حمایت۵۰ میلیون تومانی وزارت ارتباطات از ۵ هزار کسب‌وکار زیان دیده در ایام کرونا

رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم «آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال» از پروژه حمایتی وزارت ارتباطات برای کسب‌وکارهای زیان دیده در ایام کرونا رونمایی کرد

امیر ناظمی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی و حمایتی حوزه اقتصاد دیجیتال، هدف اصلی دولت از عرضه این بسته را حمایت‌ از کسب و کارهای نوآورانه آسیب‌دیده از کرونا دانست. به گفته وی در این طرح هر شرکت نوآفرین، می‌تواند از خدمات رایگان و تخفیف‌دار استفاده کند. ناظمی با بیان اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال برای ۵۰۰۰ شرکت در طرح نوآفرین در نظر گرفته شده، اظهار کرد: « همکاری دولت با گروه‌ها یا شرکت‌هایی خواهد بود که خدمت بهتری را ارائه می‌دهند. به این صورت که در این طرح شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات می‌توانند در یک بازار رقابتی به انتخاب تامین‌کننده خدمات خود اقدام کنند و هر کس خدمت خوبی ارائه ندهد، حذف می‌شود. به این ترتیب منابع حمایتی دولت هم به کسب‌وکارهای کوچک و هم به کسب‌وکارهای بزرگی که خدمت بهتری دارند، تعلق می‌گیرد.» به گفته ناظمی در هفت سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت از ۲۷.۵ درصد  به ۹۰درصد و ظرفیت ترافیک از ۰.۸۶ ترابیت به ۱۸ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

۴.۸ میلیون بیننده محتوای اینترنتی در ایران

رییس سازمان فناوری اطلاعات به پروژه «انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» نیز اشاره کرد و در توضیح گفت: «در این پروژه‌ مردم می‌توانند از بین سه VOD بزرگ کشور و از طریق اینترنت ثابت، از یک ماه اشتراک رایگان بهره‌مند شوند.»

ناظمی با بیان اینکه امروز حدود ۱.۸ میلیون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضویت) و حدود ۳ میلیون نفر بیننده (بدون پرداخت حق عضویت)، استفاده از سامانه‌های دیداری و شنیداری اینترنتی استفاده می‌کنند، گفت: «امروزه در دنیا ۷۰درصد ترافیک داده را پخش ویدئو، پادکست و موسیقی تشکیل می‌دهند و این عدد در ایران ۲۰درصد است.» وی افزود: «مردم مانند هر نیاز عمومی دیگری، به محصولات و خدمات فرهنگی نیز نیاز دارند و یکی از ابزارهای این قدرت نیز رسانه‌های مدرن پخش محتوای دیداری و شنیداری است.»

بیشتر بخوانید: افتتاح چهار طرح زیرساختی و حمایتی با سرمایه ۲۲۸۰ میلیارد تومان

ضعف در تولید محتوا؛ چالش شبکه ملی اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تولید محتوا را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: «ضعف در تولید محتواهای جذاب و کاهش آزادی عمل تولیدکنندگان محتوا باعث شده است که سهم ترافیک داخل به اندازه‌ای که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده است، رشد نکند. زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات با ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف فعلی شهروندان تهیه شده است.»

ناظمی با اشاره به اینکه توسعه سیستم‌های پخش فیلم، تلویزیون و صوت هم‌اندازه بازار اقتصاد دیجیتال را افزایش می‌دهد و هم نیاز فرهنگی مردم را پاسخ می‌دهد، گفت: «اکنون ماهیانه حدود ۷ میلیارد دقیقه از سرگرمی شهروندان ایرانی از طریق همین سامانه‌ها پاسخ داده می‌شود؛ که امیدواریم با اجرای این طرح تا انتهای سال این رقم به رشدی ۱۰۰ درصدی برسد.»

بیشتر بخوانید: رویای رسیدن به ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹

افزایش ۱۷ برابری ارزش بازار سامانههای پخش ویدیو

رئیس سازمان فناوری اطلاعات یکی از مزیت‌های این طرح را گسترش بازار تئاتر، سینما و موسیقی و افزایش تعداد مخاطبان هنردوست و هنرمند دانست و اعلام کرد: «مقایسه میان ابتدای دوره دولت دوازدهم که در آن اقتصاد سینما تنها ۳۷ میلیارد تومان در سال بود؛ و امروز که تنها سهم این سامانه‌ها (غیر از سینما و DVD) بیش از ۵۴ میلیارد تومان در ماه است؛ نشانه اهمیت این نوع از طرح‌ها در اقتصاد دیجیتال است. ادامه رشد بازار اقتصادی سامانه‌های پخش ویدئو تا انتهای سال یعنی ۱۷ برابرشدن بازار سال ۹۲ و بیش از ۲ برابر بازار فروش سینماها است.»

ناظمی با اشاره به اینکه توجه به ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت که در کل کشور اعم از روستاها و شهرها به ۹۰٪ رسیده است، توضیح داد: «با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات در این طرح به هر مشترک دارای اینترنت ثابت؛ هدیه یک ماه تجربه استفاده از سامانه‌های ویدئویی و تلویزیونی را تقدیم می‌کنیم. هم عضویت یکماهه و هم ترافیک مشاهده فیلم‌ها در این مدت رایگان است. امیدوارم انتهای سال تا ۵ میلیون خانوار بتوانند به مشترکین جدید پهن‌باند افزوده شوند و این خدمت را تجربه کنند و همه مشترکینی که دارای اینترنت ثابت هستند می‌توانند با مراجعه به سایت مربوط به این طرح، از خدمات یک ماهه رایگان از بین سه VOD‌برتر کشور بهره‌مند شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.