گذار توانیاب‌ها از خیریه به کارآفرینی

رویداد مسئله‌های اجتماعی، فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، ۱۲آبان ماه در سالن بهمن دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

در رویداد مسئله‌های اجتماعی، فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار مهسا تهذیبی، فعال حوزه ناشنوایان  در رابطه با موضوع هوش مصنوعی و افراد ناشنوا گفت: « در حال حاضر دو نوع ناشنوایی در جهان وجود دارد، نوع اول کسانی هستند که ناشنواییشان را دوست دارند و زبان اشاره برای آنها جدا از زبان گفتاری است، نوع دوم، افرادی که هویتشان را به عنوان ناشنوا دوست ندارند و من قطعا به دسته اول تعلق دارم. ناشنوایان از جریان‌های اطلاعاتی در دنیا محروم بوده‌اند و تکنولوژی توانسته تا حدودی این مشکل را برطرف کند وامروز بیشترین لذت را ناشنوایان از تکنولوژی می‌برند. شرکت‌های زیادی برا ی ارائه خدمت به ناشنوایان وارد فعالیت شده‌اند. برای مثال شرکت هواهوی کتاب داستان هایی با مکانیزم اشاره برای ناشنوایان تولید کرد .خیلی از کسب و کارها در ایران از مترجم ناشنوایان استفاده می کنند اما باز هم نمی‌توانند مطلب را به خوبی برسانند. اپلیشکین هندی تولید شده است که در همه زمینه‌ها می تواند آموزش‌ها را به زبان اشاره تبدیل کند همچنین ربات‌هایی در آمریکا مخصوص شنوایان در حال ساخت است که البته جذابیتی  چندانی ندارد. تپ‌سی هم مانند اوبر برای ناشنوایان مکانیزمی طراحی کرده‌ است که ناشنوا بجای تماس با راننده از طریق پیامک با او در ارتباط خواهد بود.»

در رویداد مسئله‌های اجتماعی، فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار ، پنلی با موضوع آیا خیریه ها قاتل کار آفرینان هستند؟ و با مدیریت سینا شفیع‌زاده بنیانگذار استارتاپ نظربازار، وبا حضور مرتضی مالکی زاده نویسنده کتاب من هم حقی دارم، وحید حجه فروش سرکاکتوس بان و لیلا داداشیان، همیار کسب و کار برگزارشد.

متاسفانه در این زمینه خیلی از ایده ها را به مسئولیت اجتماعی ربط می دهند. باید این حوزه را به عنوان یک بازار دست نخورده و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری معرفی کرد. مناسب سازی شغلی به کمک کوچ برای افراد دارای  معلولیت دیدگاه کمک کننده ای است علاوه‌براین در دنیا افراد دارای معلولیت تمایل زیادی به خود اشتغالی دارند. با حضور استارتاپ ها در ایران امید داریم نگاه به کارآفرینی تصحیح شود.

در این پنل  داداشیان در پاسخ به سوال شفیع‌زاده در رابطه با ترس سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای حوزه کم توانان و معرفی اندازه بازار آن‌ها گفت: «متاسفانه در این زمینه خیلی از ایده ها را به مسئولیت اجتماعی ربط می دهند. دیدگاه ایده خیلی مهم است. باید این حوزه را به عنوان یک بازار دست نخورده و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری معرفی کرد. مناسب سازی شغلی به کمک کوچ برای افراد دارای  معلولیت دیدگاه کمک کننده ای است علاوه‌براین در دنیا افراد دارای معلولیت تمایل زیادی به خود اشتغالی دارند. با حضور استارتاپ ها در ایران امید داریم نگاه به کارآفرینی تصحیح شود.»

مرتضی مالکی زاده، دارای ضایعه نخاعی و صاحب کسب و کار آنلاین نی نی مالکی زاده گفت: « بعد از شکست‌های زیادی، از اتاقی در خانه ام شروع کردم و اجناسم رو فروختم و بعد از گذشت مدتی به کمک دیوار و تلگرام توانستم کارم را توسعه دهم.»

حجه‌فروش در این پنل گفت: « در بحث افراد دارای معلولیت ۴نگرش مطرح است و نکته حائز اهمیت این است که برای تولید کسب‌وکار با کدامیک از این نگرش‌ها جلو برویم. در حال حاضر ما در دوران گذار از حالت خیریه به کارآفرینی هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.