نوآوری به کمک سالمندان ایرانی بیاید

در آیین اختتامیه رویداد مراقبت و سالمندی  مطرح شد

رویداد استارتاپی «مراقبت و سالمندی»، ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد. برگزاری این رویداد که با همکاری سازمان نظام پرستاری کشور و دانشگاه پیام نور انجام شد، محورهای سالمندی فعال، پویا و موفق، بررسی وضعیت سلامت سالمندان، ورزش و تحرک سالمندان، آسایشگاه‌های مراقبت از سالمندان، خدمات در منزل ویژه سالمندان، سالمند و مدیریت مراقبت، ارتقای سلامت، آموزش و تبعیت از رژیم دارویی، غذایی، ورزشی و توانبخشی سالمندان را به خود اختصاص داده بود.

این رویداد با هدف تولید و طراحی وب‌سایت، نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای، اپلیکیشن و سامانه‌های هوشمند با رویکرد مراقبت و سالمندی عنوان شد. ۷۷ ایده در مرحل اولیه برای شرکت در این رقابت درخواست داده بودند که از بین آنها ۳۰ ایده شایسته شرکت در رقابت شده بودند.

آیین اختتامیه این رویداد، ۲۴ خرداد ماه در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور با حضور اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور، حمیدرضا احمدیان، مدیر کل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات، محمدعلی کریمی، معاون پژوهش فناوری دانشگاه پیام نور و جمعی از هنرمندان، علاقمندان و استارتاپ‌ها برگزار شد.

برگزاری اولین رویداد حوزه مراقبت و سالمندی

محمدعلی کریمی در ابتدای برنامه، با اشاره به اینکه حوزه مراقبت و سالمندان حوزه بسیار پراهمیتی است ولی تا امروز به صورت جدی در اکوسیستم ایران رویدادی در این حوزه برگزار نشده است، گفت: «این اولین رویداد در حوزه‌ی مراقبت و سالمندان است و امیدواریم به واسطه برگزاری این رویداد و ادامه این راه موجبات رضایتمندی جامعه سالمندی را فراهم آوریم و اثرات مثبت آن را در کوتاه مدت و درازمدت مشاهده کنیم.»

او در صحبت‌هایش اشاره داشت که راه همکاری دانشگاه پیام نور و سازمان نظام پرستاری ادامه دارد و با توجه به توانمندی‌ دانشگاه پیام نور در حوزه روانشناسی، دوره بعدی رویدادی مربوط به کودکان خواهد بود.

رویداد مراقبت و سالمندی
محمدعلی کریمی، معاون پژوهش فناوری دانشگاه پیام نور

تاسیس صندوقی برای حمایت از ایده‌های مراقبت محور

رئیس سازمان نظام پرستاری، در اختتامیه این رویداد با اشاره به اینکه در برگزاری این رویداد افراد و مجموعه‌ها در قالب یک سیمرغ همکاری داشته‌اند، علت برگزاری رویدادی با این عنوان را اینطور توضیح داد: «با توجه به رشد انفجاری نرخ تولد در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت، همچنین افزایش امید به زندگی با پیشرفت سطح بهداشت و نتیجتا کاهش میزان مرگ و میر، تا سال ۲۰۳۰، جمعیت ۳۰درصدی سالمندان را خواهیم داشت. این یعنی از هر سه نفر در جامعه، یک نفر سالمند خواهد بود. کشور باید آمادگی برخورد با این شرایط را داشته باشد، باید دید ما کدام مکان خاص مربوط به سالمندان و نگهداری آنها را داریم؟ آیا سالمندان ما باید زندگی نباتی در دل خانه‌ها برای خود متصور باشند و به واسطه تعهد خانواده‌ها در خانه‌ها مانده و از عملکرد مثبت مربوط به دوره زندگی خود محروم باشند؟ اینجاست که نقش آموزش اهمیت خود را نشان می‌دهد.»

او در ادامه به رده‌های مختلف سنی سالمندان و نیازهای هرکدام  اشاره کرد و بر ضرورت اینکه آموزش برای سالمندی باید از دوران کودکی شروع شود تاکید کرد و گفت: «سالمندی برشی از زندگی نیست که در یک مقطع خاص به آن بپردازیم و برای داشتن سالمندی موفق باید از دوران دبستان و حتی قبل از آن اقدام کنیم.»

دالوندی در ادامه خبر تاسیس یک صندوق مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی را اعلام کرد و در رابطه با آن توضیح داد: «این صندوق به منظور حمایت از طرح‌های مراقبت محور ایجاد می‌شود.»

او در ادامه بیان کرد: «با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با این رویداد، اولین شتابدهنده تخصصی مراقبت را به سازمان نظام پرستاری داده است.»

رویداد مراقبت و سالمندی
اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور

شکست‌های شیرین استارتاپی

در ادامه این آیین، حمیدرضا احمدیان با اشاره به اینکه اکوسیستم ما در حال ورود به فضای جدید و ناشناخته‌ای و گذراندن اولین تجربیات خود در این زمینه است، گفت: «با بررسی آمارهای مربوط به چند سال اخیر، می‌بینیم که شکست‌های کمی در استارتاپ‌ها نداشتیم.»

احمدیان از شکست‌های استارتاپی به عنوان شکست‌های شیرین یاد کرد و علل این شکست‌ها را به این صورت بیان کرد:«در بررسی شکست‌های استارتاپی، درست ندیدن و نسنجیدن بازار، نشناختن جامعه هدف، تمرکز صرف روی پول و سرمایه و مشکلات آموزش و فرهنگ‌سازی از مهمترین موانع موفقیت استارتاپ‌ها است.»

او در ادامه به ضرورت کمک سازمان‌ها و نهادها برای فراهم شدن و در دسترس قرار گرفتن محتوای آموزشی و داده‌های موردنیاز تاکید و اضافه کرد: «مشکل آموزش و فرهنگ‌سازی موردی نیست که انتظار داشته باشیم استارتاپ‌ها با سعی و خطا انجام داده و به نتیجه رسند. از طرف دیگر مشکل دسترسی آزاد به اطلاعات هنوز در کشور ما چالش مهمی است و نتوانستیم آن را برطرف کنیم. اگر نیازها و داده‌های مورد نیاز در اختیار استارتاپ‌ها قرار بگیرد، قطعا بهترین راه‌حل‌ها را ارائه خواهند داد.»

مدیر کل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات با تشویق استارتاپ‌ها برای هدف قرار دادن بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی توضیح داد: «برای مثال اگر امروز ما در جامعه‌مان این مسئله را داریم که تا ۱۵ سال آینده با جمعیت مسنی روبرو خواهیم شد، این مورد قطعا می‌تواند چالش کشورهای دیگر هم باشد. پس با طراحی محصولات با کیفیت می‌توانیم بازارهای خارجی را هدف قرار دهیم.»

احمدیان با تاکید بر اینکه دغدغه بخش نوآوری، ایجاد کسب‌وکارهای پایدار است سخنان خود را پایان داد.

رویداد مراقبت و سالمندی
حمیدرضا احمدیان، مدیر کل نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات

رویکرد حمایتی رایتل از استارتاپ‌ها در سال ۹۸

مینا مهرنوش، معاون تجاری خدمات رایتل با اعلام اینکه این شرکت برای سال ۹۸ رویکرد خلق ارزش مشترک را برای خود در نظر گرفته است و در همین راستا حمایت از کسب‌وکارهای نوپا را در دستور کار خود قرار داده است گفت: «طبق تجربه ما، در موفقیت استارتاپ‌ها دو عامل مهم تاثیرگذار است؛ اول تیم و ایجاد شبکه افراد موفق و دوم بازار است. با توجه به اینکه رایتل زیرمجموعه‌ای از شستا است و در شستا بازار بزرگی وجود دارد که در فرایندهایش نیاز شدیدی به نوآوری حس می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر استارتاپ‌هایی وجود داشته باشند که اقدامات پیشگیرانه‌ای برای سالمندان طراحی کند، مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.»

تفاهم‌نامه همکاری بین نظام پرستاری و دانشگاه پیام نور

در این برنامه، مراسم امضای تفاهم‌نامه بین سازمان نظام پرستاری و دانشگاه پیام نور اجرا شد که طبق آن،  همکاری این دو سازمان در برگزاری رویدادهایی از جنس رویداد مراقبت و سالمندی، که اولین تجربه مشترک این دو سازمان بود ادامه و گسترش پیدا کند.

رویداد مراقبت و سالمندی
مینا مهرنوش، معاون تجاری خدمات رایتل

ایده‌های برگزیده اولین رویداد سالمندی و مراقبت

در انتهای این مراسم، طبق نظر هیات داوران، ۴ تیم برگزیده معرفی شدند. در این مرحله، دو تیم باشگاه مغزسازی و توان‌به رتبه دوم و دو تیم سین (سالمندیار نوین) و دارویاد رتبه سوم را کسب کردند.

رویداد مراقبت و سالمندی

منبع: آتیه‌نو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.