی از سخنرانان این کنگره بود. وی با تأکید بر اهمیت هوشمندسازی شهرهای آینده گفت: یکی از برنامه های جدی ما باید این باشد که حتماً به سمت شهروند هوشمند هم حرکت کنیم.

دکتر فقیهی در نخستین کنگره جهانی فناوری های هوشمند ۲۰۱۸ در افزود: اگر همه کارها را در مجموعه شهر هوشمند برویم اگر توجه به شهروند هوشمند نداشته باشیم این تکنولوژی ها دردی را دوا نمی کند.

وی تصریح کرد: باید محیط زندگی ما متناسب با تحول دیجیتال باشد چون به عنوان یک روند جدید در دنیا مطرح است و بحث حمل و نقل یکی دیگر از ابعاد است که باید به سمت هوشمندی برود، بحث اقتصاد و شهروند هوشمند هم بسیار مهم است.

فقیهی افزود: مردم هم باید خودشان را توانمند کند و غیر از اینکه کنش پذیر هستند کنش‌گر هم باشند و با اقداماتی که انجام می‌دهند شهر را متحول می‌کنند.

به گفته فقیهی: برای این تحولات نیازمند محیط جدید و اکوسیستم هستیم. راهکار توسعه شهر هوشمند توسعه استارتاپ‌های شهر هوشمند است.

وی اضافه کرد: اگر دولت فضای کاری را باز کند مردم خودشان راه را باز می کند تا مشارکت مردم هم بیشتر شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نباید ما نیازمند هیچگونه کمک از طرف دولت باشیم و باید دولت جلوی فعالیت این استارتاپ ها را نگیرد. اگر دولت نقش تسهیل کننده داشته باشد می توانیم نقشی برای دولت در این زمینه هم داشته باشیم.

وی حمایت از نوآوری در دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را ضروری دانست و گفت: حمایت های ما باعث شده بخشی از سرمایه گذاران خارجی به این مقوله ورود پیدا کنند. اکنون خیلی از شرکت های بزرگ در کشو در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند.

فقیهی در نخستین کنگره جهانی فناوری‌های هوشمند تصریح کرد: ما برنامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را داریم و ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان از تسهیلات مشخص شده استفاده می‌کنند، معافیت از سربازی، معافیت مالیاتی و چندین مورد حمایت از این شرکت‌ها را انجام داده‌ایم.

وی در پایان گفت: سه مرکز نوآوری را پیش بینی کرده‌ایم و امیدوار هستیم با حمایت از رساله‌های دکتری بتوانیم نیروی انسانی آنها با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود و کسب‌وکارهایی را شکل دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.