تور استارتاپ‌های کشاورزی در مازندران

به منظور آشنایی فعالان بخش کشاورزی و چهره‌های استارتاپی با ظرفیت یکدیگر برگزار می‌شود

روز سه شنبه و چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد، واحد کسب‌وکارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی کمپینی دو روزه در ساری برگزار خواهد کرد.

به گزارش آی‌چیزها، این کمپین با حضور حمیدرضا مختاری، مدیر پروژه کسب‌وکارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی، مدیران دولتی استان مانند نظام مهندسی، اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر سازمان‌های مرتبط، همچنین چند استارتاپ کشاورزی برگزار خواهد شد.

این تور دو روزه استارتاپی به این ترتیب برنامه‌ریزی شده است که روز اول یعنی سه‌شنبه جلسه‌ای با بخش دولتی برگزار خواهد شد. این جلسه به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر مسئولین دولتی با استارتاپ‌ها و فضای کاری آنها برگزار می‌شود و در پایان جلسه هم استارتاپ‌های حاضر در این جلسه، کسب‌وکار خود را در مقابل مدیران توضیح خواهند داد.

روز دوم این کمپین به جلسات و مذاکره استارتاپ‌های توزیع محصولات کشاورزی با زنجیره‌های تولید مانند زنجیره تولید مرغ، سردخانه‌ها و سورتینگ‌های مرکبات اختصاص دارد.

مدیر پروژه کسب و کارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی
حمیدرضا مختاری، مدیر پروژه کسب‌وکارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی

توضیحات تئوری نتیجه چندانی ندارد

حمیدرضا مختاری، مدیر پروژه کسب‌وکارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با این کمپین توضیح می‌دهد: «یکی از مسائلی که در اکوسیستم ما وجود دارد، این است که مدیران دولتی باید با استارتاپ‌های کشاورزی همراه شوند ولی متاسفانه در استان‌ها، مدیران تقریبا از این روند، بی‌اطلاعند. به همین دلیل روز اول کمپین ساری، یعنی ۳۱ اردیبهشت‌ماه ما با هدف تبیین مسائل موجود با مدیران دولتی جلسه‌ای طولانی خواهیم داشت.»

او ادامه می‌دهد: «تجربه من هم نشان می‌دهد که اگر افراد به ویژه مسئولین و مدیران، عملا ببینند استارتاپ چیست و چه کار می‌کند، خیلی راحتتر با آن آشنا می‌شوند تا اینکه من به صورت تئوری بخواهم این مسائل را تعریف کنم. به همین دلیل ما استارتاپ‌هایی مانند باسلام و هانیلی را همراه خودمان خواهیم داشت که در این جلسه خود و نحوه فعالیتشان را توضیح دهند.»

مختاری هدف برگزاری جلسات مذاکره استارتاپ‌ها با تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را به این صورت بیان می‌کند: «هدف نهایی ما این است که استارتاپ‌ها به ویژه استارتاپ‌های توزیع مانند بازرگام، به‌روزرسان و هفت میوه در نقطه‌ای قرار بگیرد که به صورت مستقیم، محصولات را از تولیدکنندگان اصلی دریافت کنند. در واقع می‌خواهیم ببینیم با توجه به اینکه ویژگی اصلی استارتاپ‌ها نوآوری و خلاقیت است؛ آیا می‌تواند با استفاده از خود این فاصله طولانی تولیدکننده تا مصرف‌کننده محصولات را کم کند یا خیر؟ البته می‌دانیم که احتمالا چالش‌هایی هم وجود خواهد داشت. برای مثال چالش «زنجیره سرد» که ما این بحث را با پست داریم، در این جلسات این مسئله خیلی بیشتر خود را نشان خواهد داد.»

او در پایان با اشاره به این که چنین برنامه‌هایی یک کاروزی برای مرکز آموزش تحقیقات استان هم محسوب می‌شود، تاکید می‌کند: «انتظار من این است که مراکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان‌ها در واقع محوریت فرهنگسازی، آموزش و همینطور میزبانی بخش استارتاپ‌های کشاورزی باشند و بتوانند استعدادها را در مناطق روستایی و برنامه‌های ترویجی شناسایی کرده و به سمت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و شتابدهنده‌ها و امثالهم سوق بدهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.