استارتاپ‌ها وارد زنجیره تامین کشاورزی مازندران می‌شوند

گزارشی از نخستین گردهمایی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های حوزه کشاورزی در استان مازندران

نخستین گردهمایی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های حوزه کشاورزی استان مازندران در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت با سخنرانی مسئولان دولتی، نماینده اتاق بازرگانی استان مازندران و معرفی دو استارتاپ کشت‌کالا و باسلام در مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان مازندران برگزار شد.

روز نخست از این گردهمایی دو روزه با برگزاری جلسه‌ای با حضور محمودرضا رمضان‌پور، ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، حمیدرضا مختاری، مجری پروژه کسب‌وکارهای نوپای وزارت جهاد کشاورزی، عزیزالله شهیدی‌فر، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، علی معتمدزادگان، ریاست پارک علم و فناوری استان مازندران،علی خسروی، مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازار تعاون روستایی کشور و عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران آغاز به کار کرد.

محمودرضا رمضان‌پور، رئیس مرکز آموزش و تحقیقات وزارت کشاورزی پس از خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، به ضرورت حضور کسب‌وکارها برای بهبود زنجیره توزیع و تامین محصولات پروتئینی و کشاورزی استان مازندران پرداخت و گفت: «استان مازندران به عنوان دومین استان ایران، برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه کشاورزی برگزیده شده است.»

زنجیره تامین در حوزه کشاورزی معیوب است

سپس حمیدرضا مختاری، مدیر پروژه کسب‌وکارهای نوپا در وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر معیوب بودن زنجیره تامین در حوزه کشاورزی بیان کرد: «این زنجیره معیوب یکباره اصلاح نمی‌شود و فرایندی پیچیده دارد که باید حلقه به حلقه و با همکاری متقابل نخبگان و بازار متحول شود. به همین دلیل پروژه کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های حوزه کشاورزی را کلید زدیم. پیش از این هم در حوزه‌های تجاری‌سازی و دانش‌بنیان‌ها کارهای انجام شده بود ولی عیب زنجیره را برطرف نکرد.»

مختاری با تاکید بر نقش استارتاپ‌ها در بهبود زنجیره تامین بیان کرد: «حوزه کشاورزی نیاز به شبکه نوآوری دارد و برای کار نوآورانه نیاز به فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی در میان تولیدکنندگان وجود دارد.»

حلقه‌های گمشده حوزه کشاورزی

سپس محمد زرندی، مدیرعامل فاندر استارتاپ کشت‌کالا به معرفی این استارتاپ پرداخت. زرندی به مشکلات پرشمار کشاورزان در فروش محصول خود به واسطه‌ها اشاره کرد و گفت: «واسطه‌های محصولات کشاورزی به تدریج قدرت یافته‌اند و محصول را با قیمت بسیار پایین از کشاورز می‌خرند. اگر کشاورز حاضر به فروش نباشد، با شبکه‌سازی داخلی مانع خرید سایر واسطه‌ها می‌شوند و کشاورز یا ناگزیر است محصول خود را با قیمت غیرمنصفانه بفروشد یا آن را دفن کند.»

زرندی با اشاره به حلقه‌های گمشده حوزه کشاورزی بیان کرد: «برای نمونه در بسیاری از مناطق کشور مردم کمبود گوجه فرنگی دارند و آن را با قیمت بالا می‌خرد. در استان دیگر کشاورز نمی‌تواند محصول گوجه فرنگی را بفروشد و ناگزیر آن را دفن می‌کند.»

تجربه موفق فروش اینترنتی میوه شب عید

در بخش دیگری از این جلسه، محمدرضا محمددوست، مدیر زنجیره تامین و لجستیک استارتاپ باسلام ضمن معرفی این استارتاپ، به آزمایش موفق فروش اینترنتی میوه شب عید در استان قم اشاره کرد و گفت: «ما میوه دست‌چین شده را با قیمت مناسب توزیع کردیم و درجه رضایت ۹۸ درصد را کسب کردیم. در روزهای نخست استقبال از این شیوه پایین بود ولی ناگهان آمار فروش رشد کرد که این نشان دهنده تبلیغات شفاهی خریداران نخست میوه بود.»

لیست استارتاپ‌های کشاورزی (ویرایش دوم)

تشکیل حلقه‌های زنجیره تامین کالای کشاورزی با نوآوری

تکمیل زنجیره تامین کالای کشاورزی با نوآوری و استارتاپ‌ها

روز دوم این همایش با نشست و مذاکره استارتاپ‌ها و اتحادیه‌های تولید محصولات کشاورزی و مرغداران گوشتی دنبال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.