رشد ۱۰۰ درصدی دفتر شما در دوران کرونا

گفت‌وگو آی‌چیزها با علی دشتی، بنیان‌گذار دفترشما 

علی دشتی، بنیان‌گذار دفتر شما است. او  ۳۹ ساله و دانش‌آموخته مهندسی سخت‌افزار است. از فعالیت این استارتاپ بیش‌ از پنج سال می‌گذرد. دفتر شما خدمات دفتر مجازی است. مدیریت تماس، داشتن شماره تلفن سازمانی یا اینترنتی و پاسخ‌گویی به مشتری از ملزومات یک کسب‌وکار است که این استارتاپ به کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌هایی که قصد دورکاری دارند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند، با ارائه این خدمات کمک می‌کند.

ایده دفتر شما چگونه شکل گرفت؟

سال ۹۳ که این ایده به ذهنم رسید، مصادف بود با تحریم‌ها که لازم بود یکسری از کسب‌وکارها که خارج از ایران فعالیت داشتند، تماس‌هایشان در ایران انجام شود و بالعکس. با توجه به این شرایط، هزینه اداره کسب‌وکارها زیاد شده بود، در نتیجه بسیاری از صاحبان مشاغل، توانایی اجاره دفتر نداشتند، بنابراین این ایده را عملی کردیم. به این صورت که به‌صورت مجازی شماره تلفنی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم تا آن‌ها از هر جایی که خواستند، کار کنند.

قبل از دفتر شما، چه بیزینسی داشتید؟

یک نرم‌افزار مدیریت ناوگان‌های دریایی داشتیم که درواقع ای‌آر‌پی بود که مدیریت آفیس را به‌عهده داشت، یعنی مدیریت دفاتری که با ناوهای دریایی همکاری داشتند و مشترهای خیلی خاصی داشت. قبل از این هم یک اتوماسیون داخلی اداری داشتیم که جلسات و تحریرهای خود را به‌صورت مجازی انجام دهند. تجربه‌ این دو کسب‌وکار منجر به راه‌اندازی دفتر شما شد.

دفتر شما ایده خودتان است؟

بله، اما از ایده‌های مشابه در دنیا هم الهام گرفتیم. رقبای نزدیک خود را بررسی و این ایده را بومی‌سازی کردیم.

 دفتر شما چه خدماتی ارائه می‌کند؟

دفتر شما نسبت به دو پروژه قبلی خیلی کاربردی‌تر است. با دفتر شما کسب‌وکارها می‌توانند شماره تلفن، تلفن گویا، صندوق صوتی، فکس و منشی داشته باشند. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از طریق سایت ما یک شماره تلفن ثابت به‌طور اختصاصی دریافت کنند که این شماره تلفن کسب‌وکار فرد می‌شود، بنابراین هر تماسی که با آن شماره گرفته شود از طریق پنل آنلاینی که در اختیار دارد، تصمیم‌ می‌گیرد چه اتفاقی برای تماس‌اش بیفتد، مثلا دایورت به چه شماره تلفنی شود، به صندوق پستی برود یا … مدیریت آن کاملا در اختیار  اوست. از امتیازهای این خدمات می‌توان به مدیریت ورودی نامحدود تماس اشاره کرد. همچنین صاحبان کسب‌وکار اگر به هر دلیلی دفترشان تغییر کند یا کارمندانشان در نقاط مختلف باشند، می‌توانند شماره تلفن ثابت را داشته باشند و به‌صورت متمرکز تماس‌های‌شان را هندل کنند.

 آیا می‌توان دفتر شما را فضای کار اشتراکی به‌حساب آورد؟

خیر، فضای کار اشتراکی نیست، دفتر شما به صاحبان کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که ارتباط کسب‌وکارشان را به‌صورت آنلاین مدیریت کنند.

تیم دفتر شما چند نفر است؟

حدود ۲۲ نفر هستیم. اعضای اصلی تیم ۵ نفر هستیم؛ سرگروه‌هایی که کار را مدیریت می‌کنند، مانند مدیرمارکتینگ، مدیرهای فنی، مدیر اجرایی و مدیر فروش و پشتیبانی.  در حال حاضر همه دور کار هستند و تنها دو نفر که شرایط برای دورکاری ندارند به دفتر می‌‌آیند.

با توجه به دوران قرنطینه و دورکاری اجباری، عملکرد کسب‌وکارها دردورکاری چگونه بود؟ آیا می‌توان گفت این توفیق اجباری باعث فرهنگ سازی دورکاری بین کسب‌وکارها شده است؟

این دوران در فرهنگ دورسازی واقعا تاثیر داشت، پیش از این دورکاری مطلوب کسب‌وکارها نبود اما در این دوران با توجه به اینکه همه کسب‌وکارها مجبور به دورکاری شدند، هماهنگی بین تیم‌ها دو برابر شد. حتی من فکر می‌کنم بعد از تمام شدن دوران کرونا بیشتر کسب‌وکارها به همین شیوه ادامه بدهند و نهایتا در هفته روزی دو بار به محل کار خود بروند. یکی دیگر از مزیت‌های این توفیق اجباری این بود که به صاحبان کسب‌وکار نشان داد که نباید حتما نیروها حضور داشته باشند، آن‌ها حتی در شهرهای دیگر و از راه درو هم می‌توانند کار خود را به درستی انجام بدهند.

مشتری‌های شما از چه گروه یا قشری هستند؟

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، استارتاپ‌ها، فریلنسرها و افرادی که جای ثابتی ندارند، اما می‌خواهند ارتباط‌شان با مشتری حفظ شود.

از خارج از ایران هم کاربر دارید؟

بله، ایرانی‌هایی که در سفر هستند و می‌خواهند با منشی‌های خود در تماس باشند، از  طریق پنل‌شان تنظیمات را انجام می‌دهند.

تعداد کاربران‌تان چه میزان است؟

بیش از سه‌هزار و ششصد شماره تلفن در اختیار کاربران‌مان قرار دادیم.

آیا برای واگذاری شماره تلفن‌ها به صاحبان کسب‌وکارها فیلتر خاصی دارید؟

افراد برای ثبت‌نام باید اطلاعات هویتی‌شان را بارگذاری کنند که این اطلاعات توسط کارشناسان تیم بررسی می‌شود. همچنین شماره موبایلی را که ثبت می‌کنند حتما باید به نام صاحب کسب‌وکار باشد.

برای نوع کسب‌وکار افراد هم گزینشی انجام می‌شود؟

اگر فعالیت در حوزه خاصی باشد از مشتری درخواست مجوز می‌کنیم. اما خیلی نمی‌توانیم روی این موضوع نظارت داشته باشیم. به‌عنوان مثال، فردی که در حوزه مقاله‌نویسی و ترجمه فعالیت می‌کند، امکان دارد بعدها در حوزه دیگری هم که مجوز دارد، فعالیت کند. نظارت و رسیدگی به فعالیت مشاغلی که خلاف قوانین ایران کار می‌کنند به‌عهده ارگان‌های نظارتی است و طبیعتا فرد باید پاسخ‌گو باشد.

شما برای کسب‌وکارتان سرمایه‌گذار جذب کردید؟

نه. تا الان با سرمایه شخصی و خانوادگی فعالیت کردیم. چند سال است که از نقطه سربه‌سر گذشتیم. البته برای رشد بیشتر به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که اهدافش با شرکت هم‌راستا باشد.

آیا برنامه‌ای برای توسعه خدمات دفتر شما دارید؟

حتما. اولا در این خدمات ارتباطی که ارائه می‌کنیم باید بسیاری از امکانات متعدد مانند ارتباط با سی‌آر‌ام، وصل تماس‌گیرندگان به سیستم پرداخت، نظرسنجی و ثبت‌نام را هم به مشتری‌های خود ارائه کنیم، چراکه گروهی از مشتریان به کسب‌وکارها رجوع می‌کنند که مایل نیستند ثبت‌نام و تراکنش‌ خود را از طریق اینترنت انجام دهند، بنابراین باید به این خط‌های تلفنی‌مان امکاناتی اضافه کنیم تا این مشتریان تراکنش خود را با تلفن ثابت انجام دهند.

علی دشتی، بنیان‌گذار دفتر شما

رقیب شما در بازار کیست؟

رقبای متعددی در بازار وجود دارد، اما هرکدام در حوزه خاصی فعالیت می‌کنند، چون این حوزه تازه شکل گرفته است. به هر حال شرکت‌هایی که شماره تلفن‌های ثابت به شکل‌های مختلف مانند اینترنتی و مجازی ارائه می‌کنند، رقبای ما هستند. به نظر من، بدون رقیب هیچ کسب‌وکاری نمی‌ِتواند رشد کند. ما حتی در حوزه تخصصی خود رقبایمان را بررسی کردیم تا خودمان را ارزیابی و رشدمان را نگهداریم. مارکت این حوزه آن‌قدر اشباع نیست. بازار گسترده‌‌ای پیش رو داریم و هریک می‌توانند سهم خود را از بازار بگیرند. این بیزینس خیلی شناخته‌شده نیست، به‌ویژه کسب‌وکارهایی که در شهرستان‌ها فعال هستند، از این امکان خبر ندارند. امکانات در شهرهای بزرگ مثل تهران زیاد است، بنابراین این خدمت هرچه بیشتر شناخته شود، دیگر نیازی نیست استارتاپ‌ها مهاجرت کنند و این خدمت ارزش‌افزوده زیادی ایجاد می‌کند.

بیزینس‌مدل شما به چه شکل است؟

کسب‌وکارها به میزان نیاز و دقیقه در ماه سرویس می‌گیرند. به‌عنوان مثال، کسب‌وکار نوپایی با پرداخت مبلغ ۴۹ هزار تومان می‌تواند یک خط تلفن، سانترال، تلفن گویا و فکس داشته باشد و زمانی که رشد کرد، می‌تواند یک بسته بالاتر بگیرد و به میزان مصرف خود هزینه پرداخت کند. یا مثلا با ۹۹ هزار تومان می‌تواند ۵۰ دقیقه در ماه منشی داشته باشد. به بیانی اگر تلفن شما تماس‌های زیادی داشته باشد، مشتری می‌تواند دقیقه بیشتری خریداری کند.

برای خرید خط‌های تلفن که محدودیتی ندارید؟

همیشه برای بیزینس از نظر رگولیشن مشکلاتی با نهادهای دولتی وجود دارد. ما با شرکت‌های مخابراتی مختلف و اف‌سی‌‌پی‌های دیگر هم کار می‌کنیم، اما بزرگ‌ترین تامین‌کننده شماره‌های تلفن اداره مخابرات است که ما خطوط را از این اداره خریداری می‌کنیم.

مهم‌ترین چالش کسب‌وکار شما چیست؟

با دو نوع چالش مواجه هستیم؛ درون‌سازمانی و برون‌سازمانی. مشکل برون‌سازمانی ما عدم وجود یک نوع رگولیشن برای این نوع کسب‌وکارهاست که بتوانیم با فراغ‌بال بهتری فعالیت کنیم. چالش درون‌سازمانی هم معرفی این خدمت به جامعه هدف است.

دوران قطعی اینترنت را چگونه پشت‌سر گذاشتید؟

قطعی اینترنت نابودی کل استارتاپ‌هایی است که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. حتی کسب‌وکارهایی که سرویس‌هایشان بر بستر اینترنت نیست هم نمی‌توانند فعالیت کنند، چون تریبون‌شان اینترنت است و مخاطبانش روی اینترنت آن را سرج می‌کنند. طبیعتا ما هم تعدادی از کاربران خود را از دست دادیم.

آیا کاربران بعد از قطعی اینترنت دوباره به کسب‌وکارها اینترنتی اعتماد می‌کنند؟

اقتصاد کشور در شرایط بحرانی به‌سر می‌برد، از طرفی اکثر مشترهای ما دارای کسب‌وکارهای کوچک و شکننده هستند، بنابراین اگر کسب‌وکارهای ضعیف یک هفته کار نکنند و درآمد روزانه‌‌شان را از دست دهند، انگیزه‌ و امیدشان هم از دست می‌رود و دیگر بحث جلب اطمینان مطرح نیست.

با اتفاقات متعددی که رخ داد، سال ۹۸ برای اکوسیستم سال خوبی نبوده است، چشم‌انداز شما برای سال۹۹ چیست؟

امیدوارم سال ۹۹ سرمایه‌گذار جذب و رشدمان را افزایش دهیم و در این شرایط بتوانیم امکانات خود را در اختیار کسب‌وکارهای کوچک و نوپا بگذاریم تا با هزینه پایین رشد کنند.

در دوران کرونا در عملکرد دفترشما چه تغییراتی به وجود آمد؟

در دوران کرونا و با توجه به اینکه بسیاری از کسب‌وکارها مجبور به دورکاری شدند، کسب‌وکارهای بیشتری به خاطر امکانات تماس ورودی و خروجی به دفتر شما رجوع کردند. پیش‌تر از این ما با همکاری فناپ روی سرویس جدید تماس خروجی کار می‌کردیم؛ اما این دوران باعث شد تا سریع‌تر این سرویس را راه‌اندازی کنیم. با شروع شرایط دورکاری یکی از نیازهای کاربران تماس با مشتریان خود برای پیگیری کارها بود در این سرویس از قابلیت خطوط فناپ استفاده کردیم که شماره مشتری روی تماس خروجی نمایش داده می‌شود و کاربر متوجه شود که چه کسی با او تماس گرفته است و کاربران هم می‌توانند با خطوط تلفنی که از ما دریافت کردند، با بیرون و مشتریان خود تماس برقرار کنند. در ماه‌های اواخر اسفند تاکنون، رشد یک ماه را در یک هفته تجربه می‌کنیم. به زبانی دیگر در جذب مشتری جدید ماهانه رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم. رشد ورودی سایت هم رشد ۲۰ درصدی داشته است؛ رنک سایت دفترشما قبل از کرونا ۱۰۰۰ بود و در حال حاضر به زیر ۵۰۰ رسیده است. این نشان‌دهنده این است که مردم درمورد مباحث دورکاری جست‌وجو می‌کنند و نیاز آن حس می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.