بلاک‌چین در کنار ۴ فناوری دیگر برای تخصیص بودجه

در روز اول همایش بلاک‌چین چه گذشت؟

همایش بلاک‌چین با همکاری آریا همراه سامانه، آزمایشگاه بلاک‌چین و شتاب‌دهنده شریف در  دو روز ۶ و ۷ مهرماه برگزار خواهد شد. در اولین روز این همایش ، اسماعیل ثنایی، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل آریا همراه سامانه گفت :« امروز تحول دیجیتال زیر مجموعه اقتصاد دیجیتال است. ۶ حوزه هوش مصنوعی، بلاک‌چین، بیگ دیتا، رایانش ابری، نسل پنجم و اینترنت اشیا بر روی اقتصاد دیجیتال تاثیرگذار است. در حوزه بلاک‌چین باید سه اقدام مهم شامل، آموزش دانشجویان و اساتید، فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی فکری ذی‌نفعان و تقویت زیرساخت‌ها صورت بگیرد. امنیت امرزو در نقطه همگرایی اینترنت اشیا ، بلاک‌چین و هوش مصنوعی تامین خواهد شد.»

علی جهانی، دبیر مدرسه تابستانی بلاک‌چین در این همایش بیان کرد: « پول باید حافظ ارزش، واحد اندازه‌گیری و وسیله تبادل باشد. پول ملی بدون پشتوانه پایدار نخواهد بود، کارانسی های دارایی‌هایی هستند که می‎توانند حافظ ارزش باشند. کالای نهایی در دنیای بلاک‌چین، کریپتو توکن‌ها هستند.»

همایش بلاک‌چین

در این همایش پنلی‌ با موضوع بلاک‌چین واقعیت یا توهم با حضور صادق الحسینی، تحلیلگر اقتصادی، حمزه قطبی نژاد، مدیرعامل توسعه کارآفرینی بهمن، فاطمی اردکانی، مدیرعامل ققنوس و محمدرضا فروزنده دوست، مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

فروزنده دوست در رابطه با شرایط پیاده‌سازی بلاک‌چین در کشور گفت: « بند۷ اقتصاد مقاومتی در بستر بلاک‌چین اتفاق خواهد افتاد، بلاک‌چین در آینده به راحتی راه خود را باز خواهد کرد.»

الحسینی در رابطه با چالش‌های رمزارزها در جهان و ایران گفت: « در حوزه تکنولوژی در جهان جبهه ای در مقابل طرح ارزهای دیجیتال شکل گرفته است و اقتدار نظم مالی با چالش جدی مواجه شده است. فعلا در کشور در حوزه ارزهای دیجیتال مشکل حاکمیتی نداریم. علاوه بر این سرمایه‌گذارها از ذات ارز دیجیتال نمی هراسند بلکه از بابت خروج سرمایه نگران هستند.»

فروزنده در این پنل در رابطه با شرایط فناوری بلاک‌چین در کشور گفت: « انتظار داریم بلاک‌چین در کنار ۴فناوری نوین برای بودجه بندی مدنظر قرار بگیرد. برای سال ۹۹، ۱۴۰۰میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در این ۴ فناوری در نظر گرفته شده است. باید کاربردهای بلاک‌چین برای دولت تشریح شود. برگزاری انتخابات در  بستر بلاک‌چین، استفاده از بلاک‌چین در زنجیره تامین کالا، احراز هویت و ایجاد پرونده سلامت الکترونیک و حتی توکنایز کردن دارایی های ورزشی برای سرمایه‌گذاری مردم و توکنایز کردن زباله‌ها از کاربردهای این تکنولوژی است. بلاک‌چین در دنیا با دو چالش سرمایه‌گذاری و قانونگذاری مواجه است.»

الحسینی نیز در رابطه با توکنایز کردن دارایی‌ها تاکید کرد: «دارایی های توکنایز شده بیشتر در معرض تبادلات اقتصادی قرار می گیرد.اگر چه توکنایز کردن بر روی سرعت گردش پول تاثیر می‌گذارد اما حاکمیت در این زمینه زیاد سختگیری نمی‌کند حتی حمایت هم خواهد کرد به این دلیل که توکنایز کردن در نهایت باعث افزایش بهره‌وری، کارایی اقتصادی و بهبود شرایط اشتغال می‌شود.»

قطبی نژاد در رابطه با رویکردهای شرکت کارآفرینی بهمن در زمینه سرمایه‌گذاری در بلاک‌چین گفت: « ما از استارتاپ‌هایی حمایت خواهیم کرد که نیاز واقعی در جامعه را شناسایی کنند و راه حل مبتنی بر تکنولوژی و جذابتر از راه‌حل‌های قبلی ارائه دهند. کپی برداری از ایده‌های خارجی برای ما جذابیتی ندارد و ما به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر علاقه‌مند به رویکردهای بالا به پایین و B2Gنیستیم بلکه بیشتر از رویکردهای پایین به بالا ، B2BوB2C حمایت می‌کنیم. استارتاپ‌ها بایدحل مسائل برزگ در بلاک‌چین را فعلا کنار بگذارند و به حل مسائل خردتر در بستر بلاک‌چین بپردازند. علاوه بر این رویکردهای بی تو جی برای ما جذابیتی ندارند.»

فاطمی نیز در این پنل گفت: «بازارهای ما بیش از اندازه رگولیت هستند و فرار از این شرایط کار سختی بنظر می‌رسد. آی‌تی نتوانسته به چابک شدن سازمان‌های دولتی کمک کند، ایده‌هایی در زمینه آی‌تی موفق خواهند شد که هزینه‌های عملیاتی را برای مردم کم کنند. نباید همه بار اقتصاد کشور را به دوش دولت گذاشت و مردم باید ریسک رمز ارزها را برعهده بگیرند.»

مهدی بخشی عضو آزمایشگاه بلاک‌چین شریف در این همایش گفت: « بلاک‌چین در دنیا سه چالش بزرگ دارد، تامین امنیت، حفظ حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری از مشکلات این تکنولوژی است. نمی توان هرسه چالش را در بهترین حالت برطرف کرد فقط می توان به یک حالت بهینه و تعادل در این زمینه دست یافت.»

کاوه مشتاق، متخصص تحقیق و توسعه در شرکت ققنوس نیز در رابطه با ماینینگ گفت: «ماینینگ در واقع تعداد تراکنش‌ را مشخص می‌کند و بلاک‌چین‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند نیاز به ماینینگ دارند. اکنون ۸۸۹۱ مگاوات انرژی مصرفی ماینینگ در جهان است که ۴/۰ درصد از مصرف برق کل جهان را شامل می‌شود. انرژی مصرفی ماینینگ در ایران ۳/۲۸۷مگاوات معادل ۵ درصد مصرف برق در کشور است. کل مصرف شبکه بیت‌کوین در جهان برابر ۱۰ درصد شبکه برق کشور است، در واقع این مقدار معادل اتلاف در شبکه برق ایران است.»

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاک‌چین ایران در رابطه با اهمیت رمزارزهای با ثبات گفت: «رمز ارز پایدار همان رمز ارزی است که پشتوانه ارزی از یک یا چند ارز یا طلا دارد. کاهش نوسانات قیمت، تراکنش‌های ارزان و سریع و نقدینگی بیشتر برای معاملات رمزارزها از فواید استفاده از رمز ارز باثبات است. عدم شفافیت برخی از پروژه‌ها، متمرکز بودن پروژه‌هایی مانند USDT، منع قانونی و نوسانات قیمت نیز از مخاطرات رمزارزهای پایدار است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.