دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا (IoTWay4) برگزار شد

چهارمین دوره از آموزش جامع اینترنت اشیا با عنوان «IoTWAY» در روزهای پنج شنبه ۲۲ آذرماه و جمعه ۲۳ آذرماه سال ۹۷ برگزار شد و مدرسین این حوزه ضمن تأکید بر اهمیت موضوع اینترنت اشیا در کشور، آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین علوم میان رشته‌ای‌ معرفی کردند.

به گزارش آی چیزها و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دوره‌های آموزش جامع اینترنت اشیا با عنوان IoTWAY  علاوه بر اجرای فصلی آن در تهران تا امروز در دو استان دیگر نیز برگزارشده است، که دوره چهارم آموزش جامع اینترنت  اشیا نیز در راستای سه دوره پیشین با حمایت ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و با همکاری سازمان ساتبا (وزارت نیرو) و در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد. این دوره جامع به مدت ۱۷ ساعت و در دو روز متوالی در قالب ۱۰ کلاس و کارگاه عملی برگزار شد.

در بخش اول محمد قیصری دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت ضمن تدریس مفاهیم اولیه، تاریخچه، معماری و زنجیره ارزش اینترنت اشیا و اقتصاد آن بیان کرد: فناوری اینترنت اشیا توانسته یک چارچوب همکاری مشترک میان اکثر رشته‌های مهندسی همچون الکترونیک، برق، مخابرات، سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه، هوش مصنوعی، امنیت و… فراهم کرده و می‌توان ادعا کرد که یکی از بزرگ‌ترین میان‌رشته‌ای های دنیا نام‌گرفته است.

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت در مورد میزان پیشرفت اینترنت اشیا در ایران گفت: بزرگ‌ترین ضعف این رشته در ایران عدم وجود اکوسیستم و زنجیره ارزش در اینترنت اشیا است. همچنین گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری اینترنت اشیا در جهان در بخش صنعت ، خانه هوشمند و انرژی است.

در بخش دوم این مراسم مدرسین این حوزه موضوعات مختلفی همچون سخت‌افزار، سنسور و گجت های اینترنت اشیا، ملاحظات انتخاب سخت افزار اینترنت اشیا، مهارت‌های مورد نیاز طراحی و توسعه اینترنت اشیا ، ضرورت داشتن دانش سخت افزارهای اینترنت اشیا برای عموم افراد، شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اینترنت اشیا، بخش‌های اصلی سخت افزار دستگاه‌های اینترنت اشیا را مطرح و بررسی کردند.

در سومین بخش از این دوره به بررسی مفهوم ارتباطات و مخابرات اینترنت اشیا اختصاص یافت، که  احمدی مدرس این بخش عناوینی همچون ارتباطات اینترنت اشیا، جنبه‌های تجاری اینترنت اشیا، انواع سرویس‌های موردنیاز در اینترنت اشیا، اکوسیستم اینترنت اشیا، انواع فناوری‌های ارتباطی در اینترنت اشیا، جریان بهره برداری از اینترنت اشیا را ارائه و در حین تدریس به سؤالات حضار پاسخ دادند.

در بخش چهارم تایانلو، به بررسی پلتفرم اینترنت اشیا و مفاهیم کاربردی پلتفرم در اینترنت اشیا، مفهوم پلتفرم، طبقه‌بندی پلتفرم  از دیدگاه عملکرد، پلتفرم‌های پرکاربرد، مقایسه پلتفرم‌های متن باز اینترنت اشیا پرداختند.

در بخش پایانی روز پنجشنبه به بررسی موضوع کاربردهای هوش مصنوعی در اینترنت اشیا پرداخته شد که آقای مهندس جلیلی مباحثی مانند: کاربردهای هوش مصنوعی در اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و ابزارها، سناریو پیاده‌سازی یادگیری ماشین و… را مطرح کرده و در پایان به سؤالات حضار پاسخ دادند.

دومین روز دوره نیز در قالب ۵ کلاس و ۹ ساعت به شرح زیر برگزار گردید:

 در بخش اول با تدریس جناب آقای مهندس حسن یاری و با موضوع مدیریت هوشمند انرژی با اینترنت اشیا آغاز شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. از جمله مباحثی که در این تدریس عنوان شد: چیستی انرژِی، راهکارهای استفاده از هوشمندی، میزان مصرف انرژی در ایران و مقایسه شدت مصرف انرژی در ایران  نسبت به سایر جهان،ارائه راه حل هایی برای کاهش مصرف انرژی و… .

دومین بخش از این دوره آموزشی مربوط به بحث امنیت و حریم خصوصی اینترنت اشیا بود که با تدریس آقای دکتر بهشتی ارائه شد. نکات ویژه ی مطرح شده در این بخش عبارتند از: چالش های امنیتی IoT ، حریم خصوصی در IoT، IoT و فناوری BC.

در بخش سوم خانم دکتر محبان به تدریس تجاری سازی و تیم سازی اینترنت اشیا پرداختند.گام های راه اندازی استارتاپ های اینترنت اشیا، مشاغل جدید اینترنت اشیا، تجاری سازی، و تیم سازی پروژه های اینترنت اشیا از مهمترین سرفصل های این ارائه بود.

چهارمین بخش از دوره به تشریح نحوه پیاده سازی سناریوها اختصاص یافت که پس از توضیحات جناب آقای مهندس تایانلو و خانم دکتر غمخوار، حضار آمادگی لازم برای اجرای عملی سناریوها را پیدا کردند. و پس از گروه بندی به محل اجرای عملی راهنمایی شدند.

در بخش پایانی پس از استقرار گروه ها در محل مورد نظر با آموزش و راهنمایی تیم متخصص سخت افزار مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به اجرای عملی سناریوهای هوشمند سازی پرداختند.

اجرای سناریو ها به صورت گردشی بین هر ۵ گروه انجام شد و همه گروه ها با ۵ سناریوی عملی آشنا شدند.

منبع: مرکز تحقیقات اینترنت اشیا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.