تحول دیجیتالی سال ۲۰۱۸ به کدام سمت و سو می‌رود؟

گرچه هنوز سال ۲۰۱۸ به پایان نرسیده، ولی به‌طورقطع می‌توان گفت که امسال، سال پر رویدادی در زمینه‌ی تحول دیجیتالی بود. تجربه‌ی کاربری (UX)، کلان داده‌ها و ماشین‌های هوشمند، بازیگران بزرگ صحنه‌ی کسب‌وکار بودند. با توجه به رویدادهای سالی که گذشت و صرف‌نظر از اختلالات غیرمنتظره، چه انتظاری از روندهای تحول دیجیتالی تا پایان سال ۲۰۱۸ و سال آتی داریم؟

اینترنت اشیا ما را به سمت لبه (Edge) سوق می‌دهد

Edge – لبه

حالا که عاقبت بیشتر شرکت‌های جهان راه پردازش ابری را در پیش‌گرفته‌اند، محاسبات لبه، که توسط حجم و سرعت بسیار بالای داده‌هایی که توسط اینترنت اشیا به دست می‌آیند، کنترل و هدایت می‌شود، به خط مقدم صحنه‌ی کسب‌وکار تبدیل می‌شود.

Analytics- آنالیز داده

حجم عظیم داده‌های اینترنت اشیا می‌تواند در تمام صنایع، از بهداشت و درمان گرفته تا تولیدات کارخانه‌ای و حتی ترکیب و طراحی کل فضای شهری، انقلابی بزرگ به وجود بیاورد. به همین علت سرمایه‌گذاری شرکت‌های برتر فناوری جهان در آنالیز و تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، کاملاً توجیه‌پذیر است.

۵G

درست همان‌طور که میزان داده‌های حاصله از اینترنت اشیا، اطلاعات را به لبه تحمیل می‌کند، در وجهی دیگر تولیدکنندگان تلفن همراه را نیز مجبور می‌کند در تولید گوشی‌های جدید، افزایش سرعت را یکی از اولین اولویت‌های خود قرار دهند.

بلاکچین راه خودش را پیدا می‌کند

درحالی‌که آسیب بیت کوین به تحلیلگران بازار بورس ادامه دارد، انتظار می‌رود که بلاکچین درنهایت جایگاه واقعی خود را پیدا کند. گرچه این تغییرات یک‌شبه رخ نمی‌دهند، ولی صنایع مالی از پیشروترین حوزه‌هایی است که از پیوستن به این روند منتفع خواهد شد.

هوش مصنوعی؛ بازیگر اصلی میدان

امروزه اکثر مردم جهان، از کودکان گرفته تا میان‌سالان، با الکسا، سیری و سایر دستیاران دیجیتال آشنا هستند. پس جای تعجب نیست که لااقل برای کاربران قدیمی، اخبار هوش مصنوعی دیگر خارق‌العاده و دور از ذهن به نظر نرسد. بااین‌حال هوش مصنوعی قدرت خود را در همه‌ی بخش‌های حوزه‌ی کسب‌وکار، به‌ویژه خدمات مشتری، رباتیک، آنالیز و بازاریابی، حفظ خواهد کرد.

مرگ تدریجی واقعیت مجازی

انگار همین دیروز بود که میلیون‌ها جوان و نوجوان، از خرید اولین هدستهای واقعیت مجازی به هیجان آمده بودند. ولی به‌زودی واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی را به کنار خواهد زد. چرا؟ امروزه استفاده از محصولات واقعیت افزوده به‌ویژه در زمینه‌های حرفه‌ای و تخصصی، ارزان‌تر و ساده‌تر از واقعیت مجازی است. شرکت‌ها با استفاده از تجسم سه‌بعدی، بدون اینکه مجبور باشند هزینه‌ی زیادی متحمل شوند، می‌توانند محصولات جدیدی را طراحی و تولید کنند. البته این موضوع بدان معنی نیست که واقعیت مجازی کاملاً از بازار خارج می‌شود.

خدمات شکست!

همان‌طور که شاهد هستیم بازار محصولات خدماتی (مثل نرم‌افزارها، زیرساخت‌ها و…) به رشد خود ادامه می‌دهد. به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که شکست هم به‌عنوان یکی از این محصولات در منوی خدماتی سازمان‌ها قرار می‌گیرد. دلیل این امر آن است که شکست سریع، یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت در فضای تحول دیجیتالی امروزی است.

ادامه‌ی موانع فرهنگی

خبر بد اینکه اگر فرهنگ‌سازمانی شرکت شما هنوز در برابر تحول دیجیتالی مقاومت می‌کند، تا پایان سال ۲۰۱۸ با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. درحالی‌که سرعت تغییرات افزایش پیدا می‌کند و ظهور تکنولوژی‌های جدید با نرخی افزایشی رشد می‌یابد، ادامه‌ی حیات شرکت‌ها به سرعت سازگاری آن‌ها به این تغییرات و همگام شدن با آن‌ها بستگی دارد.

تحول دیجیتالی یک ضرورت خواهد بود

گرچه تا همین اواخر اصطلاح «تحول دیجیتالی»، عبارتی تخصصی به‌حساب می‌آمد، ولی سال ۲۰۱۸ به بسیاری از شرکت‌ها نشان داد که نمی‌توانند این عرصه را نادیده بگیرند. درحالی‌که در سال‌های آینده اختلالات به امری متداول تبدیل می‌شوند، شرکت‌هایی که خود را برای رویارویی با این تغییرات مداوم آماده نکرده باشند، با خطر سقوط روبرو خواهند بود.

منبع: Forbes

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.