رشد اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸ با کدام فناوری‌ها تحقق می‌یابد؟

با سرعت گرفتن روند رشد اینترنت اشیا و محصولات به هم متصل در دنیای فناوری‌ها باید خود را برای ورود و حضور نوآوری‌های خلاقانه و ناشناخته آماده کنیم. در اینجا به چند مورد از اتفاق‌هایی که به واسطه اینترنت اشیا رخ می‌دهند اشاره می‌کنیم؛ با اندک دقت متوجه می‌شوید که وجه مشترک تمامی آنها هوشمندی و تعامل است:

هوش افزوده

هوش افزوده به رشد و رونق تمام صنایع در سراسر جهان کمک می‌کند. این تکنولوژی هوشمند برای افزایش عملکرد و بهبود نتایج، توسعه داده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما جایگزین نیروی انسانی نمی‌شود. در واقع انسان و ماشین است و نه انسان در برابر ماشین؛ تمایز مهمی که در زمان اعمال آن به اینترنت اشیا باید در نظر گرفته شود.

همگرایی هوش افزوده واینترنت اشیا به این معنی است که ابزارهای فیزیکی می‌توانند اکنون در حال مشاهده، شنیدن و درک دنیای اطرافشان باشند و قادر خواهند بود از میزان گسترده‌ای از داده‌های ساختار نیافته در حال تولید سر در بیاورند و سپس برای کسب و کارها راهنمایی‌های هوشمندانه‌تری ارائه کنند که به کاربرد نوآورانه منجر می‌شود و به صورت مستقیم همگان را از دیدگاه حرفه‌ای در کار و شخصی در خانه منتفع می‌سازد.

به عنوان مثال، اینترنت اشیا در حال حاضر در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌‌‌ها، هتل‌ها و سالن‌های کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعاملات با این مکان‌ها همواره به صورت بدون نقص انجام می‌شود. اکنون می‌توان به راحتی با این اتاق‌های آنلاین صحبت کرد و مثلاً از آنها اطلاعات بیشتری درباره پزشک خود یا حتی آب و هوا درخواست نمود.

این نوع فعالیت‌ها را می‌توان به صورت روزانه در دسترس داشت؛ از ساعت‌های هوشمند که دستگاه‌های قهوه ساز را به صورت اتوماتیک در هر صبح روشن می‌کنند، خودرو‌هایی که می‌توانند پیام اخطار مبنی بر وجود خطر یخبندان در جاده را ارسال کنند و مسیر دیگری را پیشنهاد دهند و گوشی‌های هوشمندی که می‌توانند احتمال دیر رسیدن به کار را شناسایی کنند و یک ایمیل برای اطلاع‌رسانی بفرستند.

این عصر جدید انسان به علاوه ماشین، سطوح جدیدی از نوآوری، عملکرد و آسایش را در جهان به شدت متصل به یکدیگر به همراه می‌آورد.

صنعت ۰/۴ و رشد اینترنت اشیا

در عرض دو سال، اینترنت اشیا به تنها بزرگترین منبع داده‌ها سیاره ما بدل خواهد شد. این داده‌ها توسط میلیاردها حسگر و تجهیزات متصل که در سیستم‌های فیزیکی جهان جاسازی شده‌اند تولید می‌گردند. این دستگاه‌های متصل و داده‌های آنها ضربان قلب انقلاب صنعتی چهارم (صنعت ۰/۴) هستند که بهبود معناداری را نه تنها در کسب و کارها بلکه در ایمنی کارکنان، کیفیت محصول، فرآیندهای مختلف و زمان تضمین می‌کند.

تا پایان سال ۲۰۱۸ شاهد رشد گسترده‌ای در استفاده از اینترنت اشیا در صنایع خواهیم بود که به سبب بهبود اتوماسیون و خودپیکربندی و نیز تشخیص و پشتیبانی هوشمند، توانایی‌های انسانی در نیروی کار را بهبود می بخشد. این «تولید هوشمند» باعث افزایش بهره‌وری، عملکرد، ایمنی و همچنین خروجی نهایی محصولات خواهد شد.

علاوه بر این، سازمان‌های صنعتی و تولیدی با کمک افزایش دقت و داده‌های در دسترس اینترنت اشیا به نرخ تولید بیشتر و سرعت بالاتر بازار دست می‌یابند.

پردازش حاشیه‌ای

هنگامی که در مورد چگونگی گسترش اینترنت اشیا به صنایع جدید می‌اندیشیم، زیرساخت‌های حاشیه‌ای یک جزء حیاتی برای اجرایی شدن همه اینها خواهد بود. بر اساس گزارش IDC، هزینه‌های پرداختی صنعت آی‌تی برای زیرساخت‌های حاشیه‌ای به ۱۸ درصد کل زیرساخت‌های اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ می‌رسد. در سال جاری دو جزء حاشیه ای شاهد رشد خواهند بود.

اول، کسب و کار سکوهای نفتی، کارخانه‌ها، حمل و نقل و معادن که پهنای باند مورد نیاز آنها کم است، تجهیزات و اپ‌های حاشیه‌ای خود را برای گسترش عملکرد کلاود ارتقا می‌دهند و با کوچک‌تر و ارزان‌تر شدن آنها نه تنها کاربردشان که قابلیت‌هایشان هم افزایش می‌یابد.

و دوم، رشد چشمگیر توانایی‌های تشخیصی تجهیزات؛ مثلاً دوربین‌هایی که می‌توانند تصاویر را ببینند یا به صداها گوش کنند، آنها را تفسیر کرده و سپس عملیاتی را انجام دهند. این نوع برنامه‌ها و امکان تجزیه و تحلیل‌های صوتی در طول سال، منبع بزرگی برای رشد اینترنت اشیا خواهند بود و سبب مصرف بالاتر مشتریان اصلی می‌گردد، مانند سیستم ناوبری اتومبیل که می‌تواند از کلاود به حاشیه و برعکس در زمان حرکت در تونل‌ها یا سایر مکان‌های مشابه تغییر یابد.

این توسعه کلاود و تشخیص حاشیه‌ای، قدرت و قابلیت دسترسی شبکه اینترنت اشیا را افزایش می‌دهد و داده‌های عملی و هوشمندانه‌ای را برای حداکثر تأثیر ارائه خواهد داد.

بلاکچین؛ ارتقا شفافیت

بلاکچین شفافیت و تضمین تراکنش‌ها را دچار تحولی عظیم خواهد ساخت و هنگامی که این فناوری را به عقد اینترنت اشیا در‌می‌آورید، ابزار‌های اینترنت اشیا را قادر می‌سازد تا داده‌های حیاتی را در بین کسب و کارها و در سراسر فرآیندها به اشتراک بگذارند. این به کسب و کارها در تمام صنایع کمک خواهد کرد تا یک ابزار قدرتمند برای تحول کسب و کار و اکوسیستم خود در اختیار داشته باشند.

این حیاتی است که اطلاعات حساسی که توسط دستگاه‌های متصل جمع آوری می‌شود، امن نگه داشته شود؛ به ویژه همراه با افزایش مقدار داده‌های تولیدی. مکانیسم کار یک بلاکچین به تأیید تمام طرف‌های درگیر در هر فرآیند ردو بدلی نیازمند است که کسب‌وکار‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های مرتبط با اینترنت اشیا را دستگاه به دستگاه ردگیری کنند، که سبب جلوگیری از اختلاف و اطمینان از پاسخگویی و حفظ تراکنش‌های امن، شفاف و دقیق می‌گردد. استفاده ازاین فناوری در اینترنت اشیا به راه‌حل‌هایی مقرون به صرفه در تمام مقیاس‌ها می‌انجامد زیرا به کنترل مرکزی و مدیریت نیاز ندارد.

مترجم: بابک جمالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.