تاکسی‌پلاس: بازیگر جدید بازار حمل‌و‌نقل آنلاین

به نظر می‌رسد روبیکا با همکاری کارپینو وارد بازار داغ اسنپ و تپسی خواهد شد

روبیکا در حال ورود به حوزه تاکسی‌های اینترنتی است. این را از چند اقدام اخیر این سوپر اپ می‌توان دریافت. اولین نشانه خیز برای ورود به بازار تاکسی‌های آنلاین، منوی جدیدی است که به روبیکا اضافه شده است. در پایین صفحه روبیکا، در قسمت سفر و گردشگری، بخشی با نام خدمات تاکسی وجود دارد و با ورود به این بخش این پیام نمایش داده می‌شود: «نزدیکترین تاکسی را با مناسب‌ترین قیمت درخواست دهید» در همان صفحه امکان پرداخت کرایه و راهنمای مسیرها و قیمت‌ها هم وجود دارد. اگرچه هنوز فعال نیست و با کلیک بر روی آن پیامی نمایش داده می‌شود مبنی بر اینکه به زودی خدمات تاکسی آنلاین در دسترس قرار می‌ گیرد.

دومین نشانه استیکرهای تبلیغاتی است که روی ۶۰ هزار تاکسی رسمی تهران نصب شده است. تبلیغ مستطیل نسبتا کوچکی که در یک روی آن مبدا و مقصد تاکسی نوشته شده و در طرف دیگر، سه نام دیده می‌شود؛ روبیکا، کارپینو و «تاکسی پلاس.»

رقیبی با ۲۵ میلیون کاربر!

به نظر می‌رسد روبیکا قصد دارد وارد بازار حمل و نقل آنلاین شود و مقدمات این کار را انجام داده و تبلیغات خود را آغاز کرده. روبیکا، بزرگترین سوپراپلیکیشن ایرانی است و بر اساس آمارها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون کاربر دارد.

آیا روبیکا با ۲۵ تا ۳۰ میلیون کاربرش می‌خواهد خودش تاکسی اینترنتی تاسیس کند؟ اگر جواب مثبت باشد، ورود روبیکا با حداقل ۲۵ میلیون کاربر به این فضا، چه سهمی از تاکسی‌های آنلاین فعال می‌گیرد؟ طبق گفته‌ها، بازار تاکسی‌های اینترنتی ۱۰ میلیون کاربر دارد. اگر روبیکا حتی ۲۵ درصد این بازار را هم بگیرد، قابل توجه است. شاید ادعای سهم بزرگ از این بازار برای رقبای تازه وارد کار دشواری باشد. اما این سوپراپ در دو سال گذشته نشان داده گرفتن سهم قابل توجه بازار، برایش کار دشواری نیست. احتمالا روبیکا اگر بخواهد وارد این بازار پر رقابت شود، سناریوی عظیمی خواهد داشت. از تبلیغات گسترده در تلویزیون گرفته تا تخفیف‌ها و امکانات آنچنانی.

روبیکا+ کارپینو: تاکسی پلاس؟

اما استیکرهای نصب شده روی تاکسی‌های زرد شهر، گمانه دیگری را تقویت می‌کند، همکاری کارپینو و روبیکا با هم. در تبلیغ تاکسی‌ها، سه نام وجود دارد، روبیکا، کارپینو و تاکسی پلاس. روبیکا خود را به‌عنوان بزرگترین سوپر اپ ایرانی معرفی کرده. کارپینو تاکسی آنلاینی است که از سال ۹۵ وارد بازار تاکسی‌های اینترنتی شده است. در سه سال گذشته، عملکرد این تاکسی اینترنتی در بوته نقد بوده و حرکت رشد و توسعه این تاکسی آنلاین با فراز و فرودهایی همراه بوده. اما در یک ماه گذشته تغییرات چشمگیری در این تاکسی اینترنتی می‌توان دید. تخفیف‌های بیشتر، راننده‌های بیشتر و از همه مهم‌تر تبلیغات گسترده تلویزیونی در ساعات پربازدید تلویزیون. به نظر می‌رسد این تاکسی اینترنتی هم وارد فاز جدیدی شده به خصوص که با شعار نگاهی نو به میدان آمده است.

اما نام سومی در این بنر وجود دارد؛ «تاکسی پلاس» نامی که برای اولین بار در این تبلیغات گسترده شهری به آن اشاره شده است. حال سوال دیگری مطرح می‌شود. دلیل کنار هم قرار گرفتن نام کارپینو و روبیکا چیست؟ آیا قرار است این دو با هم همکاری کنند و تاکسی‌های کارپینو از طریق روبیکا در درسترس قرار بگیرند و یا اینکه قرار است هر دو با هم ترکیب شوند و با نام جدید تاکسی پلاس رقابت جدید دیگری را شروع کنند؟

اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. همانگونه که تاکنون اطلاعات دقیقی از شرکت روبیکا در دسترس نبوده است. تنها اطلاعات موجود در خصوص این شرکت این است که شرکت طراح این اپلیکیشن به نام شرکت فناوران نوین هوشمند پارسی ثبت شده است. اما دامنه این اپلیکیشن به نام پردیس هوشمند آسمان درج شده که کاملا متفاوت از شرکت مذکور در سایت رسمی این شرکت است. روبیکا در دو سال گذشته، یک مکعب دربسته برای رسانه‌ها و مخاطبان بوده. مکعبی که کسی اطلاعاتی از آن را در اختیار ندارد. امکانات بسیاری را به مخاطبان ارائه داده که، صرف‌نظر از کیفیت آن، کمیت بالایی داشته و با حجم گسترده تبلیغات خود را به همه معرفی کرده. حتی آنها که روبیکا را نصب نکرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید این شرکت چه می‌کند؟ چه زمانی و چگونه وارد بازار تاکسی‌های آنلاین می‌شود و چه سهمی از بازار را خواهد گرفت؟

منبع: عصر ایران

1 نظر
  1. عسل یوسفی می گوید

    بسیار جالب بود ؟ البته با وجود اسنپ و تپسی که بسیار محبوب هستند باید دید چه اتفاقی برای تاکسی آنلاین روبیکا میافتد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.