سرباز تحویل می‌گیریم، ژنرال تحویل می‌دهیم

برگزاری نشست «پرواز بر فراز تکنولوژی با موشک یکتانت» به بهانه نمایشگاه کار کوئرا کالج

نشست «پرواز بر فراز تکنولوژی با موشک یکتانت» در حاشیه چهارمین نمایشگاه کار کوئرا کالج با حضور هم‌بنیان‌گذار، مدیر ارشد فنی و مدیر مهندسی یکتانت برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی یکتانت، نشست «پرواز بر فراز تکنولوژی با موشک یکتانت» روز جمعه، ۱۹ شهریور در استودیو وی کست با موضوع تکنولوژی‌های استفاده شده در توسعۀ محصولات یکتانت، ارزش‌ها، مهارت‌های کاربردی در تیم مهندسی و مسیر رشد افراد در یکتانت با حضور پیمان فخاریان، هم‌بنیان‌گذار؛ افشین رودگر، مدیر ارشد فنی؛ سینا عطاران، مدیر مهندسی یکتانت؛ امیرحسین مهدی‌پور، مدیرمسئول کوئرا کالج و محمدباقر تبریزی، مدیرعامل کوئرا کالج برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیرحسین مهدی‌پور، مدیرمسئول کوئرا درباره نحوه شکل‌گیری یکتانت و هسته اولیه‌ی این تیم از شرکت‌کنندگان در نشست سؤال پرسید. پیمان فخاریان، هم‌بنیان‌گذار یکتانت در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: «حدود ۴ سال و نیم پیش بود که من و آقای ناظم زاده وب‌سایتی را برای به‌دست‌آوردن بازدیدکننده و استفاده از محتواهای آن توسط کاربران راه انداختیم. برای شروع کار، سراغ پلتفرم‌های بازاریابی رفتیم تا مخاطب جذب کنیم. بعد از بررسی متوجه شدیم آنچه مورد نیاز ما است در بازار آن زمان وجود نداشت. تصمیم گرفتیم یک سیستم مینیمال برای خود درست کنیم و از آن استفاده کردیم. کاری که انجام می‌دادیم این بود که RSS سایت را به سیستم خود متصل کردیم و سیستم از روی RSS سایت، محتواها را در وب‌سایت‌های دیگر به کاربران نمایش می‌داد. همکاران ما در دیگر کسب‌وکارها این کار را دیدند و از آن استقبال کردند تا جایی که بعد از ۲ ماه نزدیک به ۳۰ مشتری برای این خدمت ما وجود داشت.»

فخاریان درباره نوع فعالیت یکتانت خاطرنشان کرد: «پلتفرم یکتانت در میانه یک مثلث قرار گرفته است. یک رأس این مثلث کسب‌وکارها هستند. رأس دوم تولیدکنندگان محتوا و رأس سوم کاربران هستند. کسب‌وکارها به کاربران نیاز دارند. تولیدکنندگان محتوا به چرخه درآمدی نیاز دارند. کاربران نیز، کاربر بالقوه کسب‌وکارها هستند. کسب‌وکار نیاز دارد که سرویس یا کالایش دیده شود. ما سعی می‌کنیم کاربرها را برای کسب‌وکارها پیدا کنیم. مجموعه یکتانت همگی متفق‌القول در حال کمک کردن به این مثلث هستند. نیازها اغلب از سمت مشتری به اطلاع ما می‌رسید. یک روز یک مشتری می‌گفت فلان خدمت را به داشبورد اضافه کنید، ما می‌خواهیم موبایل را از دسکتاپ جدا کنیم و… از همین طریق بود که یکتانت در میان این درخواست‌های جدید متولد شد. استارت اپ ها به این شکل ایجاد می‌شوند که ابتدا یک مشکلی شناسایی می‌شود. سپس روی آن مشکل مانور داده می‌شود تا برطرف شود. در مورد یکتانت در ابتدای امر این قضیه وجود نداشت. یعنی ما دور هم جمع نشده بودیم تا مسئله تولید محتوا یا به‌دست‌آوردن کاربر را در فضای وب حل کنیم. در حین کار ما با یک فرصت روبرو شدیم و اصطلاحاً آن فرصت را روی هوا قاپیدیم. در ابتدای کار ما فقط روی وب و فقط برای کسب‌وکارهای آنلاین کار می‌کردیم. جلوتر، سراغ دیگر حوزه‌ها هم رفتیم. در ابتدا فقط روی تبلیغات نیتیو کار می‌کردیم.»

پوشش نیازهای مختلف تبلیغات آنلاین از سوی یکتانت و ۹ شرکت زیرمجموعه

هم‌بنیان‌گذار یکتانت درباره روند شکل‌گیری این پلتفرم تبلیغات آنلاین گفت: «هسته اولیه یکتانت شامل من و علیرضا ناظم زاده بود. پس از آن تعدادی از دوستان در بخش فنی به ما اضافه شدند. از آن زمان حدود ۴ سال و نیم گذشته و یکتانت بسیار بزرگ و بزرگ‌تر شده است. امروز یکتانت حدود ۳۰۰ نفر است و با ۹ زیرمجموعه خود، تبدیل به یک هلدینگ معتبر در حوزه تبلیغات آنلاین شده است. هرکدام از این ۹ شرکت بخشی از نیازهای تبلیغات آنلاین را پوشش می‌دهند. خود یکتانت در حوزه تبلیغات وب، ادیوری راهکارهایی را برای اپ‌ها و بازی‌های موبایلی ارائه می‌دهد، نجوا سیستمی است که فضایی برای ریتنشن مارکتینگ فراهم می‌کند و…»

وی در ادامه افزود: «با اضافه شدن دوستانی مثل افشین رودگر، تبلیغات بنری به محصولات یکتانت اضافه شد. پس از آن تبلیغات ریتارگتینگ را داشتیم. تبلیغات هدفمند با اضافه شدن سینا عطاران به جمع محصولات ما اضافه شد. نگاه ما در یکتانت همواره نگاه «زوم آوت» بوده و به مرور از منظر بالاتری به مسائل و فرصت‌ها نگاه کرده‌ایم. هیچ‌وقت نگاه ما نگاه انحصارطلبانه‌ای نبوده و بیشتر از این منظر به مسائل نگاه کرده‌ایم که ببینیم در کجا مسئله حل نشده‌ای وجود دارد و بعد سراغ آن حوزه رفته‌ایم. در سال اول فعالیت، صرفاً روی تبلیغات نیتیو تمرکز داشتیم و وارد هیچ حوزه دیگری نشدیم. ازآنجایی‌که قبل از ما این محصول در بازار ایران حضور نداشت، خودمان هم در حال کشف این محصول جدید بودیم. پس از اعلام نیاز مشتری برای تبلیغات بنری یا ریتارگتینگ بود که ما وارد این حوزه‌ها نیز شدیم.»

افشین رودگر، مدیر ارشد فنی یکتانت در ادامه‌ی نشست در خصوص فریم ورک های مورد استفاده در این شرکت گفت: «بهمن ۹۶ که به یکتانت پیوستم، پایتون جنگو، استک اصلی ما بود. بنا به نیاز و اسکیل های متفاوت از استک های متفاوتی استفاده می‌کنیم. همچنین از دیتابیس های متفاوتی استفاده می‌کنیم. در کل سعی داشتیم زبان هایی که با آن کار می‌کنیم را کوچک نگه داریم. عملاْ دو زبان جاوا اسکریپت و پایتون را استفاده می‌کنیم اما به فراخور نیاز از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنیم. یکی از ارزش هایی که در تیم مهندسی یکتانت وجود دارد این است که در مسائل عمیق شویم و ابزارهای جدید را بشناسیم و اگر لازم است ابزارهای لازم را بسازیم. به عنوان نمونه ما یک سیستم تخلیص داشتیم که به کمک آن خلاصه ای از گزارش ها را آرشیو می‌کردیم. یک زمانی با توجه به دانش و توانایی که داشتیم سراغ دیتابیسی با نام پستگرس رفتیم اما امروز بعد از بررسی دستاوردها به این نتیجه رسیده ایم که یک دیتابیس بهتری با پرفورمنس بهتری با نام کلیک هاوس وجود دارد و سراغ آن رفتیم. ما همچنین سرویس آنالیتیکس داریم که قرار است کار ریتارگتینگ و پروداکت ما را مدیریت کند.»

فخاریان در این بخش در خصوص دیتاسنترهای یکتانت اظهار داشت: «ما از یک دیتاسنتر استفاده می‌کنیم که در اروپا مستقر است. این دیتاسنتر هرچندوقت یکبار ایمیلی برای ما می‌فرستد با این مضمون که میزان ترافیک شما بسیار زیاد است. لطفاً یک فکری برای آن بکنید. به قدری حجم دیتای یکتانت زیاد است که دیتاسنتر نمی‌تواند آن را مدیریت کند. حدود چند ماه گذشته نیز یکی از سرویس‌هایمان را روی یکی از سرویس دهندگان داخلی آوردیم و به دلیل همین مشکل دوباره مجبوریم آن را به خارج از کشور برگردانیم. یک نکته دیگر درباره اهمیت الگوریتم‌ها است. ما هنگامی که مصاحبه برای فرصت‌های شغلی مهندسی نرم‌افزار داریم از یک ساعت و نیم مصاحبه‌ی نخست، نزدیک ۴۵ دقیقه آن فقط درباره الگوریتم‌ها است چون کسی که وارد یکتانت شود و الگوریتم بلد نباشد خودش نمی‌تواند کاری انجام دهد.»

در یکتانت هیچ سقف و کف سنی برای جذب نیرو نداریم

سینا عطاران، مدیر مهندسی یکتانت در بخش دیگری از این نشست در خصوص ترکیب سنی نیروهای متخصص حوزه فنی یکتانت گفت: «میانگین سنی واحد مهندسی یکتانت بین ۲۲ تا ۲۳ سال است. عمدتاً این نیروها دانشجویان کارشناسی و افرادی هستند که چند ترم از درس آنها گذشته و وارد حوزه کاری می‌شوند. خیلی از آنها تجربه اول کاری خود را در یکتانت تجربه می‌کنند. از بین این دانشجویان یک تعدادی استعداد بالایی دارند و یکتانت جایی است که این دانشجویان می‌توانند استعداد خود را بروز دهند. ۹ زیرمجموعه یکتانت توسط همین استعدادهای جوان خلق شده و پرورش‌یافته است.» رودگر نیز دراین‌خصوص خاطرنشان کرد: «یک نقل‌قولی جایی خوانده بودم که به نظرم درباره یکتانت صادق است. شاید یک مقدار خودپسندانه باشد اما اجازه بدهید بگویم که ما در یکتانت سرباز تحویل می‌گیریم و ژنرال تحویل می‌دهیم.»

محمدباقر تبریزی، مدیرعامل کوئرا در خصوص نیروهای جذب شده توسط یکتانت به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: «یک‌بار در نمایشگاه کار دانشگاه شریف بودیم. یک خانم میان‌سالی آمدند پیش ما در غرفه کوئرا و گفتند من از شما خیلی ممنون هستم. فرزند من به‌واسطه شما توانسته به شرکت یکتانت ملحق شود و شروع به کار کرده است. البته افراد زیادی از سوی ما به کسب‌وکارها معرفی شده‌اند اما نکته ماجرا اینجا بود که فرزند ایشان دانش‌آموز بوده و در یکی از مسابقات کوئرا رتبه یک را کسب کرده بود. برای خود ما اتفاق جالبی بود که یک فرد باوجودآنکه هنوز دانش‌آموز است توانسته به جمع نیروهای یکتانت اضافه شود.»

هم‌بنیان‌گذار یکتانت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «از همین تریبون استفاده می‌کنم تا بگویم که اگر کسی به دانش‌آموز با استعدادی که به برنامه‌نویسی علاقه دارد دسترسی داشته و یا خود این دانش‌آموزان اگر در حال دیدن یا خواندن این میزگرد هستند، ما در یکتانت خیلی خوشحال می‌شویم که در خدمت آن‌ها باشیم چون در یکتانت هیچ سقف و کف سنی وجود ندارد. میانگین سنی نیروهای یکتانت در کل بین ۲۷ تا ۲۸ سال است. فکر می‌کنم این تفاوت سنی بین بخش تکنولوژی و غیر تکنولوژی در همه جای دنیا وجود دارد. موضوع بعدی اینکه امروز وقتی درباره فیس‌بوک حرف می‌زنیم درباره میانگین سنی کل فیس‌بوک حرف می‌زنیم. شاید بهتر باشد برای مقایسه مثلاً ۴-۵ سالگی فیس‌بوک را نگاه کنیم و آن را با یکتانت مقایسه کنیم. احتمالاً در آن زمان اعداد پایین‌تری را در خصوص ترکیب سنی نیروهای فیس‌بوک شاهد باشیم. من به تجربه می‌گویم که انسان‌ها در سنین پایین‌تر، جسارت بیشتر، خلاقیت بیشتر و هیجان بیشتری دارند. اگر این ظرفیت به شکل درست هدایت شوند، این توانایی را دارند که بهترین باشند.»

افغانستان، شاهرود، اصفهان یا هرکجا هستید؛ می‌توانید به یکتانت بپیوندید

عطاران در بخش دیگری از نشست با موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «هسته اولیه یکتانت از دانشجویان شریف بودند و سپس دانشجویان تهران و امیرکبیر هم به ما اضافه شدند. همیشه با این دانشگاه‌ها ارتباط داشته و رویداد و دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم. مثلاً دوره‌ای در دانشگاه تهران داشتیم که آموزش وب و برنامه‌نویسی بود. بازخوردهای مثبتی هم از دانشجویان این دانشگاه گرفتیم. یک نفر از آن دوره ۴۰ نفره که علاقه بسیاری به همکاری داشت را جذب کردیم و هنوز هم در کنار ما حضور دارد. در دانشگاه شریف و امیرکبیر نیز چنین دوره‌هایی را داشته‌ایم.»

فخاریان در همین خصوص گفت: «علاوه بر موارد اشاره شده توسط سینا، ما یک شبکه ارتباطی شخصی برای خودمان نیز داریم. برخی از افرادی که به جمع ما اضافه می‌شوند از طریق معرفی‌ها و پیشنهادهای همین شبکه ارتباطی دوستان و اساتید است. چون من و آقای ناظم زاده از دانشگاه شریف بودیم تیم اولیه بیشتر از این دانشگاه بود. بعد از ایجاد ارتباط با دانشگاه تهران، تعداد نیروهای دانشگاه تهرانی ما نیز بیشتر شد. همین اتفاق برای امیرکبیر و علم و صنعت نیز رخ داد. دانشگاه بهشتی نیز نمونه آخر این ارتباط است. البته ابداً چنین تصوری ایجاد نشود که همین چند دانشگاه مطلوب ما است. این دانشگاه‌ها جاهایی هستند که با آنها توانستیم ارتباط برقرار کنیم و بخشی از شبکه ارتباطی ما را شامل می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «مطلوب ما این است که بتوانیم با دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در ارتباط باشیم و از طریق آنها با نخبگان این حوزه در دانشگاه‌های سراسر کشور در ارتباط باشیم. راحت‌ترین راه هم ارتباط با لینکدین خود من با اسم پیمان فخاریان است و کافی است اگر این توانایی و اشتیاق را در خودتان می‌بینید به لینکدین من پیام بدهید. کرونا سبب شده که شرایط دورکاری برای ما فراهم شود. امروز ما فقط از شهر شاهرود ۴ نفر نیرو داریم. بعد از اتفاقات افغانستان و مفید بودن تجربه دورکاری تصمیم گرفتیم از این کشور نیز ۵ نفر نیروی دورکار جذب کنیم. امیدوارم بقیه شرکت‌ها نیز خود را محدود به نیروهای تهران نکنند.»

مدیر مهندسی یکتانت در بخش دیگری از نشست در خصوص چندوچون رشد نیروی انسانی در یکتانت اظهار داشت: «یک بخش از این رشد به‌خاطر نوع کاری است که انجام می‌دهیم. محصولات شرکت به طور مدام در حال گسترش است و این محصولات جدید به نیروی متخصص جدید نیاز دارد. امروز به‌جایی رسیده‌ایم که تعداد نمایش‌دهنده‌های ما چیزی حدود ۵ هزار وب‌سایت است و تبلیغ‌کنندگان فعال ما نیز حدود ۵ هزار تبلیغ‌کننده است. این حجم از ورودی نیازمند یک تیم فنی و زیرساخت مناسب برای پاسخگویی است. این اعداد مربوط به خود یکتانت است. هرکدام از زیرمجموعه‌ها نیز به اندازه خود، همین زیرساخت‌ها و پشتیبانی‌ها را نیاز دارد.»

آزادی در عمل و قبول مسئولیت خروجی یکی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های سازمانی یکتانت

عطاران در خصوص ارزش‌ها و اولویت‌های اصلی یکتانت در زمینه جذب گفت: «اجازه بدهید این موضوع را از فرهنگ جاری یکتانت شروع کنم. در این شرکت ما یک سری پارامتر اصلی داریم. یکی از اصل‌های ما این است که به آدم‌ها آزادی عمل داده می‌شود اما در قبال آن مسئولیت‌پذیری را انتظار داریم. این فرهنگ قبل از ورود خود من وجود داشته و من هم به دیگران منتقل می‌کنم. اصل دیگر موضوع شناسایی و حل خلاقانه مسائل است. اصل دیگر اینکه افراد خودجوش کارها را انجام می‌دهند. در واقع بر اساس همین اصل بوده که زیرمجموعه‌های یکتانت در واقع ایده‌هایی بوده که خود بچه‌ها به ذهنشان رسیده و آن را اجرایی کرده‌اند.»

رودگر در خصوص مراحل جذب نیرو در بخش فنی اظهار داشت: «روند کار به این شکل است که ابتدا رزومه‌ها غربال می‌شود. سپس بررسی می‌کنیم که یک نفر باید وارد مصاحبه کدنویسی شود یا مصاحبه فنی و یا یک تسک برایش ارسال شود تا انجام بدهد. در انتها وارد مصاحبه فرهنگی می‌شویم تا ببینیم با فرهنگ یکتانت سازگار است یا خیر. در مرحله مصاحبه فنی این‌گونه است که یک یا دو نفر از نیروهای نرم‌افزاری در مصاحبه حضور دارند و به بررسی موضوعاتی مثل دانش داده ساختار و الگوریتم، زبان‌های برنامه‌نویسی، دیزاین پترن‌ها، دیتابیس‌ها و میزان آشنایی با وب می‌پردازند.»

مدیر مهندسی یکتانت در این بخش با اشاره به همکاری‌های انجام شده بین یکتانت و دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «دانشگاه شریف در حال اجرای طرحی با عنوان کوآپ است که در آن دانشجویان رشته کامپیوتر می‌توانند به‌جای گذراندن ۸ ترم به شکل روتین، وارد بازار کار شوند و در ۱۰ ترم، تحصیل خود را به اتمام برسانند. در این طرح، دانشجویان رزومه خود را به شرکت‌های مختلف می‌فرستند و با هرجایی که به توافق برسند کار خود را آغاز می‌کنند. در دومین دوره از این طرح، یکتانت نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرد. از میان ورودی‌های ۹۸ دانشگاه شریف، حدود ۱۸ نفر درخواست داده بودند. از میان آن ها ۱۴ نفر یکتانت را برای شروع کار انتخاب کردند. باری که در این بخش روی دوش ما قرار داشت، تعریف پروژه و مسیر رشد برای این نیروها بود اما چیزی که برای ما مهم بود اینکه این بچه‌ها بااستعداد هستند. هم‌اکنون مشابه این طرح را با دانشگاه امیرکبیر نیز جلو می‌بریم. رویکرد کلی ما این است که افراد مستعد، خودآموز و خودآغاز را جذب می‌کنیم و برای آنها برنامه داریم. در یکتانت مسیر رشد به‌خوبی تعریف شده است تا کارآموز را به مهندس نرم‌افزار کم‌تجربه تبدیل کنیم و سپس از این سربازان، ژنرال‌هایی برای بازار کار بسازیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.