افتتاحیه رسمی بازوی نوآوری گروه دیجیکالا
دیجیکالا نکست از استارتاپهای فعال در حوزه هوش مصنوعی حمایت میکند
مراسم افتتاحیه دیجیکالا نکست همراه با مهمانی افطار دیجیکالا، روز چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸ در کارخانه نوآوری برگزار شد.
دیجیکالا نکست که در کارخانه نوآوری واقع است، بازوی نوآوری دیجیکالا معرفی شده که با هدف اتصال بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک ایران به استارتاپهای برتر کشور شکل گرفته است. در دیجیکالا نکست ایدههای نوآورانه و تکنولوژیمحور به طور عمومی و تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی در سال جاری، به راهکارهایی برای حل مسائل روز کسبوکارهای آنلاین و تکنولوژی محور میانجامند.
دیجیکالا نکست برای توسعه این تکنولوژیها حامی استارتاپها و طرحهای نوآورانه در زمینه تجارت الکترونیک، سرویسهای ابری، لاجستیک و اینترنت اشیا است که امسال تمرکز این سرمایهگذاریها در حوزه هوش مصنوعی (AI) خواهد بود.
دیجیکالا در مسیر آمازون و علیبابا
در نخستین بخش این افتتاحیه، حمید محمدی و سعید محمدی، بنیانگذاران و مدیران عامل دیجیکالا، راهاندازی مرکز نوآوری و فناوری دیجیکالا را یکی از اتفاقات مهم و سرنوشتساز دیجیکالا معرفی کرده و بیان کردند چنین مراکزی در کشور ما که حلقه واسط بخشهای پژوهشی و صنعتی کشور هستند، هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکردهاند و از این نظر جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد.
برادران محمدی در ادامه، با مثالی از علیبابا و آمازون، هدف دیجیکالا را به این صورت بیان کردند: «امروز بزرگترین کمپانیهای تکنولوژی محور دنیا، علی بابا و آمازون هستند. تک کمپانیهایی که ابتدا یک ایکامرس بودند و امروز ایکامرس یکی از محصولات تکنولوژیک آنها است. این کمپانیهای تکنولوژی محور تعریف جدیدی از مفهوم قدرت را در جهان ارائه دادهاند و در حال شکل دادن نظم جدیدی در جهان هستند. دیجیکالا هم در مسیری مشابه قرار گرفته و به عنوان یک برند ملی با کمک ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد، میخواهد برای کشور تولید قدرت کند.»
اهداف راهاندازی دیجیکالا نکست
روحالله رحمانی، رئیس هیات مدیره و و امیر صالحی مدیرعامل مرکز نوآوریهای دیجیکالا در این برنامه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزههای اینترنت اشیا، رایانش ابری، تجارت الکترونیک، لجستیک و … را معرفی کرده و هدف از راهاندازی دیجیکالا نکست را سرمایهگذاری در فناوری، پژوهش مستقیم از طریق پروژه دانشگاهی و ایجاد امکان استفاده از دادههای باز (Open Data) عنوان کردند.
دیجیکالا نکست فرصتهایی به منظور سرمایهگذاری در تکنولوژیهای مرتبط با هوش مصنوعی در حوزههایی مثل تجارت الکترونیک (E-Commerce)، هوش تجاری، ابزارهای تحلیلی نظارت در قیمتگذاری، محتوا و مرکز داده، لجستیک و بازاریابی برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.
به گفته رحمانی، تمرکز دیجیکالا نکست روی توسعه سرویسهایی بر مبنای هوش مصنوعی است و در این مرکز، از استارتاپهایی که در این زمینه کار میکنند یا ایده دارند حمایت خواهد شد.
رئیس هیات مدیره مرکز نوآوریهای دیجیکالا در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد که این مرکز، آمادگی سرمایهگذاری روی شرکتهایی که در این حوزه کار میکنند را نیز دارد.
بازاری به وسعت ایران
سهیل مقدم، معاون ارشد تکنولوژی دیجیکالا و فواد نصرتی، یکی از مدیران تکنولوژی دیجیکالا، در بخشی از صحبتهای خود از فعالیت دیجیکالا گفتند که به عنوان یک خردهفروشی آنلاین شروع به کار کرد و با خلق تجربه کاربری متفاوت نسبت به همه فروشگاههای آنلاین دیگر، خود را به عنوان مهمترین بازیگر این حوزه معرفی کرد.
علاوه بر آن، مسئولین تکنولوژی دیجیکالا در این بخش اشاره کردند که دیجیکالا از دو سال پیش امکان استفاده از پلتفرم مارکتپِلیس (Marketplace) را برای همه فروشندگان ایرانی ایجاد کرد. به این ترتیب همه میتوانند کسبوکارهای خود را در این بستر در بازاری به وسعت ایران راهاندازی و محصولات خود را در شرایط عادلانه در بازار خردهفروشی آنلاین عرضه کنند.
در این برنامه، از ارائه دادههای دیجیکالا به صورت عمومی، به عنوان یکی از دستاوردهای تیم فنی دیجیکالا و دیجیکالا نکست یاد شد تا برای مثال یک گروه استارتاپی بتوانند با استفاده از دادههای واقعی، با ابزارهای هوش مصنوعی مصرف سوخت را در کشور بهینه کنند. این موضوع به عنوان نمونهای کوچک از امکاناتی است که اکنون دیجیکالا میتواند در اختیار محققان و پژوهشگران حوزههای مرتبط قرار دهد، بیان شد.