تلویزیون اینترنتی؛ روندها و چشم‌اندازها

استقبال جهانی از تلویزیون اینترنتی، ثابت کرد که IPTV یک تکنولوژی زودگذر نیست. تلویزیون پروتکل اینترنتی به کاربران اجازه می‌دهد محتوای مطلوب خود را انتخاب کنند و روی جایگزین کردن برنامه‌ها کنترل داشته باشند. از طرف دیگر، IPTV برای تولیدکنندگان محتوا نیز فرصتی فراهم کرد تا به‌وسیله‌ی برنامه‌های کاربردی واقعاً تعاملی، مخاطبان را به شوق بیاورند. حالا طرفداران ورزش می‌توانند هم‌زمان با تماشای بازی زنده، اطلاعات مربوط به یک بازیکن را مرور کنند یا با انتخاب زاویه‌ی دوربین، بازی را ازهرجهتی که مایل‌اند تماشا کنند. علاقه‌مندان به نمایش‌های درام، می‌توانند چندین پایان مختلف برای برنامه‌ی محبوبشان داشته باشند. حتی شرکت‌های خلاق، می‌توانند تبلیغات خود را طوری برنامه‌ریزی کنند که وقتی بینندگان برنامه‌ای را متوقف کرده‌اند، با کلیک روی هر یک از شخصیت‌ها یا آیتم‌ها، یک ویدیوی کوتاه تبلیغاتی ببینند.

یکی از روندهای مهم IPTV، این است که تولیدکنندگان خدمات جهانی، در حال تغییر جهت درآمدزایی خود از برنامه‌های صدا-محور، به برنامه‌های IP پهن باند محور هستند. آن‌ها نوری را در انتهای تونل دیده‌اند که حالا به‌سرعت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، چراکه در سال ۲۰۱۷، تنها ۲۵ درصد از هزینه‌ای که هر خانوار بابت مدیا پرداخت کرده است، به برنامه‌های مبتنی بر سیم‌های رادیویی مرتبط بوده و ۴۵ درصد (این آمار رو به افزایش است) آن به ویدیوها و پهن باندها اختصاص‌یافته است. این نتایج باعث می‌شود در آینده منتظر یک رقابت شدید بین تلکو (telco) و اپراتورهای صنایع کابلی باشیم.

خدمات ویدئویی، پیشرفتی طبیعی برای همه‌ی ارائه‌دهندگان پهنای باند و سنگ بنای خدمات «اجرای سه‌گانه» یعنی صدا، داده و ویدیو هستند.

تلکوها در تلاش برای بالا بردن جایگاه کسب‌وکار خود، به امید بزرگ دیگری دل‌بسته‌اند: IPTV (تلویزیون پروتکل اینترنتی یا تلویزیون تعاملی). این تکنولوژی وعده داده است صنایع تلویزیونی را متحول کند و با معرفی جریان‌های جدید درآمدی، نفوذ و قدرت تلکو را تقویت کند. بااین‌حال برخی معتقدند که IPTV به همان اندازه که شورانگیز و هیجان‌آور است، نامطمئن و متزلزل است و نمی‌توان به‌آسانی آن را به یک روتین فراگیر تبدیل کرد.

روی دیگر سکه، متخصصانی هستند که معتقدند IPTV درآمد سرانه‌ی حاصل از هر کاربر را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. ازآنجاکه بازار همیشه مترصد تکنولوژی‌های استراتژیک سودآوری است که بازگشت سرمایه را تضمین می‌کنند، مدت‌ها است که سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌هایی مثل شبکه‌های پهن باند، دسترسی به فناوری‌های پیشرفته و ابزارهای دلیوری نوآورانه مورد تشویق قرارگرفته‌ است.

انتظار می‌رود که IPTV در سال‌های آینده رشد سریعی داشته باشد؛ زیرا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون خانواده در سراسر جهان به پهن باندها دسترسی دارند. بسیاری از ارائه‌دهندگان برتر خدمات مخابراتی جهان، IPTV را به‌عنوان فرصتی جدید برای کسب درآمد از بازارهای موجود می‌بینند و آن را به‌عنوان یک اقدام دفاعی علیه هجوم و تخطی خدمات تلویزیون‌های کابلی قلمداد می‌کنند.

به‌زودی خدمات محدود تلویزیون سنتی خسته‌کننده به نظر می‌رسد، چراکه بینندگان می‌توانند برنامه‌های دلخواه خود را از بین هزاران گزینه‌ی جهانی انتخاب کنند. درواقع شبکه به یک ضبط ویدیوی شخصی با ظرفیتی بی‌نهایت بالا تبدیل می‌شود و بینندگان از برنامه‌های تعاملی و دیگر مزایای همگرایی اینترنت و تلویزیون، لذت خواهند برد.

IPTV خود را با آخرین پیشرفت‌های کیفیت تصویر مثل HDTV و AVC جدید و استانداردهایی نظیر MPEG4، WM9 و H.264 همگام می‌کند. دستگاه‌های گیرنده دیجیتال تلویزیون نه‌تنها هوشمندتر می‌شوند، بلکه از طریق تعامل با سایر دستگاه‌ها (مانند PDA ها، تلفن‌های همراه و اینترنت)، خدماتی کاملاً انعطاف‌پذیر به بینندگان ارائه می‌کنند.

موفقیت در بازار خدمات IPTV مستلزم درک زنجیره ارزش اصلی این فناوری است، یعنی درک چگونگی انتقال محتوا از خالق آن به مصرف‌کننده و همچنین تصمیم‌گیری‌های صحیح زیرساختی برای حمایت از رشد و رقابت. بزرگ‌ترین چالش موجود در این راه، DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) است. برای تولیدکنندگان محتوای ارزشمند، مهم‌ترین نگرانی و دغدغه این است که محتوای تولیدی، با امنیتی بالا در شبکه‌های IP انتقال پیدا کند.

شبکه یا نتورک، عامل مهمی برای استقرار رقابتی IPTV است. در کشورهایی مثل آمریکا، بازار تلویزیون پرداختی کاملاً اشباع‌شده است. بنابراین ارائه‌دهندگان خدمات IPTV برای اینکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند، باید بتوانند خود را به‌خوبی از سایر رقبا متمایز کنند. بسته‌های محتوای جذاب، پخش برنامه‌های درخواستی مخاطبان، اپلیکیشن‌های تعاملی و ادغام ویدیو و دستگاه‌های ویدیویی با خانه‌های دیجیتال، برخی از استراتژی‌هایی هستند که با این هدف به کار گرفته می‌شوند.

بزرگ‌ترین رقبای تلویزیون اینترنتی

در نگاه اول، تلویزیون اینترنتی بزرگ‌ترین رقیب IPTV است. تلویزیون اینترنتی این امکان را فراهم کرده که هرکسی بتواند یک سرویس یا کانال تلویزیونی راه‌اندازی کند و برای تولیدکنندگان فیلم و برنامه نویسان فرصتی ایجاد کرده که در زمینه‌ی پهنای باند، کسب‌وکاری قوی بسازند. تلویزیون اینترنتی نیز به بینندگان اجازه می‌دهد انتخاب‌های بیشتری داشته باشند و کنترل برنامه‌های موردعلاقه‌ی خود را در دست بگیرند. این رویکرد تولیدکننده محتوا و بیننده را قادر می‌سازد کنترل بسیار بیشتری روی آنچه منتشر می‌شود و آنچه دیده خواهد شد، داشته باشند.

ناشر محتوا می‌تواند از طریق دستگاه‌های مستقل اپراتورهای مختلف، به‌طور مستقیم با بینندگان در ارتباط باشد و تلویزیون اینترنتی هم می‌خواهد تا جایی که امکان دارد، استقلال خود را حفظ کند. تلویزیون اینترنتی می‌خواهد درست مثل دنیای وب، بدون وابستگی به هیچ‌گونه گیرنده‌ی دیجیتال فیزیکی، برای همه‌ی کامپیوترها و اتصالات IP، در‌دسترس باشد.

تلویزیون اینترنتی در خدمات خود، تأثیرات بصری تلویزیون را با تعاملات پویا و قابلیت سنجش اینترنتی، ترکیب می‌کند. این رویکرد عالی، باعث بهبود تجربه‌ی کاربران می‌شود. مردم خواهان خدماتی منعطف و راحت با حق انتخاب بالا هستند. تلویزیون اینترنتی درهای خود را به روی تمام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باز می‌گذارد. مهم نیست که تولیدکننده‌ی یک ویدیو مخاطبان بسیار اندکی داشته باشد یا یک ناشر سنتی باشد که شبکه‌ی کابلی را به مخاطبانش ارائه می‌کند.
پیش‌ازاین انفجار وبلاگ نویسی نشان داده که بسیاری از مردم متمایل‌اند لحظات افتخارآمیز زندگی‌شان را در قالب یک محتوا منتشر کنند. بنابراین سیستمی که به مردم اجازه می‌دهد محتوای ویدیویی خود را تولید و منتشر کنند، محبوبیت تضمین‌شده‌ای خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، هدف تلویزیون اینترنتی این است که شرایطی را فراهم کند که همه‌ی مردم بتوانند کانال‌های شخصی خودشان را داشته باشند.

تلویزیون اینترنتی برای بازاریابی و توزیع نیز ایده‌آل است، چراکه محیط مناسبی برای مشارکت و همکاری تولیدکنندگان مدیا فراهم می‌آورد. اینترنت به تولیدکنندگان و ناشران اجازه می‌دهد تعداد بازدیدهای خود را چک کنند و حتی بفهمند چه افرادی محتوای آن‌ها را می‌بینند. این ویژگی، همان تسهیلات رؤیایی همه‌ی مبلغان و بازاریابان است. ولی ازآنجاکه تلویزیون اینترنتی حق انتخاب نهایی را به بینندگان و مخاطبان می‌دهد، چالش بعدی تبلیغ‌کنندگان، ارائه کردن تبلیغات جدید، خلاق و سرگرم‌کننده‌ای است که تماشاگران را جذب می‌کند.

تلویزیون اینترنتی می‌تواند از زیرساخت‌های موجود، یعنی پهنای باند، ADSL، وای فای، کابل و ماهواره بهره بگیرد. به‌علاوه نیازی نیست که کاربران، از ارائه‌دهندگان اینترنتی خاصی اشتراک بگیرند. و درنهایت، اگر بینندگان بخواهند با دستگاه تلویزیون خود برنامه‌ها را ببینند، امروزه دیگر متصل کردن کامپیوتر به تلویزیون کار سختی نیست.

سؤال اصلی این است که کاربران کدام گزینه را انتخاب می‌کنند؟ آنچه مشخص است این است که تلویزیون اینترنتی، IPTV را وادار می‌کند که بهترین عملکرد ممکن را به نمایش بگذارد. در این صورت کاربران برنده‌ی نهایی این رقابت خواهند بود.

منبع: TMC Net

مترجم: پویش پورمحمد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.