بیت‌کوین‌های ایرانیان زیر ذره‌بین آمریکایی‌ها

بایننس جلوی ایرانی‌ها را خواهد گرفت؟

عباس عینعلی| چندروزی هست که خبر همکاری بایننس با مؤسسه سایفرتریس موجی از نگرانی را برای کاربران ایرانی به وجود آورده است. مؤسسه سایفرتریس یک شرکت تحلیل‌گر داده است که به صورت تخصصی، تراکنش‌های شبکه‌های بلاکچینی را رصد می‌کند. فشارهای پیاپی بر بایننس سرانجام کار خود را کرد و این پلتفرم تسلیم همکاری با سایفرتریس شد.

این مؤسسه اعلام کرده است که تاکنون حدود ۴.۵ میلیون آدرس بیت‌کوین کاربران ایرانی را شناسایی کرده است و همچنین  از شناسایی ۷۵ هزار آی‌پی ایرانی فهرستی تهیه کرده و آن را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است.

به ادعای این موسسه استفاده از VPN  یا VPS  نمی‌تواند ردّ ایرانی‌ها را گم کند. بر فرض صحت این ادعا، کار برای کاربران ایرانی‌ای که با بایننس معامله می‌کرده‌اند از همیشه سخت‌تر شده است.

بر اساس مفاد سند همکاری بایننس با مؤسسه سایفرتریس، بایننس نه تنها می‌تواند حساب‌های کاربران ایرانی را مسدود کند بلکه می‌تواند بر علیه آنها شکایت هم تنظیم کند.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن موج جدیدی از تحریم‌ها در حوزه های مختلف علیه ایران وضع شده که حوزه رمزارزها هم یکی از آنهاست.

اما این بازار از تحریم‌های داخلی هم کم آسیب ندیده است. اخیرا اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی درخواست فیلتر ۱۴ صرافی رمزارز را صادر کرده و آن را به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ارائه کرده است.

امّا معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی از عدم اطلاع و هماهنگی درباره این درخواست خبر داده است.

از طرف دیگر، چندی پیش خبر تشکیل کارگروهی به منظور ساماندهی بازار مبادلات رمزارز به دستور شورای عالی فضای مجازی و با ابلاغ معاون اول ریاست ‌جمهوری منتشر شده بود.

وظیفه اصلی این کارگروه تجمیع نظرات نهادهای ناظر، تشکلهای صنفی و فعالان این حوزه بود تا با بررسی دقیق برای درگاه‌های پرداخت این پلتفرم‌ها تصمیم‌گیری شود.

در کشور ما تهدیدات مختلفی همواره متوجه پلتفرم‌های آنلاین مبادله رمزارز بود است.این وضعیت ادامه سیاست‌های سالهای گذشته است. اما از اسفند سال گذشته و از زمانی که رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از دولت خواست جلوی جریان سرمایه‌گذاری مردم در رمزارزها را بگیرد، موج تازه‌ای از سخت‌گیری‌ها به راه افتاد. شاپرک در خط مقدم این بگیروببندها، درگاه‌های پرداخت بسیاری از این صرافی را مسدود کرد و بعد از آن هم فشار بر پرداخت‌یارها آغاز شد.

تحریم‌های خارجی را اگر نادیده بگیریم، نمی‌توانیم نسبت به تجریم‌های داخلی بی‌تفاوت باشیم. چیزی که در میان این‌همه کارگروه و نهاد نظارتی به آن توجه نمی‌شود، اشتیاق مردم به بازار ارزهای دیجیتال است. حالا پرسش این است که با بستن فضای داخلی و رفتن سرمایه ایرانی‌ها به زمین بازی خارجی‌ها چه سرنوشتی در انتظار علاقمندان سرمایه‌گذاری در این بازار است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.