بلک‌فرایدی دیجی‌کالا در بوته نقد برنامه‌نویس‌های سمج

روزنامه هفت صبح| یک:‌ سایت‌های خرید اینترنتی در ایران چند سال است که روی حراج جمعه سیاه یا بلک‌فرایدی خیلی مانور می‌دهند. آن‌ها سعی می‌کنند با پیشنهادهای وسوسه برانگیز و جذاب کاربران زیادی را به گشت و گذار بین محصولاتشان دعوت کنند. یکی از سایت‌های خرید آنلاین هم امسال با چند ایده جدید به استقبال از این روز رفته. مشکل اما اینجاست که واقعی بودن این تخفیف‌ها و ساز و کار آن‌ها به طور جدی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به چالش کشیده شده است.

 

دو: در وهله اول بعضی کاربران نسبت به واقعی بودن تخفیف‌های عادی ارائه شده ایراداتی وارد کردند. این گروه از کاربران می‌گویند قیمت محصولات قبل از ارائه تخفیف یک مرتبه بالا رفته و بعد از اعمال شدن تخفیف‌های دهان پرکُن به همان حول و حوش قیمت قبلی رسیده. مسئولان این سایت خرید اینترنتی البته از قبل پیش‌بینی این تردیدها را کرده بودند و در ویدئویی توضیح دادند کالاهایی مجوز ورود به فهرست تخفیف‌های بلک‌فرایدی را دارند که قیمت قبل و بعد از تخفیف آ‌ن‌ها بهترین قیمت آن کالا در ۳۰ روز اخیر باشد.

بنابراین هیچ‌کدام از فروشنده‌های روی این پلتفرم نمی‌توانند به طور کاذب قیمت‌ها را بالا ببرند و بعد تخفیف اعمال کنند. این شروط البته شامل حال کالاهایی مثل طلا و لپ‌تاپ و گوشی که تابع تغییرات قیمت ارز هستند نمی‌شود. در ادامه توضیح داده شده که ممکن است با توجه به گسترده بودن این شبکه فروش و تنوع میلیونی کالاها خطاهایی هم رخ بدهد که با گزارش کاربران قابل ردیابی است.

 

سه: در وهله بعد اما یک ایراد فنی دیگری هم به این تخفیف بلک‌فرایدی گرفته شده که مناقشه اصلی بر سر آن است. ماجرا به این ترتیب است که این سایت برای بعضی کالاهای خود تخفیف ۹۹ درصدی در نظر گرفته. پیدا کردن این کالاها اما به این راحتی نیست. کد تخفیف کالاهایی که مشمول این تخفیف هستند، در یکی از عکس‌های درج شده در صفحه اختصاصی بیش از ۱۵۰۰ کالا پنهان شده است.

یعنی کاربران برای پیدا کردن این کد تخفیف باید در هر نوبت و در بازه زمانی مشخص و محدودی بین تصاویر مربوط به ۱۵۰۰ کالا جست‌وجو کنند. وقتی کد تخفیف رو پیدا کردند به سرعت وارد پروسه خرید محصول شوند و با وارد کردن کد، از تخفیف پر و پیمان استفاده کنند.

حالا بعضی کاربران مسلط به تکنیک‌های برنامه‌نویسی به این سایت آنلاین آمدند رودست بزنند. یعنی به طور اتفاقی چند نفر همزمان این اقدام را انجام دادند که با استفاده از کدنویسی همه عکس‌های منتشر شده در این بخش سایت را آنالیز کردند تا جایی که کد تخفیف ۹۹ درصدی پنهان شده را ظرف چند ثانیه پیدا کنند.

 

چهار: در جریان به کار گرفتن این ترفندها اما آن‌ها نکات عجیبی دستگیرشان شده. به طور مثال اینکه در مواردی عکس حاوی کد تخفیف ۱۰ دقیقه بعد از شروع رسمی زمان جست‌وجوی کاربران روی خروجی سایت قرار گرفته. یعنی تا ۱۰ دقیقه همه کاربران بی‌هدف بین کالاها فقط سرگردان بودند. این اتفاق البته به سود سایت میزبان است چون باعث بالا رفتن ترافیک و میانگین کلیک و زمان سپری شده در سایت می‌شود و در نهایت بهبود موقعیت سایت کمک می‌کند.

در ادامه هم این افراد با پیدا کردن کد تخفیف موفق به بهره بردن از آن نشدند چون سایت خطا داده و برای دقایق طولانی هم این محصول دارای کد تخفیف از دسترس خارج شده. ضمن اینکه باز هم یک بازه زمانی حداقل ۳۰ دقیقه‌ای دیگری مابقی کاربران دنبال کد تخفیفی بودند که وجود خارجی نداشته. بعد هم روی تصویر درج شده که «این کد تخفیف شکار شد»

یا حتی در موردی پیش آمده که کد تخفیف تکراری برای یکی دو محصول متفاوت درج شده است. روابط‌عمومی این سایت‌ اینترنتی هنوز به این ابهامات پیش آمده در این مورد توضیح قانع‌کننده‌ای نداده است و صرفا به این توضیح بسنده کرده که به زودی در یک لایو اینستاگرامی با برندگان گفت‌وگوی تصویری خواهیم داشت.

یکی از کاربرانی که در لینکدین تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته آرمین شیرزاد نام دارد که توضیحات تخصصی و اسنادی برای اثبات ادعای خود مطرح کرده. فرد دیگری هم در توئیتر به نام هادی مصطفی‌پور رشته‌توئیتی در این زمینه منتشر کرده که بخش‌هایی از آن‌ را برایتان نقل می‌کنیم:‌

از ۱۷ سرور کمک گرفتم که اطلاعات قبل و بعد رو مقایسه کنه و هر کدوم یه تیکه رو چک می‌کنه که سریع تغییر رو پیدا کنه. در بدترین حالت حدود یک دقیقه طول می‌کشه تا بفهمم کجاست! تو دو مورد از کد‌های تخفیف من تقریبا ۳ ثانیه بعد تغییر محصول کد تخفیف رو پیدا کردم. کد تخفیف رو تایپ کردم حدود ۱۰ ثانیه و خیلی ارفاق کرده باشم حدود ۳۰ ثانیه کل فرآیند زمان برد. بعد ۱۰ دقیقه یه عکس جدید با لیبل شکار شد اضافه می‌کنه، پس من ۱۰ دقیقه نسبت به (…)‌ جلو بودم. بعد به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه کالا رو غیرفعال می‌کنند تا ملت بچرخند و ترافیک ایجاد کنند.

کد تخفیف ۸ دقیقه بعد از شروع مسابقه آپلود می‌شود. پشتیبانی در پاسخ به سوال که چرا کد خطا می‌ده می‌گه یکی کد رو راس ساعت ۱۰ پیدا کرده! عکس به اصطلاح «شکار شد» به زمان (۱۰:۱۳:۲۳) آپلود می‌شه، یعنی ۵ دقیقه بعد عکس اول! به مدت حدود ۲۰ دقیقه محصول غیرفعال شد! تا صبح برنده اعلام نشد که ملت به گشت و گذار ادامه بدن و با کالاها آشنا بشن. تکلیف کسایی که تو کالا‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۸ دقیقه گشتن چیه؟ سر کار بودن؟ چرا که اصلا عکسی هنوز آپلود نشده بود! به گفته‌ خودتون کد تخفیف ۱۰ و یک دقیقه استفاده شد! اون موقع با قطعیت هنوز عکسی نبود، چطوری کد پیدا شده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.