بازگشت جو بی‌اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی

گپی کوتاه با امین کریمی، بنیان‌گذار استارتاپ تیست ایران

تیست ایران (TasteIran) استارتاپی است که در حوزه گردشگری فعالیت دارد. امین کریمی بنیان‌گذار این استارتاپ درباره هدف تیست ایران گفت: «هدف تیست ایران معرفی تصویر واقعی ایران به گردشگران خارجی است. ما در سراسر ایران سفر کرده و تجربه‌های خاصی علاوه بر دیدن شهرها مانند زندگی با عشایر، نشاکاری و درست کردن غذای محلی و … را در قالب تورهای تجربه به آن‌ها معرفی می‌کنیم.»

کریمی در دانشگاه تهران ام‌بی‌ای خوانده است و سابقه‌ ۱۲ ساله در حوزه دیجیتال دارد. قبل از راه‌اندازی تیست‌ایران به عنوان مدیر محصول در علی‌بابا مشغول بوده است. بنیان‌گذار این استارتاپ درباره شکل‌گیری این ایده گفت: «به واسطه فعالیتی که در علی‌بابا داشتم به یکی از بزرگترین نمایشگاه گردشگری که هر ساله در برلین برگزار می‌شود، رفتیم. در نمایشگاه نکته‌ای نظرم را جالب کرد و آن نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای اروپایی بود.

آن‌ها هر شهر را با داستان‌های مخصوص به خود معرفی می‌کردند و این در حالی است که ما در ایران شهرها و روستاهایی با قدمت‌های بالاتری داریم که هر کدام از آن‌ها داستانی دارند و پر از تجربه‌های بکر هستند. از این رو ایده تیست ایران در ذهنم شکل گرفت. یکسال و سه ماه پیش از علی بابا استعفا دادم و با دو نفر از دوستانم و با سرمایه گذاری شخصی این استارتاپ را راه‌اندازی کردیم.»

هانیه رحمتی و حمید خزلی از دیگر هم‌بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند و علاوه بر آن چند نیروی تمام وقت و پاره وقت توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس به همراه بیش از ۴۰ راهنمای محلی در این استارتاپ همکاری می‌کنند.

به گفته کریمی مخاطبان تیست ایران گردشگران تجربه‌محور هستند به این معنی که این گردشگران با برنامه‌ریزی شخصی و با هدف دیدن از شهرهای مختلف وارد کشور شده و برای تجربه بیشتر از خدمات تیست ایران استفاده می‌کنند. تقریبا هر ساله حدود نیم‌میلیون گردشگر تجربه‌محور وارد ایران می‌شوند که درصد زیادی از آن‌ها اروپایی هستند و گردشگران آسیایی تمایل به این نوع از سفر ندارند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد
با این اینترنت، استارتاپ‌ها خواهند مرد!

تیست ایران و استارتاپ‌های مشابه به علت نوع خدماتی که ارائه می‌دهند از طریق پیام‌رسان‌های بین‌المللی با مشتریان خود در ارتباط هستند. با قطع اینترنت چند روزه این استارتاپ‌ها دچار زیان و خسارات زیادی شدند.

بنیان‌گذار تیست ایران معتقد است جلب اعتماد گردشگران خارجی با همه تصویرساز‌هایی نا‌‌هنجاری که رسانه‌ها و سیاست‌های مختلف از ایران به تصویر کشیدند، کار بسیار دشواری است.

او تجربه این چند روزه خود را اینگونه توضیح داد: «اولین ارتباط یک گردشگر خارجی با دوستان و خانواده‌اش از راه اینترنت است. تصور کنید بدون اطلاع از قبل، به صورت ناگهانی اینترنت سراسر کشور قطع و  همه راه‌های ارتباطی توریست‌‌ها با خارج از کشور قطع شد. احساس ناامنی تمام وجود آن‌ها را فراگرفته بود و ما هم نمی‌توانستیم به آن‌ها هیچ‌گونه توضیحی بدهیم. یکی از توریست‌های ما برای بازدید از تخت جمشید به شیراز رفته بود و قرار بود به کشور خود برگردد، با قطع اینترنت او در شرایط بسیار بدی قرار گرفت و با شرایط بسیار سخت بالاخره او توانست خود را به تهران برساند.»

او در ادامه افزود: «بسیاری از کاربرانی که از قبل ثبت‌نام کرده‌ بودند و تاریخ سفرشان به ایران در همین یک هفته بود سفر خود را به علت در دسترس نبودن اینترنت کنسل کردند.»

به گفته کریمی کسب‌وکارهای بین‌المللی از محدودیت‌های اینترنت؛ مشکلات بیشتری به نسبت دیگر کسب‌وکارهای ایرانی نصیبشان شد.

او اعتقاد دارد این تصویر ناامن از ایران تا ماه‌ها ادامه دارد و به این زودی از ذهن کاربران پاک نخواهد شد و حتی اگر اینترنت بین‌المللی هم چند روز دیگر به طور کامل در ایران وصل شود، دیگر به سختی می‌توان اعتماد از دست رفته گردشگران خارجی را جلب کرد.

کریمی در ادامه با اشاره به خساراتی که به استارتاپ‌ تیست ‌ایران وارد شده گفت: «من فکر می‌کنم چنین اتفاقی اصلا نباید می‌افتاد، به خصوص ضرر جبران‌ناپذیری که متوجه کسب‌و کارهای ایرانی با مشتریان خارجی کرد. همان شبی که این اتفاق افتاد ما در حال مذاکره با تعدادی از گردشگران خارجی از طریق ایمیل و واتس‌اپ بودیم و این صحبت‌ها نصفه ماند و حتی فرصت نشد به آن‌ها توضیحی راجع به این موضوع بدهیم. بعد از اتصال اینترنت با پیام کنسلی آن‌ها روبرو شدیم. ما در این یک هفته با توجه به کنسلی‌ها حدود ده هزار یورو ضرر قطعی کردیم و چندین هزار یورو هم در چند ماه آینده از نتایج آن خواهد بود. همچنین مشکل دیگری که وجود داشت، موضوع نقدینگی بود. بیشتر صرافی‌ها تعطیل بودند و امکان تبدیل ارز وجود نداشت.»

گفت‌وگو: زهرا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.