استارتاپ های ایران و جهاناسلاید اصلیاکوسیستم ایرانحمل‌و‌نقل

تاکسی هوایی ایرانی کی پرواز می‌کند؟

همایش استارتاپی تاکسی هوایی که باشعار «هوافضا کیفیت زندگی را به نفع شما تغییر می دهد» برگزارشد فعالین صنعت هوافضا ،تجار،اساتید و دانشجویان و علاقه مندان به این صنعت  دور هم جمع شدند.

در اولین رویداد استارتاپی تاکسی هوایی چه گذشت

همایش استارتاپی تاکسی هوایی با شعار «هوافضا کیفیت زندگی را به نفع شما تغییر می‌دهد» پنج‍شنبه، ۲۰ تیرماه برگزار شد. در این رویداد فعالین صنعت هوافضا، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه حضور داشتند.

سپهر شرافتی، بنیان‌گذار استارتاپ تاکسی هوایی-فضایی است. او در این رویداد در رابطه با محصول این استارتاپ توضیح داد: «این تاکسی‌ها دقیقا مسیر بالستیکی شبیه مسیری که یک موشک طی می‌کند را با پتانسیل جابجایی ۱۰۰تن بار طی خواهند کرد. این تاکسی‌ها به دنبال تحقق اهدافی از جمله حذف ترافیک و ایجاد آرامش در سفر و اشراف کامل به مسیر سفر است. حمل و نقل کشور ما تا به امروز تنها دیدگاه‌های دو بعدی داشته است اما تاکسی‌های هوایی در واقع بعد سوم حمل‌ونقل هوایی است.»

او به این صورت ادامه داد: «صنعت تاکسی هوایی در واقع یک اکوسیستم جدید است که سبک زندگی را تغییر خواهد داد. هزینه پرواز با این تاکسی‌ها ۱۵% هزینه پرواز با بالگرد است. در دنیا نیز شرکت‌های مطرح حوزه حمل و نقل مانند اوبر به این صنعت ورود کرده‌اند؛ البته نکته‌ای که وجود دارد این است که سیاستگذاری‌های شرکت اوبر بیشتر مبتنی بر مدیریت و حمایت استارتاپ‌ها در حوزه تولید و ساخت تاکسی‌های هوایی است.»

به گفته شرافتی، کشور امارات و سنگاپور پایلوت اجرایی پروژه تاکسی‌های هوایی در دنیا هستند.

صنعت تاکسی هوایی درواقع یک اکوسیستم جدید است که سبک زندگی را تغییر خواهد داد

بنیان‌گذار استارتاپ تاکسی هوایی همچنین در رابطه با زمان‌بندی راه‌اندازی تاکسی هوایی به صورت تجاری در دنیا اینطور صحبت کرد: «صنعت هوایی تا قبل از سال ۲۰۲۰ تنها می‌تواند در زمینه پذیرش مفهوم عمود پروازهای خودران در جامعه گام بردارد. سال ۲۰۲۰ مفهوم تاکسی هوایی به جوامع ورود پیدا کرده و قبل از سال ۲۰۲۵ این صنعت تحت عنوان بعد سوم حمل و نقل شهری شروع به کار خواهد کرد.»

به گفته شرافتی، سال ۲۰۲۵ میلادی دقیقا شروع صنعت تاکسی‌های هوایی و سال ۲۰۳۰ دهه اول بهره‌برداری از این صنعت  خواهد بود.

او در سخنرانی خود به خبر مهم این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: «در المپیک سال ۲۰۲۴ فرانسه قرار است ورزشکاران تیم‌های خود را با تاکسی‌های هوایی به سمت مقصد ورزشگاه‌ها جابه‌جا کند.»

در این رویداد، شرافتی از پتانسیل بازار تاکسی‌‌های هوایی نیز صحبت کرد و گفت: «پتانسیل این بازار ۲۳۰ میلیارد دلار است و تا سال ۲۰۳۵، ۲۰۰ هزار عمود پرواز الکتریکی در دنیا وجود خواهد داشت.»

به گفته بنیان‌گذار استارتاپ‌ تاکسی هوایی، کاربردهای جامع این تاکسی‌ها به این صورت است:

۱- حمل کالا
۲- گشت و کنترل
۳- اطلاع‌رسانی و تهیه خبر
۴- حمل مسافر

در ادامه این رویداد، شرافتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ساخت تاکسی‌های هوایی در ایران و راه‌اندازی این صنعت با وجود تحریم‌ها امکان‌پذیر است یا خیر بیان کرد: «در حال حاضر مواد اولیه لازم برای ساخت تاکسی‌های هوایی در ایران موجود و یا قابل دسترسی است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. اما باید در زمینه ساخت موتور این تاکسی‌ها فعالیت بیشتری توسط استارتاپ‌ها صورت گیرد. اجراشدن صنعت تاکسی هوایی در ایران علاوه بر هوافضا نیازمند مشارکت رشته‌های هوش مصنوعی، عمران، معماری و… است. علاوه بر تمام اینها، ما برای راه‌اندازی و استفاده از این صنعت، به وضع قوانین جدیدی در حوزه حمل‌ونقل نیاز داریم.»

بهره‌برداری از صنعت تاکسی‌های هوایی

او در رابطه با بهره‌برداری از این صنعت گفت: «استارتاپ ما در حال ساخت نمونه اولیه تاکسی هوایی ایرانی است و در بهمن ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»

بنیان‌گذار استارتاپ تاکسی هوایی، از فعالیت‌های دیگر این مجموعه صحبت کرد و توضیح داد: «ما یک دوره جهت آموزش طراحی و ساخت این تاکسی‌ها نیز برگزار خواهیم کرد که در آن دوره تمامی ابعاد این صنعت و حتی ارتباط با تامین‌کنندگان را در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.»

شرافتی در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌چیزها، در رابطه با اینکه چند سال دیگر شاهد تاکسی‌های هوایی در آسمان ایران خواهیم بود؟ به این صورت جواب داد: «با توجه به اینکه اقتصاد ما در حال تغییر از حالت منبع محور به حالت مهارت محور است کمتر از ده سال آینده ما شاهد تاکسی‌های هوایی در آسمان شمال پایتخت خواهیم بود.»

به گفته شرافتی، چالش‌های موجود در صنعت تاکسی هوایی از قرار زیر است:

۱- عدم وجود فرهنگ و فضای مناسب در رابطه با محدودیت‌های واقعی اعمال شده از سوی دولت و بزرگ‌نمایی در این زمینه
۲- عدم وجود دیدگاه‌های محصول محور در این صنعت

۱ دیدگاه

  • اگر مشکلات مربوط تولید سنسورها و سخت افزار در کشور حل شود می توان به استارتاپ هایی مثل تاکسی هوایی امیدوار شد. دولت و سازمان فضایی و یا معاونت علمی ریاست جمهوری چه حمایتی از استارتاپ های تاکسی فضایی می کند؟ آیا اطلاعی دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید