در دومین روز از همایش بلاک‌چین چه گذشت؟

دومین روز از همایش بلاک‌چین برگزارشد

در دومین روز از این رویداد محمدعلی مداح‌علی، عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه شریف و  دانشمند مرکز تحقیقات نوبل در رابطه با اهمیت استفاده از بلاک‌چین گفت: «نحوه خبر رسانی از گذشته تا امروز بسیار تغییر داشته است و این تغییرات به کمک سیستم‌های توزیع شده رخ داده است. در حال حاضر فیس‌بوک، ۲.۴میلیارد، گوگل ۱میلیارد کاربر و واتس‌اپ ۱.۵میلیارد کاربر دارد. این شبکه‌های اجتماعی تمامی اطلاعات از جزئیات زندگی اشخاص را در دیتابیس خود ثبت‌و ضبط می‌کنند و در زمینه مارکتینگ از آن‌ها استفاده می‌کنند. با وجود این شبکه‌های اجتماعی ما امنیت ملی نداریم. از سوی دیگر شرکت‌های حمل‌نقل در سرتاسر دنیا سرعت رشد بالایی دارند. برای مثال سهم شرکت اوبر از هر یک از سفرهای انجام شده توسط تاکسی های آنلاین ۱۵درصد است و این رقم بالایی است که به اقتصاد آزاد ضربه خواهد. دیکتاتوری کمپانی‌های بزرگ در دنیا واقعیت است و این کمپانی‌ها نباید یک مدیریت مرکزی داشته باشند. تکنولوژی بلاک‌چین به ما اجازه می دهد که دیکتاتوری کمپانی هایی مانند فیس بوک و اوبر را بشکنیم. در واقع بلاک‌چین مدیریت این کمپانی ها را دی سنترال می کند. علاوه بر این کسانی که دغدغه رگولاتوری و امنیت ملی دارند باید از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنند.  البته حوزه بلاک‌چین چالش‌های از جمله حفظ امنیت، حفظ حریم شخصی و عدم پایداری نیز دارد.»

امیر عباس امامی، هم بنیانگذار استارتاپ کارچین در رابطه با سامانه خدمات حمل و نقل مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین گفت: «در کارچین ۱۰ سرور غیر متمرکز برای تدارک سفرها در رقابت قیمتی بر روی کارمزد تلاش می‌کنند. کارچین یک پلتفرم زیرساختی است و مختص تاکسی‌های اینترنتی نیست بلکه هر کسب و کار نیازمند به احراز هویتی می‌تواند از این زیر ساخت استفاده کند.»

در این همایش پنلی با موضوع  چالش‌های حقوقی و رگولاتوری بلاکچین با حضور مصطفی نقی‌پور مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین، سید سروش قاضی نوری معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، عرفان لاجوردی مدیر عامل موسسه حقوقی فرصت و رضا قربانی رئیس هیئت مدیره عصر تراکنش برگزار شد.

نقی‌پور در رابطه با ضرورت رگولاتوری در حوزه فناوری گفت: «برای فناوری رگولاتوری معنی ندارد بلکه برای کاربرد فناوری رگولاتوری را باید استفاده کرد. بلاکچین ابدا نیاز به رگولاتور ندارد. باید زمان بگذرد تا کاربرد بلاک‌چین مشخص شود و بعد رگولاتوری وارد شود. در واقع فعلا دولت هیچ‌کاری در زمینه رگولاتوری نکند بهتر است.»

قربانی اضافه کرد: «بلاکچین تکنولوژیی است که فاصله خلق محصول در آن بسیار سریع است و این برای حاکمیت تهدیدکننده است. این تکونولوژی بدون رگولاتور هم جلو می‌رود اگر رگولاتور همراه نشود فرصت را از دست خواهد داد.»

قاضی نوری در رابطه با نقش دولت در رگولاتوری گفت: «ابتدا باید کاربردهای بلاکچین استخراج شود و بجای بحث روی اینکه دولت نقش رگولاتور را بازی کند یا نه باید بر روی اینکه دولت در رگولاتوری کجا باید ورود کند بحث شود.»

لاجوردی در زمینه نقش حاکیمت در رگولاتوری گفت: «در زمینه رگولاتوری بلاک‌چین نمی‌توان کاملا حاکمیت را کنار گذاشت. نگاه واقع‌بینانه به رگولیشن در دو سطح اتفاق می‌افتد، سطح حاکمیتی و اقتصاد خرد. سطح حاکمیتی که مسئله اصلی آن کاهش نقدینگی است. رگولیشن در جامعه ما کارا و موثر نیست اما در سطح اقتصاد خرد مشکلی هم برای کسب و کارها ایجاد نمی‌کند. کسب‌وکارها خرد چاره ای جز همراستا کردن منافع کسب و کارها با منافع حاکمیت نیست و راه حلش زنده کردن کسب و کارهای مرده ای است که برای حاکمیت کاهش نقدینگی دارد. رگولیشن های نمی توانند مشکل استراتژیکی برای کسب و کارها ایجاد کند. اگر بلاک‌چین بتواند دارایی‌های را از فریز خارج کند موفق خواهد شد و دولت هم رگولیشن مناسب برای آن را فراهم خواهد کرد.»

امیرحسین راد بنیانگذار استارتاپ نوبیتکس هم در این همایش به معرفی نوبیتکس پرداخت و گفت: «نوبیتکس یک پلتفرم اکسچنج است که امکان مبادله انواع رمز ارزها را به صورت مستقیم با ریال ایران فراهم می‌کند. ما می‌خواهیم تا ۱ سال آینده خود را به عنوان پرحجمترین بازیگر بازار ایران معرفی کنیم. نوبیتکس نخستین اپ معامله رمز ارز در ایران است. مزایای نوبیتکس را عمق و نقدشوندگی بالا، رابط برنامه‌نویسی قدرتمند، بازار مبادله رمزارز به رمزارز برشمرد. در تحولاتی که بلاک‌چین به ارمغان خواهد آورد اکسچنج‌ها یک بازیگر مهم خواهند بود.»

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.