اخبار و گزارش هااکوسیستم ایرانحمل‌و‌نقل

اکوسیستم از قرارداد تپسی و شهرداری نگران نباشد

تپسی

تپسی در یک نشست درباره قرارداد دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین توضیح داد

به دنبال امضای قرارداد دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های آنلاین، مدیرعامل تپسی در یک نشست خبری جزییات این قرارداد را تشریح کرد.

این نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۳ مهر با حضور میلاد منشی‌پور بنیان‌گذار و مدیرعامل تپسی، هومن دمیرچی هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیات تپسی و نگین انصاری معاون حقوقی این شرکت در ساختمان تپسی برگزار شد.

اکنون تپ‌سی نخستین تاکسی اینترنتی است که با شهرداری قرارداد بسته است. این قرارداد فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور را نگران کرده است که نهادهای دیگر به عناوین مختلف برای دخالت و دریافت عوارض برای استارتاپ‌ها مشکل‌آفرین شوند.

منشی‌پور در آغاز سخنان خود بر فرایند سه‌ساله مذاکره تپسی با شهرداری و سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: «در ابتدای این مذاکرات صحبت از این بود که شرکت، خودرو و راننده باید با مجوزهای شهرداری فعالیت کنند، برای قیمت‌گذاری هر سفر کف و سقف تعیین شود و تعداد سفرهای هر خودرو محدود باشد. زیرا آن‌ها به کسب‌وکارهای آنلاین نگاه سنتی داشتند. ولی ما در برابر دریافت مجوز از شهرداری و قیمت‌گذاری دستوری مقاومت کردیم. قیمت‌گذاری یکی از خط‌قرمزهای ما است.»

مدیرعامل تپسی درباره تغییر روند مذاکرات این شرکت با نهادهای دولتی که منجر به امضای این قرارداد شد، بیان کرد: «اتفاق مهمی که در سه سال گذشته رخ داد، این بود که شناخت سیستم سنتی از تاکسی آنلاین بیشتر شد و به دنبال آن دیدگاه‌شان تغییر کرد. از طرفی ما نیز نگرانی آن‌ها را درک کردیم و این توافق حاصل سه سال مذاکره و گفت‌وگو است. در نهایت تاکسی‌های آنلاین تعیین تکلیف شدند و همه ذی‌نفعان به یک نقطه مشترک رسیدند. ضمن اینکه ماهیت اصلی تاکسی‌های اینترنتی محفوظ است.»

تپسی

وی ضمن اظهار رضایت از مفاد قرارداد با شهرداری، گفت: «این توافق یک الگو برای همکاران بخش خصوصی و دولتی است. معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و وزارت صمت مذاکرات را به خوبی دنبال کردند. سخن شهرداری این است که ما از فضا و امکانات شهری استفاده می‌کنیم و باید بهای آن را در قالب عوارض بپردازیم.»

منشی‌پور درباره اثر پرداخت عوارض به شهرداری بر قیمت‌گذاری سفرهای تپسی اظهار کرد: «ما بسیار خوشبین هستیم که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شویم. چنانچه این اتفاق بیفتد، پرداخت عوارض ما به شهرداری اثری بر هزینه سفرها ندارد. ولی اگر از این مالیات معاف نشویم، برای عرضه قیمت رقابتی در فشار خواهیم بود.»

منشی‌پور درباره تغییر مواضع اسنپ نسبت به این مذاکرات گفت: «تغییر مواضع اسنپ نسبت به جریان مذاکرات و امضای قرارداد شاید به دلیل اختلاف نظر سهامداران داخلی و خارجی آن باشد. از طرفی یک بند ضدانحصار در این قرارداد وجود دارد که شاید برای اسنپ مطلوب نباشد. در این بند شرکت‌های تاکسی آنلاین از رصد گوشی مسافر و راننده و دخالت در نصب نرم‌افزارهای دیگر منع شده‌اند.»

در ادامه این نشست، انصاری، معاون حقوقی تپسی در پاسخ به خبرنگاران درباره اثر این قرارداد و پرداخت عوارض بر هموار شدن دخالت سایر نهادهای دولتی در کار کسب‌وکارهای آنلاین و تغییر مدل درآمدی آن‌ها گفت: «صنعت جابجایی مسافر مانند صنعت سلامت و پرداخت یکی از صنایع بزرگ اجتماعی است و در همه جای دنیا برای آن نظارت و قوانین سنگین وجود دارد. ما هم طی مذاکرات از عوارض ۵ تا ۷ درصدی که تاکسیرانی مطالبه می‌کرد، به ۲ درصد از ۱۵ درصد سهم شرکت رسیدیم. پرداخت عوارض به شهرداری راه را برای سهم‌خواهی از سایر کسب‌وکارهای آنلاین باز نمی‌کند.»

در پایان نشست دمیرچی، مدیر ارشد عملیات تپسی در پاسخ به سوالی مبنی بر محافظت از دیتای مسافر و راننده در فرایند تعیین میزان عوارض گفت: «وزارت کشور و نهادهای دیگر برای تعیین میزان عوارض، تنها در محل شرکت تپسی، از طریق یک سامانه به کیلومتر سفر دسترسی دارد و حتی راننده در آن سامانه با یک کد ثبت می‌شود. از این نظر نگرانی برای محافطت از دیتای کاربران وجود ندارد.»

مطالب مرتبط:

پاسخی بگذارید