حمل‌و‌نقلهوش مصنوعی

تحقق تجربه رانندگی ایمن در دنیای اینترنت اشیا

رانندگی ایمن

شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان و شرکت‌های ابداع و تولید فناوری‌های نوین، با رویکرد اینترنت اشیا در تلاش هستند تا در سال جاری و سال‌های پیش‌رو تحول شگرفی را در صنعت حمل‌ونقل ایجاد کنند. اختراع اتومبیل‌های آنلاین، بدون راننده و مجهز به سیستم هشداردهی تقویت شده نه تنها به اهداف سازگاری با محیط زیست جامه عمل می‌پوشاند بلکه خطرهای موجود در رانندگی را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد و رانندگی ایمن را به ارمغان می‌آورند.

سیستم ناوبری سوپر کروز نیمه‌خودکار که برای مدت‌ها همه در انتظارش بودند بالاخره برای سال ۲۰۱۸ در سدان CT6 کادیلاک عرضه می‌شود. این فناوری مجموعه‌ای از سیستم‌های دستیار رانندگی است که شامل سیستم کنترل کروز انطباقی، سیستم‌های پایش نقطه کور و کنترل خطوط رانندگی و تنظیم خودکار ترمز و همچنین بهبود عملکرد این موارد با استفاده از قابلیت کنترل خودکار و پیشرفته نقشه‌خوانی به وسیله LiDAR می‌شود. اگر‌چه استفاده از این سیستم‌ها به بزرگراه‌های چند لاینه محدود است، سوپر کروز امکان رانندگی بدون نیاز به کارکرد دست‌ها و پا‌ها را با تنظیم فاصله امن بین اتومبیل‌ها در سرعتی که به وسیله راننده انتخاب می‌گردد عرضه می‌دارد.

سیستم مراقبت از راننده با استفاده از یک دوربین نصب شده بر فرمان‌، با کمک یک چشم الکترونیکی موقعیت سر راننده را مورد پایش قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که او به درستی و با احتیاط بر جاده متمرکز باشد و آماده است تا در صورت لزوم دوباره کنترل خودرو را در دست بگیرد. اگر راننده چیزی بخواند یا مثلاً در زمان رانندگی آرایش کند، سوپر کروز، به راننده هشدارهای شنیداری و بصری می‌دهد تا او را به تمرکز بر وظیفه‌اش هدایت کند. همچنین اگر سیستم پس از هشدارهای طولانی مدت تشخیص دهد راننده پاسخگو نیست، خودرو را متوقف می‌کند و در صورت لزوم با اورژانس تماس می‌گیرد.

تضمین رانندگی ایمن

در گام دیگری برای تحقق رویای رانندگی ایمن و کاملاً اتوماتیک در سال ۲۰۱۸، هر دو لکسوس سدان ال‌اس و شاسی بلند ولوو کراس‌او باز طراحی شده، می‌توانند در صورت لزوم برای جلوگیری از برخورد، فرمان را از راننده ‌بگیرند. ال‌اس طرح تشخیص عابران پیاده با سیستم فرمان فعال را ارائه می‌کند که در صورت قرار گرفتن عابری در مسیر خودرو، به صورت اتوماتیک ترمز کرده و مسیر اتومبیل را به سمت راست یا چپ وی منحرف می‌کند. ایکس‌سی ۶۰ دارای فرمان اتوماتیک تلفیق شده با سیستم ایمنی «سرعت کم شهری» است تا از برخورد با سایر وسایل نقلیه‌، عابرین پیاده و حتی حیوانات بزرگ در مسیر جلوگیری شود. فرمان اتوماتیک هم اکنون در سیستم اطلاعات نقطه کور و سیستم جدید «کاهش خطر لاین» برای جلوگیری از برخورد با وسایل نقلیه در خطوط مجاور گنجانده شده است.

دفترچه راهنمای مجهز به واقعیت افزوده

در حالی که برخی از خودروسازان دفترچه راهنمای اتومبیل را به حالت دیجیتالی تبدیل کرده‌اند، هیوندای جنسیس لوکس برای سال ۲۰۱۸ واقعیت افزوده را هم به این مجموعه اضافه کرده است. این راهنمای قابل دانلود برای سیستم عامل‌های آی‌او‌اس و اندروید با کمک فناوری دو و سه بعدی تنها با اشاره به هر قسمت، الگو و چگونگی کارکرد آن را به کاربر نشان می‌دهد. اپ شامل ۱۳۵ کلیپ راهنما و ۲۵ تصویر سه بعدی است که با قرار گرفتن گوشی در برابر هر یک از اجزای اتومبیل از قسمت‌های داخلی تا موتور به صورت خودکار به نمایش در می‌آید. با حرکت گوشی روی بخش‌های مختلف موتور، نکاتی در مورد نگهداری آنها به نمایش گذاشته می‌شود و با اشاره بر دکمه‌های مربوطه، قسمت داخل اتومبیل و روی داشبور که با کارکرد آن بخش به خصوص مرتبط هستند نیز به کاربر معرفی می‌گردد.

رانندگی ایمن
سدان CT6 کلادیلاک در سال جاری سیستم ناوبری کروز نیمه خودکار خود را عرضه کرد.

پیدا کردن جای پارک دیگر کابوس نیست

پارک کردن، به ویژه در محیط های شلوغ شهری،برای بسیاری از رانندگان مثل یک کابوس است. در اتومبیل‌های امروزی، به لطف اخطارهای سپرهای جلو و عقب، دوربین‌های پشتیبان و حتی سیستم‌های پارک اتوماتیک این فرآیند ساده‌تر و ایمن‌تر می‌گردد. مدل‌های ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری شرکت نرم‌افزاری Smartphone Parkmobile که به رانندگان اجازه می‌دهد در ۲۵۰ شهر در ایالات متحده و کانادا از طریق سیستم آی‌درایو جای پارک رزور و مبلغ آن را پرداخت کنند، یک قدم به جلوتر برمی‌دارد. این فرآیند شامل موقعیت‌یابی مکان‌های تکمیل ظرفیت شده و دارای جای پارک می‌شود. به کاربران لیستی از موقعیت‌های در دسترس برای پارک بر اساس داده‌های جی‌پی‌اس ارائه می‌شود و می‌توان زمان پارک را با کمک اپ ParkNow رزرو یا تمدید کرد. چه چیزی از این بهتر برای تجربه یک رانندگی ایمن ؟!

دیدگاهتان را بنویسید